PDA

Vis full versjon : B230F som bruker noe sykt med drivstoff.



Mr. Myhre
22/12/09, 17:14
Hei!

Min 1993 945 bruker MYE drivstoff. På fin kjøring, altså aldri kickdown og mest langkjøring, så ligger den på 1,6-1,8 l/m. Dette er jo helt sinnsykt.

Motoren er en B230F som sagt, og det er en AW71 automat kasse i den.

Hva kan være feilen?


Mvh

Daruu
22/12/09, 17:18
Hørtes mye ut ja.
Feilkoder er jo ett sted å begynne :)

TeamBørnOut
22/12/09, 17:42
plugger fordeler , rotor pluggkabler.
kan fort senke forbruket med en halvliter på sånt.

gå over temp sensoren og lmm senere

Mr. Myhre
22/12/09, 18:51
Takk for tipset, skal sjekke ut dette også. :)
Skal sjekke feilkoder ikveld tenker eg.


Mvh

locked
22/12/09, 20:24
ha på en skvett med diesel. 6-7liter på en full tank så blir det bra.

TeamBørnOut
22/12/09, 21:08
er du ikke glad i naboene hans?

TeamBørnOut
22/12/09, 21:09
Takk for tipset, skal sjekke ut dette også. :)
Skal sjekke feilkoder ikveld tenker eg.


Mvh
Lenge siden du har byttet? ikke sjekk. bare bytt.. sånt skal bytttes

boman
22/12/09, 21:29
ha på en skvett med diesel. 6-7liter på en full tank så blir det bra.
Hæ?! (måtte visst ha minst 5 tegn til for å legge inn innlegget og det har jeg nå .. ;) )

Mr. Myhre
22/12/09, 21:34
Lenge siden du har byttet? ikke sjekk. bare bytt.. sånt skal bytttes

Jaja, skal bytte :) Har ikkje byttet etter eg kjøpte bilen, og den har vel gått ca 15 000 etter det, så gjør sikkert ikkje noe. Planen var og vente til eg fikk byttet motor, men. Vis de hjelper på forbruket, så bytter eg. :)


Mvh

T90
23/12/09, 07:41
hvis lambadaen er ødelagt kan bilen bynne å sluke bensin...

locked
23/12/09, 09:05
hadde en 240, 90mod B230F. M47. Den brukte 1.6-2.0l/mil på meget pen langkjøring. Byttet omtrent halve motoren; dyser, lmm, alle tenningsdeler, lambda, btr, temp.følere osv... Så hadde jeg på 9liter diesel en gang jeg skulle fylle opp tanken for å se om forbruket hadde komt seg etter å ha bytta no deler. Neste gang jeg fylte tanken hadde den brukt 0.69 (var samme kveld) og siden den gang har den ikke brukt noe særlig med bensin.

TBS
23/12/09, 12:39
hadde en 240, 90mod B230F. M47. Den brukte 1.6-2.0l/mil på meget pen langkjøring. Byttet omtrent halve motoren; dyser, lmm, alle tenningsdeler, lambda, btr, temp.følere osv... Så hadde jeg på 9liter diesel en gang jeg skulle fylle opp tanken for å se om forbruket hadde komt seg etter å ha bytta no deler. Neste gang jeg fylte tanken hadde den brukt 0.69 (var samme kveld) og siden den gang har den ikke brukt noe særlig med bensin.

Hvilken funksjon har dieselen i dette tilfellet?? Renser den?

Mr. Myhre
23/12/09, 12:48
Hvilken funksjon har dieselen i dette tilfellet?? Renser den?

Ja det lurer eg også på, aldri hørt om dette før :eek:


Mvh

Eldste Haugerud
23/12/09, 15:37
hvis lambadaen er ødelagt kan bilen bynne å sluke bensin...

Ville sett litt på den lambdaen ja..

locked
23/12/09, 16:23
Hvilken funksjon har dieselen i dette tilfellet?? Renser den?


Ja det lurer eg også på, aldri hørt om dette før :eek:


Mvh

til begge: har ikke peiling på hva dieselen gjør, men det er nok en renseeffekt ute å går.. skjønner ikke noe annet?

Mr. Myhre
23/12/09, 16:56
til begge: har ikke peiling på hva dieselen gjør, men det er nok en renseeffekt ute å går.. skjønner ikke noe annet?

Mulig, dette vet sikkert TBO? :D


Mvh

jonass
23/12/09, 17:11
landbruks utstyr liker litt diesel, sånn er det bare

TeamBørnOut
23/12/09, 18:31
vi har alltid helt disel på bilene til kammeratene våre når de skal på turer etc. kun fordi vi syns det er moro at de røyklegger E18. men det kan jo ha en funksjon. man får ikke noe som renser like bra som disel. så kan jo tenkes det fungerer.
Men spørs jo hvor mye man kan ha før det selvantender. trukke mye disel er en slager på svake motorer. fikk nesten lyst til å prøve selv haha

jonass
24/12/09, 00:07
skal fylle litt diesel jeg og bare for og prøve, har hørt det av mange nå at bensin biler liker litt diesel i ny og ned

T90
24/12/09, 01:08
Ikke fyll for mye...
Da bynner bankingen xD

kermitt
25/12/09, 01:15
hvorfor diesel!? det er billigere pr liter, men det hjelper vel ikke på forbruket?

TeamBørnOut
25/12/09, 02:38
uten å ane en dritt om det evnet så kan det jo hende at diesel hjelper til litt. men det vil jo sote no jævlig. kjørte en bensinbil på diesel før. så det fungerer jo på en måte :D

boman
25/12/09, 09:58
Syns det høres veldig skummelt ut å fylle diesel på bensin bil jeg .. :?

SirKim
25/12/09, 14:33
uten å ane en dritt om det evnet så kan det jo hende at diesel hjelper til litt. men det vil jo sote no jævlig. kjørte en bensinbil på diesel før. så det fungerer jo på en måte :D

syntes dette diesel på bensin-bil høres ut som et test-prosjekt for deg jeg TBO:D

Magnus Hagtvedt
25/12/09, 16:52
Gjorde det på en bil som gikk dass, da hadde vi ca 50L bensin på tanken. Helte på ca 2L diesel, etter noen bil begynte bilen å gå litt bedre, dette var en gammel ford siræva :p. Etter tanken var tømt ble tanken fyllt helt full med vanlig bensin igjen. Forbruket sank faktisk fra 1,5 til 1,2l/m. Så er ikke bare tull, men jeg kommer nok ikke til å prøve det på egen. :p

TeamBørnOut
25/12/09, 16:55
syntes dette diesel på bensin-bil høres ut som et test-prosjekt for deg jeg TBO:D
Vi har jo ofte gjort dette på bilene til hverandre som sagt. men aldri tenkt noe over forbruket. Vi ville kun ha frem røykutvikling:D
Men jeg fyller på 5 liter etterpå jeg. på 960n så kan vi se hva som skjer. den er det ikke så jævlig farlig med :D

ChrML
25/12/09, 18:06
Du er nødt til å merke på bilen at den går fett?

At den er luggete ved lite gasskjøring, går dårlig, ustabil tomgang etter belastning osv... Høres "tung" ut i lyden. Sjekk LMM og lambda isåfall hvis den tydelig går fett.

TeamBørnOut
25/12/09, 18:24
Han har vell ikke rukket å bytte tenningsdeler enda heller?

Mr. Myhre
25/12/09, 19:37
Han har vell ikke rukket å bytte tenningsdeler enda heller?

Ikkje byttet noe som helst ennå nei, ville spørre her først :)


Mvh

TeamBørnOut
26/12/09, 02:56
glemte at jeg helte på 5liter disel i dag. fylte full tank (og da ble det det ikke såååååå mye diesel igjen). har ikke merket noe enda. men har ligget på 5-6500rpm i hele kveld :D
skal prøve igen når jeg skal fylle mer suppe!

Mr. Myhre
28/12/09, 18:16
glemte at jeg helte på 5liter disel i dag. fylte full tank (og da ble det det ikke såååååå mye diesel igjen). har ikke merket noe enda. men har ligget på 5-6500rpm i hele kveld :D
skal prøve igen når jeg skal fylle mer suppe!

Prøvd igjen? :)
Veldig nyskjerrig på hvordan dette funker.


Mvh

TeamBørnOut
28/12/09, 20:26
Ikke fylt enda :) men husk at det er viktigere å bytte tenningsdeler en å helle disel på tanken :D

Mr. Myhre
29/12/09, 00:12
Ikke fylt enda :) men husk at det er viktigere å bytte tenningsdeler en å helle disel på tanken :D

Neehei, tror du?? :D:D

Nå som butikkene har åpnet igjen får eg ta å kjøpe nye plugger og pluggkabler først, og så ser me om det hjølper, om ikkje så prøver eg å bytte rotor og fordeler også. Men gi lyd fra deg når du har testet da, litt redd for å prøve dette sjøl :rolleyes:


Mvh

TeamBørnOut
29/12/09, 05:25
jeg ville byttet rotor og fordeler lokk før plugger og pluggkabler. husk at det er helt åpent inn til rotoren og fordelerlokket. mye dritt som kommer inn og irrer og herper der!

Mr. Myhre
28/01/10, 15:11
Da har eg byttet alt sammen, rotor, fordelerlokk, pluggkabler og plugger, har ikkje målt den ennå, men håper på at de har hjelpt seg nå.

Har du testet mer diesel TBO? :D


Mvh

Autotech
30/01/10, 00:48
automatkasse gjør ikke akkurat at den bruker mindre bensin da...

Mr. Myhre
30/01/10, 11:26
automatkasse gjør ikke akkurat at den bruker mindre bensin da...

Neinei, men at den ligger på 1,65l. pr mil, som eg målte den til sist, kan umulig stemme. Og da har eg kjørt fint, og det var langkjøring. På gatekjøring så liggen den kanskje på 2l. pr mil.. Har fortsatt ikkje målt den ennå, kanskje eg skal få gjort det ikveld.


Mvh