PDA

Vis full versjon : Volvo 850 2,5 10v 94mod fusker, feilkode 1-1-3 hva kan være galt?



daols1
03/10/12, 21:38
Hei
Min far har en 850 som han sliter litt med.. og vi finner ikke ut hva som er galt
kan nevne noe symptomer:
1 Bilen fusker og lugger når den er kald. Blir bedre når den er varm (Nesten ikke kjørbar når den er kald)
Virker som om den bare sviver på 3 av 5 silyndere når den er kald
2 Bilen lar seg ikke starte av og til. Men bare å vente 1-2min så starter den
3 Når man vrir på tenningen går bensinpumpa mye lengre en normalt, Vet ikke om dette er relevant men..

Kan nevne hva som er gjort for å prøve å utbedre feil:
1 Rensket jordinger til motor
2 sjekket for falskluft, Byttet innsugspakning (Hjalp ingen ting)
3 Renset tomgangsregulator (hjalp litt i noen dager men så var fuskinga tilbake)
4 Renset veivhus ventilasjon, Byttet oljefella! (ingen effekt)
5 Rotor,Fordelerlokk,Pluggledninger samt plugger er ikke gamle, 1 år kanskje ca 10000km
6 Slettet feilkoder, Feilkode 1-1-3 er dukket opp som vanlig, Det vil vel si- Short time mixture to low/Rich eller noe i den dur?
7 Renset hele innsuget innvendig for sot samt spjeldhus Byttet også pakning der!


Da tror jeg at jeg har nevnt det meste

Flott om noen kan komme opp med noen Fine ideer eller svar da dette problemet bare blir verre og verre hehe

Mvh David

Gustav850
04/10/12, 07:11
Hei

Hvor langt har bilen gått? Det kan hende det er på tide å bytte lambda sonden.

Hvis du har service historikk på bilen så kan du kanskje finne ut om den har vært byttet før.

Hadde tilsvarende sympomer på min 850 med samme type motor. Ordnet seg da jeg fikk ny lambda.

850GLTsilver
04/10/12, 09:55
Hvordan ser temperaturmåleren din ut? Starter den vel høyt oppe?
Hva slags plugger kjører du på?
Rensen av tomgangsmotoren, sørget du for å "soake" den i en tynn olje etter rens? Hva renset du den med?

Lambda er en mulig årsak, uansett, men på min 10V ("Dagmar") så fikk jeg store problemer med å holde motoren i gang når den var "nesten varm" samt samme feilkode.

daols1
04/10/12, 16:39
Du tenker da på tempmåleren inni bilen? er det evt temperaturføleren til motorstyring som er gåen da? Evt kan jeg måle det på noe vis?
Angående plugger så er de orginale fra Volvo!
angående tomgangsregulatoren så renset jeg den med crc 5-56 og tannbørste. Hadde ikke inni noe olje etterpå menmen.. :P

Har prøvd å måle lambda men klarer ikke å forstå vilke ledninger jeg skal måle på.. Og i tilegg er det Forskjellig farge på ledningene på hver side av kontakten :P

Bilen har gått 300 000km Btw

Mvh David

daols1
05/10/12, 16:44
Hvordan ser temperaturmåleren din ut? Starter den vel høyt oppe?

Fikk sjekket dette i dag.. ved kald bil så Flytter den seg litt men bare opp til "0" punktet om du skjønner. :)

gswede
05/10/12, 18:13
Sjekk at gasspjeldet er rent, samler seg mye dritt der.
Sjekk vakumslanger, lekkasje der og du har et problem.
Sist men ikke minst, forsøk å slette koden og se om det endrer seg. Kan være koden er lagret fra før dere byttet tenningsdeler etc..
Holder dog en knapp på vakumlekkasje..

daols1
05/10/12, 21:09
har renset spjeldet.. Feilkoden er sletta 3-4 ganger og den kommer tilbake..
Skal sjekke etter vakuum lekkasjer..!
Skal også sjekke i service hefte om det står noe om Lambda sonde men den er sikkert ikke bytta!

Sotka90
06/10/12, 11:56
Virker å ha noe av det samme problem, min fusker på kald og varm motor, skal ut nå å sjekke slanger og evt Jordinga til motor, tenkte å ta av gasspjeld også...

850 95mod 144hk 2.5l

Sotka90
06/10/12, 15:14
Ja da har jeg sjekket vakum slanger uten hell, renset gasspjeld, og blåst ren de tutene som går på manifoiln.. Bilen ville ikke ruse seg over 2500rpm, da datt en bare ned til 1200 og så opp igjen selv om jeg holdt bånn pinne. Etterhvert klarte jeg å snoke meg til å dra ut den kontakten under luftfilter innsuget og etter det gikk den helt reint.. Selv om den hang litt påturtallet, så om jeg plugget den inn så datt turtallet til normalt.. Noen som hvet hva det er?

Bosch OEM
Throttle Position Sensor

Fant den, bestiller og prøver.

daols1
07/10/12, 12:40
Bosch OEM
Throttle Position Sensor

Fant den, bestiller og prøver.

Burde man ikke få opp feilkode om denne slutter å gi fra seg signaler? :)

850GLTsilver
07/10/12, 12:53
Burde man ikke få opp feilkode om denne slutter å gi fra seg signaler? :)


Jo.
Er redd du har seriøst lavt bensintrykk.

daols1
07/10/12, 19:52
Jo.
Er redd du har seriøst lavt bensintrykk.

gjelder dette meg eller sotka90? :P

sjekket over servicehefte i stad.. komplett servicehefte fram til 225000 og der står det ingen ting om Bytte av verken lamda eller bensinpumpe..
Så det er vel snart dags for å bytte begge deler?

Men det at bensinpumpa mi går veldig lenge før den stopper når man skrur på tenning kan vel kanskje ha sammenheng med at den er dårlig? evt Dårlig rele?

Mvh David :)

daols1
13/10/12, 10:18
hei igjen

Vurderer nå å bare kjøpe ny bensinpumpe og lambda sonde.. i og med at bilen også bruker 1.3-1.4 l pr mil noe som vel kan tyde på feil med lambda?

Kan jeg evt kjøpe lambda på Ebay eller er dette bare skrot?

denne f.eks? er jo ngk.. bør vel være bra eller? Er jo ganske mange kroner å spare på å handle på ebay. På mekonomen koster jo en lambda sonde 2000kr ++
http://www.ebay.com/itm/NGK-Oxygen-O2-Lambda-Sensor-Volvo-850-2-5-09-91-/330447327530?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf032112a

Tenker også litt på bensin pumpa er ikke så inni dette med 850 og deler derfor maser jeg litt hehe
Kan noen av disse pumpene passe?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/branslesystem/branslepumpar/index.html

gswede
13/10/12, 12:50
Nå kan det jo være at bensintrykksregulatoren er gåen, skal du bytte deler på måfa foreslår jeg at de billigste delene byttes først..

daols1
13/10/12, 14:35
ja det kan jo også være bensintrykksregulatoren som er gåen men hvordan sjekker jeg denne da? :P

RValand
15/10/12, 06:49
Blinkkode Feilkilde Sannsynlig årsak
113 1993: Kortsiktig drivstoffjustering Ikke noe vakuum til manifoldtrykkføler,
oppvarmet oksygenføler/signal kortsluttet til jord, manifoldtrykkføler/jordledning

113 1994→: Kortsiktig drivstoffjustering - øvre grense nådd Ledningsnett, oppvarmet oksygenføler

Dette er ivertfall hva feilkoden betyr, som jeg klarer å forstå så er det enten vakuum slanger eller så er det oksygenføleren din som er gåen ;)

850GLTsilver
15/10/12, 13:23
hei igjen

Vurderer nå å bare kjøpe ny bensinpumpe og lambda sonde.. i og med at bilen også bruker 1.3-1.4 l pr mil noe som vel kan tyde på feil med lambda?

Kan jeg evt kjøpe lambda på Ebay eller er dette bare skrot?

denne f.eks? er jo ngk.. bør vel være bra eller? Er jo ganske mange kroner å spare på å handle på ebay. På mekonomen koster jo en lambda sonde 2000kr ++
http://www.ebay.com/itm/NGK-Oxygen-O2-Lambda-Sensor-Volvo-850-2-5-09-91-/330447327530?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf032112a

Tenker også litt på bensin pumpa er ikke så inni dette med 850 og deler derfor maser jeg litt hehe
Kan noen av disse pumpene passe?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/branslesystem/branslepumpar/index.html


Kjøp lambda hos FCPGroton eller IPDUSA så får du som regel originallambdaer til en langt hyggeligere pris enn hva Mekonomen makter.
Samme sak med bensinpumpe. Kjøp gjerne en bensinpumpeinnsats, da de er langt billigere enn komplette pumper.

Og dette med vakuum kan man ikke få sagt nok om viktigheten av. Det er så utrolig mye som er avhengige av at vakuum er 100% ok, før de virker.
Bensintrykkregulatoren er en av de. Så når du først er der hos FCP eller IPD, så kjøp med et repsett for vakuum også. Er en hel drøss bend og overganger samt et par slanger som med fordel kan byttes.

daols1
15/10/12, 20:48
ok før jeg handler så er det verdt å sjekke godt opp i vakum lekasjer altså?
Syns det er litt rart om noen givere/følere skal være gåene da jeg ikke får opp noen feilmeldinger på di

Men over til en annen sak målte kompressjonen her en dag og der var det ganske stor variasjon..

har ikke talla for meg nå men det varierte fra 11bar til 15bar er ikke dette litt mye eller? hva kan evt være feil? brente ventiler?

850GLTsilver
15/10/12, 22:10
ok før jeg handler så er det verdt å sjekke godt opp i vakum lekasjer altså?
Syns det er litt rart om noen givere/følere skal være gåene da jeg ikke får opp noen feilmeldinger på di

Men over til en annen sak målte kompressjonen her en dag og der var det ganske stor variasjon..

har ikke talla for meg nå men det varierte fra 11bar til 15bar er ikke dette litt mye eller? hva kan evt være feil? brente ventiler?

13-15 Bar er normalt. Litt lave verdier kan tyde på stempelringer eller ventiler ja. Neppe brente, da du i så tilfelle ville sett enda lavere verdier.