PDA

Vis full versjon : Lav ladespenning



Storførti
01/10/12, 15:36
Heisann. Har fått et problem med at dynamoen så vidt lader. Ladelampa i bilen lyser, turtelleren og speedometeret viser ca halvparten av det de skal gjøre.Har prøvd 2 forskjellige dynamoer, hvor den ene ladet 14.1v på en annen bil, men når jeg satt den på min ladet den bare litt over 12v. Har prøvd forskjellige regulatorer, blandt annet en helt ny 14.6v HUCO regulator. Batteriet er helt nytt og har hvilespenning på 12.6v.

Det er forresten en 740 turbodiesel det er snakk om. Noen som har en ide om hva det kan være?

850GLTsilver
01/10/12, 16:22
VIKTIG på disse Bosch-dynamoene:

Du MÅ få tak i RIKTIG regulator.
Altså du må dra med deg HELE BOSCH-nummeret på dynamoen for å finne riktig regulator.
Alt for mange rekvisitabutikker selger "regulator til bosch" og tror alt er OK.
Se gjerne på Biltemas sider der de har forskjellige regulatorer til de enkelte dynamoer.

Storførti
01/10/12, 17:04
Hei. Den ene dynamoen som jeg prøvde, og som jeg målte 14.1 volt på en annen bil på, har jeg ikke rørt regulatoren på. Den skal vel da i teorien gi samme ladning på min bil? Hvis alt hadde vært i orden så klart.

Jonas Soldal
01/10/12, 20:11
Ledningsbrudd eller dårlig kontakt en plass?

850GLTsilver
02/10/12, 15:53
Hei. Den ene dynamoen som jeg prøvde, og som jeg målte 14.1 volt på en annen bil på, har jeg ikke rørt regulatoren på. Den skal vel da i teorien gi samme ladning på min bil? Hvis alt hadde vært i orden så klart.

Stemmer.
Pass på så alt av kabler blir montert så de gir god kontakt.
Smør gjerne koblingspunktene med batteriplofett, og det samme på de festepunktene til dynamoen der denne festes i braketter og slikt.
Finner du plass til det, ville jeg spandert på en skikkelig jordkabel i tillegg. Rett fra dynamo til felles jordingspunkt like ved batteriet. (chassispunkt)