PDA

Vis full versjon : AC virker ikke 940 -96



johfur
30/09/12, 21:38
Har sjekka en del, og det virker som om det er AC-enheten som ikke sender beskjed/spenning til clutch på ac-kompressoren.

Er det noen som har opplevd noe lignende, ev. vet om en "billi" fix på dette?

Svirre
30/09/12, 22:00
Har du sjekka om det er gass på systemet? Napp av kontaktstykket på filterenheten? som sitter i motoren (sylinderformet enhet på h.side av motorrommet). "Jump" denne og prøv deretter å igangsette ac-systemet mens motoren går på tomgang. Hvis clutchen på pumpa slår inn så er det nok tomt for gass.
Denne bryteren fungerer når det er trykk på systemet, altså det er gass der.

johfur
05/10/12, 11:10
Ja, jeg hadde akkurat fylt gass, og det var da jeg skjønnte at det ikke skulle bli lett å reparere.

Nå har jeg fått sjekka alt veldig nøye, fant ingen ting på norske forum, men forum fra UK hadde svaret. Sikkert på grunn av at det er mer vanlig med AC på 940 der.

Problemet viste seg å være dårlig/utslitt lodding på kredskortet i MCC-styreenhet.


Først demonterte jeg klimakontroll modulen. Demonterte ståldeksel og tok ut kretskortet. Lokaliserte hvor releet var på kortet (det er en svart boks ca. 3x1,5x1,5mm). Snudde brettet og bare gjenoppvarmet loddepungtene med en loddebolt (3-4 pungter). Man ønsker å få loddetinn å smelte og stivne igjen.Gjorde bare en av gangen og tok meg god tid. På den pinnen jeg kunne se lodingen var dårlig på måtte jeg rengjøre\skrape + jeg la på litt mere tinn. Deretter gjenoppvarmet jeg hvert av de 16-18 pungtene til kontaktsykket.

Monterte alt sammen igjen, gjorde en test og alt var, OK.