PDA

Vis full versjon : Sliter med "ettertenning"



Slettmyr
01/05/10, 23:28
Hei

Har over lengre tid slitt med "ettertenning", enkelte ganger er det helt j**** mens andre ganger er alt som normalt.

Gjelder en 850 2.0 10 ventiler (B5202)

Noen som vet hva dette skyldes, eller har tips så motas det med stor takk! :)

Christian
01/05/10, 23:50
Ettertenning på en sånn bil tror jeg aldri jeg har vært borti før! :o
Jeg ville begynt med å bytte alt av tenningsdeler ihvertfall.

Slettmyr
02/05/10, 10:12
Ettertenning på en sånn bil tror jeg aldri jeg har vært borti før! :o
Jeg ville begynt med å bytte alt av tenningsdeler ihvertfall.

Har prøvd det, ble ikke noe bedre :o

_s90r_
02/05/10, 10:34
er register rett?

Slettmyr
02/05/10, 10:39
er register rett?

Jada det skal være rett.
Har nettop byttet reg. reim, den gamle var 1 tann feil så trodde det var det som var årsaken...

Slettmyr
03/05/10, 16:12
Ingen som har noen flere tips? :)

TeamBørnOut
03/05/10, 19:35
en dyse eller to som lekker kanskje? da kan den jo "ettertenne" pga selveksplosjoner.. (tenningsbank).
Men pass på å kvel bilen kjapt så den ikke går "baklengs"... :P jeg vet om noen som syns det var veldig morro med sånn feil til de skjønte oljepumpa også gikk feil vei :)

Slettmyr
03/05/10, 20:00
en dyse eller to som lekker kanskje? da kan den jo "ettertenne" pga selveksplosjoner.. (tenningsbank).
Men pass på å kvel bilen kjapt så den ikke går "baklengs"... :P jeg vet om noen som syns det var veldig morro med sånn feil til de skjønte oljepumpa også gikk feil vei :)

Prøvde og bytte om på rekkefølgen på dysene i går, den ble bra i noen timer men er helt j**** igjen nå :(

Er en smule problematisk og kvele bilen når man har automat :o

TeamBørnOut
03/05/10, 20:03
Da kan det jo tyde på at det er noe dritt med dysene. hvis det hjalp en stund. du får prøve å rense de litt med noe renseguffe av noe slag. legge de i et diesel bad.
Bytter man ikke bensinfilter ofte nok så kan det sikkert komme forbi noe dritt :P

Slettmyr
03/05/10, 20:13
Går ikke og måle dysene på noen måte?

Får kansje prøve og bytte bensinfilter og rengjøre dysene da :)

Slettmyr
08/05/10, 09:34
Hmm, nå har plutselig biln funket helt normalt siden mandag :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

TeamBørnOut
08/05/10, 10:31
om og gjøre å ikke finne ut hvorfor :)

volvojoachim
08/05/10, 10:34
om problemet dukker opp igjen, så kan jo du prøve med dyserens..

TeamBørnOut
08/05/10, 10:37
Kan noen av 850 ekspertene svare på om det er sekvensielt sprut på 850? Eller kjører den suppe på alle dysene på en gang?

The Sven
08/05/10, 10:41
Kan det være sekvensielt når bilen fungerte selv om han byttet om på dysekontaktene da?

Slettmyr
08/05/10, 11:00
Kan det være sekvensielt når bilen fungerte selv om han byttet om på dysekontaktene da?

Byttet om på dysene, ikke kontaktene ;)

Slettmyr
08/05/10, 11:09
om problemet dukker opp igjen, så kan jo du prøve med dyserens..

Skal ta og bytte bensinfilter, og kjørt gjennom en skvett med dyserens til uka, bare for og ha det gjort... :)

Slettmyr
09/05/10, 14:10
Kan vell da medele at bilen ikke stoppet som den skal nå i sta :o

Så, så lenge var den altså god :p

Tore
09/05/10, 19:42
Kan vell da medele at bilen ikke stoppet som den skal nå i sta :o

Så, så lenge var den altså god :p

Det at det ble bedre en stund når du omrokkerte på dysene virker for meg mer som at det hjalp å trekke ut kontaktene til dysene og så sette de inn igjen.

Dyserens hjelper for avleiringer inne i selve dysa, mens jeg ville heller satset på rens av de elektriske kontaktene på utsiden siden det faktisk var her du gjorde noen endringer som førte til bedring.

Jeg sier ikek at dyserens også kan være lurt, men for meg virker det mer som at synmptomene er relatert til de elektriske kontaktene/signalene?

Slettmyr
09/05/10, 20:04
Det at det ble bedre en stund når du omrokkerte på dysene virker for meg mer som at det hjalp å trekke ut kontaktene til dysene og så sette de inn igjen.

Dyserens hjelper for avleiringer inne i selve dysa, mens jeg ville heller satset på rens av de elektriske kontaktene på utsiden siden det faktisk var her du gjorde noen endringer som førte til bedring.

Jeg sier ikek at dyserens også kan være lurt, men for meg virker det mer som at synmptomene er relatert til de elektriske kontaktene/signalene?

Du sier noe der! Har faktisk ikke tenkt på det..

Skal stikke ut og prøve og pusse litt på kontaktene ;)

ChrML
09/05/10, 21:21
Hvis det er sekvensiell dysestyring på bilen og du har fått byttet om på dyseledningene, så kan det kanskje tenkes at det er årsaken?

The Sven
09/05/10, 21:24
Han hadde visst bare byttet om på dysene, var jeg som las eller tenkte feil:)

TeamBørnOut
09/05/10, 21:28
Er det ingen som vet om det er fullsekevsielt sprut på disse bilene?

GMV
09/05/10, 21:47
Det skal være fullsekvensielt ja. Hadde vel ikke vært behov for en kamsync om man skulle kjørt batch som på LH 2.4.....
Bare en liten tanke. Kan det være spjeldhus giveren som er ute og kjøre? Var sånn på min 240 med LH 2.2 ihvertfall når den kontakten ikke var plugget i. Det putret og smallt i eksosen når jeg slapp gassen.

Shaiko
09/05/10, 22:10
Når en motor ettertenner så er det som oftest at den får luft etter du har stoppet bilen. Og med en varm motor så skal det ikke mye til for og antenne gassene som blir igjen etter du har vridd av tenninga. Jeg ville tatt av slangen som kommer fra luftfilteret og ned på gassspjeldet og sett etter om det lå mye drit rundt spjeldet da evt gjøre det godt rent med noe bremserens. Evt vacumlekkasje. Gå løs med startgass mot innsugspakning og se om motoren endrer turtall

TeamBørnOut
09/05/10, 22:10
960n har jo kamsync. men den har bare 2 separate utganger.. 3 og 3 dyser

Slettmyr
09/05/10, 22:17
Når en motor ettertenner så er det som oftest at den får luft etter du har stoppet bilen. Og med en varm motor så skal det ikke mye til for og antenne gassene som blir igjen etter du har vridd av tenninga. Jeg ville tatt av slangen som kommer fra luftfilteret og ned på gassspjeldet og sett etter om det lå mye drit rundt spjeldet da evt gjøre det godt rent med noe bremserens. Evt vacumlekkasje. Gå løs med startgass mot innsugspakning og se om motoren endrer turtall

Har nettopp byttet toppakning og alle tetninger og pakninger på toppen, så da ble innsug og slanger og rubbel og bit rengjort. var faktisk endel olje og drit i innsuget samt slangen mellom luftfilterboks og gasspjellet :rolleyes:

TeamBørnOut
09/05/10, 22:34
Er ikke BTR din som lekker litt da? Da havner det bensin inn i innsuget. skjedde på en 960 for noen dager siden her(kammerat gikk tom for bensin uten å skjønne hvorfor :D).
den var så sliten at når man ristet på den så hørte man det var noe løst i den

Slettmyr
09/05/10, 22:35
Er ikke BTR din som lekker litt da? Da havner det bensin inn i innsuget. skjedde på en 960 for noen dager siden her(kammerat gikk tom for bensin uten å skjønne hvorfor :D).
den var så sliten at når man ristet på den så hørte man det var noe løst i den

Noen måte og sjekke det på da? :rolleyes:

TeamBørnOut
09/05/10, 22:37
ta av slangen som går fra btr til innsuget å sug i den :D

Slettmyr
09/05/10, 22:40
ta av slangen som går fra btr til innsuget å sug i den :D

HaHa får kansje prøve det da :D så hvis den er dårlig vil jeg kjenne det på smaken ? :p

TeamBørnOut
09/05/10, 22:43
da får du bensin i kjeften ja :) gjør det mens bilen går så du får litt trykk i systemet også

volvojoachim
10/05/10, 00:01
hva er Btr fornoe? =P

Christian
10/05/10, 01:14
Bensintrykksregulator.

GMV
10/05/10, 09:04
Har nettopp byttet toppakning og alle tetninger og pakninger på toppen, så da ble innsug og slanger og rubbel og bit rengjort. var faktisk endel olje og drit i innsuget samt slangen mellom luftfilterboks og gasspjellet :rolleyes:

Hadde du samme problemet før du gjorde dette?

GMV
10/05/10, 09:40
960n har jo kamsync. men den har bare 2 separate utganger.. 3 og 3 dyser

Ser ut til at det er sekvensielt på Motronic 4.3/4.4 iallefall. Går jo hver sin ledning til hver sin dyse. Er det ikke camsync pga. separate coiler på 6 er'n da? På 5er opp til og med 98 er det jo fordeler. Så er rimelig sikker.

TeamBørnOut
10/05/10, 15:07
Hmmms mulig. gjelder dette alle 850 da? Jeg syns det er så rart de ikke kom med dette på 940/960 også da... s80 også..

Slettmyr
10/05/10, 15:13
Hadde du samme problemet før du gjorde dette?

Jess ;)

Slettmyr
10/05/10, 18:31
Tok og sjekket BTR, men kom ikke noe bensin der. :)

Gjorde det bare slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/632.jpg

vegarols1
05/08/12, 21:15
Fant du ut av problemet? Har akkurat det samme problemet med min :(

Slettmyr
05/08/12, 21:54
Fant du ut av problemet? Har akkurat det samme problemet med min :(

Nei gjorde igrunn ikke det, men den motorn er historie for lengst! :)

vegarols1
05/08/12, 22:37
Byttet? :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Slettmyr
12/08/12, 12:50
Byttet? :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Ja, ble T5 istede.. ;)