PDA

Vis full versjon : D24tic



bernt
04/10/12, 10:26
Noen som vet navnet/modellen på den orginale garrett turboen som står på 940 diesel bilene.

Marius Skau
04/10/12, 10:48
Jeg kan sjekke til helga på turboen min :)

R.G
04/10/12, 16:05
diesel med eller uten intercooler?

er forskjell på turboa på di to

volvoRsport
04/10/12, 18:15
diesel med eller uten intercooler?

er forskjell på turboa på di to

Sikkert med intercooler siden han skriver D24TIC ;)

R.G
04/10/12, 19:01
Sikkert med intercooler siden han skriver D24TIC ;)

litt blind:p

bernt
04/10/12, 21:19
hehe er cooler på ja. men så det står altså på turboen. lurer på de fleste garrett turboene passer på eller er det bare den ene som passer.

R.G
05/10/12, 09:23
ja fleste garrett passer. så lenge det er t3 eksosflens mot manifold.

turboene i dissa har lik kompressor som vanli t3 fra gammel 740 b230et, men eksoshus er litt annerledes. inducer på eksoshus er noen mm større, men exducer er samme.

så en større garrett turbo går bra.

bernt
06/10/12, 17:49
Så hvis jeg har forstått rett nå, så kan jeg ta en større oppgradert turbo fra eksempelvis en bensin volvo og sette på min så lenge den har betegnelsen t3, for da passer den på min manifoil??

R.G
06/10/12, 21:46
ja det går. hva med din gamle turbo? er den sliten så kan den overhales. kit til å overhale selger dem overalt. std T3 overhalingskit

bernt
06/10/12, 23:13
Akkurat. men jeg har egr rør på min diesel. hva slags innvirkning har denne på ytelse, egentlig hva slags innvirkning har dette, har hørt noen plugger denne, hvorfor er det noe og tjene på det.

det med turbo, er vel bare ren nyskjerrighet, virker som turbinen snurrer lett og ledig, men etter motorbytte i min 940 synes jeg den nye motoren er vel slapp.

Kan ikke huske min gammle motor var like slapp når den var i orginal stand. men men den sviver fint og virker ellers frisk da.

R.G
07/10/12, 07:40
dem er litt slapp org. men kan hende motoren kommer seg etterhvert. gikk dårlig når jeg satte nedi bil for ei stund sida, men nå så har den fått fram di siste hk.

jeg har fjernet egr på mine, pga egr fører bare eksos inn i innsug igjen, og på dieseln blir det mye koks og drit som samler seg i innsug og kan bli med inn i syl og ut i turbo igjen.

bernt
07/10/12, 13:51
Ja stemmer. da er vel det greieste bare og pakke igjenn uttaket til egr røret helt inne på motoren.

R.G
07/10/12, 15:51
jepp. pleid å blenda det på eksosmanifold. lagd ei blekkplate å skrudd i mellom.

kenta68
09/10/12, 22:51
Akkurat. men jeg har egr rør på min diesel. hva slags innvirkning har denne på ytelse, egentlig hva slags innvirkning har dette, har hørt noen plugger denne, hvorfor er det noe og tjene på det.

det med turbo, er vel bare ren nyskjerrighet, virker som turbinen snurrer lett og ledig, men etter motorbytte i min 940 synes jeg den nye motoren er vel slapp.

Kan ikke huske min gammle motor var like slapp når den var i orginal stand. men men den sviver fint og virker ellers frisk da.

Hej du .Det kanske är så att den motor som du hade i förut var inskuvad matar skruv :rolleyes:
Sätt på en ställ bar ladd tryck .Eller gör ett 4 mm hål i slangen ?
Mvh kenta

bernt
15/10/12, 15:42
hehe.

Nå har jeg koblet opp ladetrykksmåler på bilen, den lader 0,7 bar ved 2500 omdreininger (orginalt ladetrykk).
Er det eksempelvis mulig og få den til å lade tidligere, det skjer ikke noe særlig på måleren før en passerer 2400 omdreininger.

Hvis en eksempelvis setter over en oppgradert garrett t3 vil den begynne og lade hardere tidligere på turtallskurven.