PDA

Vis full versjon : 855 95 144hk automat ujamn tomgang og ga på av seg sjøl



Agrostar
30/09/12, 07:34
Parkerte på ein bensinstasjon etter å ha køyrd 30min, lot bilen stå mens eg var inne å henta drikke. Kom ut igjen og ga på nett bort til eit kryss. La merke til da at bilen ikkje slapp heilt, virka som den ga på litt fortsatt og det stemde ganske bra. Sette kassa i fri og da gjekk turtallet opp og ned mellom 1200 og cirka 2000. Rusa litt og plutseleg så gjekk den vanleg igjen. Få minutt seinare så begynte motoren å kødde igjen med turtall i fri før den gjekk vanleg igjen. Køyrde heimatt og da gjekk den fint. Ingen feilkoder av betydning.

mrstfu
30/09/12, 11:15
tomgangsventilen din. ta opp, rengjør godt med WD40 og trykkluft, kontaktspray i støpselet, la tørke i 10min, tut og kjør. vil nesten GARANTERT løse problemet.

sitter under samme dekselet som skjuler gasspjeldet. åpne panseret, rett foran øvre motorfeste, en skrue i toppen, voila.

Agrostar
30/09/12, 13:20
Tok ut tomgangsmotoren og hadde den full i bremserens, gasspjeldet rensa eg med label off. Etter det fekk eg forhøga tomgang, alt ifra nett under 1000 til 1200.

850GLTsilver
30/09/12, 15:45
Tok ut tomgangsmotoren og hadde den full i bremserens, gasspjeldet rensa eg med label off. Etter det fekk eg forhøga tomgang, alt ifra nett under 1000 til 1200.

Tror du i tillegg skal rense gasspjeldet samt sjekke for eventuelle lekkasjer i innsug og vakuumslanger.
Skal legge seg stødig på 850 Omdr tomgangen på denne motoren.

mrstfu
30/09/12, 16:46
bremserens i IACen? Det hørtes voldsomt ut.

Agrostar
30/09/12, 17:16
Skal eg rense gasspjeldet ein gong til?! Får vel finne fram startgassen og spraye litt rundt, sjå om det skjer noko da.

850GLTsilver
30/09/12, 17:29
Sorry, fikk ikke med meg at du renset det. Du fikk bort alt som lå i innsuget rundt spjeldet også? Og du har ikke falt for fristelsen å stramme til stagene så det ikke er den nødvendige slakken der?

mrstfu
30/09/12, 18:01
hvilke stag snakker du om, Silver?

850GLTsilver
30/09/12, 18:12
hvilke stag snakker du om, Silver?

Staget fra wiretrommelen og ned til gasspjeldet. Skal være en full millimeter åpning der nede når pedalen er sluppet ut.

Agrostar
30/09/12, 19:49
Alt eg har gjort, er å fjerne tomgangsmotoren og rense den med bremserens som sagt. Så tok eg av slangen inn på gasspjeldet og spraya fullt i label off mens eg vrei på spjeldet. For så å sette ting isammen igjen.

mrstfu
30/09/12, 20:14
jeg hadde tatt av gasspjeldet som helhet og vasket grundig med bremserens og stålull eller lignende. uten å ta av spjeldet, blir det litt som å fikse en eksoslekkasje ved å se hardt på den.

ola normann
01/10/12, 07:23
Jeg måtte rense tomgangsmotoren min tre ganger før den ble bra.

Agrostar
01/10/12, 15:29
Idemyldring: Eg brukte bremserens, den skal jo få olje til å forsvinne og fordampe av seg sjøl. Kan eg ha tørka ut tomgangsmotoren? Om eg tek den igjen med 5-56 så vil eg få smøring så greia inni der går lettare? For eg legg merke til at om eg let bilen stå lenge på tomgang så går tomgang lenger og lenger ned av seg sjøl.

850GLTsilver
01/10/12, 16:19
Idemyldring: Eg brukte bremserens, den skal jo få olje til å forsvinne og fordampe av seg sjøl. Kan eg ha tørka ut tomgangsmotoren? Om eg tek den igjen med 5-56 så vil eg få smøring så greia inni der går lettare? For eg legg merke til at om eg let bilen stå lenge på tomgang så går tomgang lenger og lenger ned av seg sjøl.

Jeg setter den inn med våpenolje for min del. Fungert perfekt i et par år siden siste rens.

Agrostar
01/10/12, 16:49
Da kan det faktisk vere noko i det da, men tok ut motoren igjen før eg las svaret ditt og spraya den godt med 5-56. Starta opp og hadde lågare tomgang, men ikkje heilt perfekt. Spraya rundt med startgass, og når eg kom til den gule slangen oppå gasspjeldet som går ned til veivhusventilasjonen i innsugsslangen er det vel, så auka turtallet noko. Så tok av den og spraya godt med silikonspray og sette innpå igjen. Perfekt tomgang :)

850GLTsilver
01/10/12, 16:59
Er slik at det gjerne bygger seg opp møkk/koks rundt akselen på gasspjeldet.
Dette forsvinner ikke med mindre man får "soaka" den med en tynn olje eller lignende.
Er nok det du har oppnådd nå.

Men er tomgangen perfekt, kan den neppe bli bedre? :D

Agrostar
01/10/12, 17:25
Pratar du om gasspjeldet no eller om tomgangsmotoren?

850GLTsilver
02/10/12, 15:49
Pratar du om gasspjeldet no eller om tomgangsmotoren?

Gasspjeldet.
Tomgangsmotoren er sjelden full av koks, men trenger en real rens fra tid til annen.

For begge gjelder det å få bort all møkk, og å smøre opp bevegelige deler.