PDA

Vis full versjon : Volvo 66 DL 1.1l forgasser-justering..



zimenz
01/05/10, 16:20
Jeg har en Volvo 66 DL som jeg prøver å få igang, men jeg blir ikke helt klok på justeringsskruene til forgasseren, og hva de forskjellige går til.. Gasseren er en Solex 32 EHSA.

Skrue nr.1 er tomgang, for da flytter man gassen, men hvem av skrue nr.2 og 3 er justeringsskrue for blandingsforholdet, og hva justerer isåfall den siste skruen?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/15.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/16.jpg

jonass
01/05/10, 18:38
Den tredje skuen er nok en dyse tenker jeg, står vel et tall på den og skal du se

THolandsli
01/05/10, 18:41
Nr.3 er ei dyse ja. Sporet er kun for å skru den ut med.

zimenz
01/05/10, 19:08
Da vil vel det si at nr.2 er justeringsskrue for blandingsforholdet?

Er det noen som er kjent med denne gasseren og kjenner til noen form for grunn-instilling på den (som man kan justere utifra)? Har prøvd å justere den, men jeg har som sagt ikke helt fått det til enda.. :P

Swissman
01/05/10, 20:22
Skru blandingsskruen helt inn og så 1,5 omdreininger ut. Juster tomgangen deretter. Men for å få det riktig må du nok bruke en avgassmåler.

zimenz
01/05/10, 21:00
Skru blandingsskruen helt inn og så 1,5 omdreininger ut. Juster tomgangen deretter. Men for å få det riktig må du nok bruke en avgassmåler.

Jeg får prøve dette i morra :) Jeg har ikke tilgang til avgassmåler, men får gjøre så godt jeg kan uten. ;)

Knuten73
16/06/10, 17:14
Skrue nr. 3 er toppen av hoveddysa. Nr. 2 regulerer bensintilførselen på tomgang. Still den sammen med skrue nr. 1 for tomgangsturtall slik at du får et tomgangsturtall på rundt 750 o/min og motoren går så jevnt som mulig. Innstillingen av nr. 2 har svært lite å si for blandingen når motoren drar.

Swissman
16/06/10, 20:59
Min går som en klokke.
Ta deg en tur til meg en dag så skal vi nok få den til å gå. :)

zimenz
16/06/10, 21:35
Takk for tips fra alle.. har fått den til å gå for en stund siden, har bare glemt å si ifra her.. :P Den går ikke helt strøkent på tomgang enda, men det er bare noen små justeringer som må til, så det skal jeg nok få til ;)

Sånn ellers skal jeg ha den på EU-kontroll 6.juli, så dimmer jeg 9.juli og skal da ta en road-trip opp til Nordkapp (fra Skjold), og deretter ned til Tønsberg.. :) Tar det som en ferietur og har beregnet å stoppe innom Heidaltreffet lørdag 17.juli.