PDA

Vis full versjon : Problem med H4 til dobbel H7 Volvo S40 1997



Mr. RAH
27/09/12, 20:59
Har byttet til black rim lykter på min brors S40 1997mod, fra H4 til dobbel H7, lyktene er koblet opp slik:
Monteringsanvisning S/V40.

Detta är en monteringsanvisning för konvertering från H4 till H7 strålstare.
Strålkastare för 4 stifts kontakter, Klipp loss kablarna från H4 kontakten som finns på bilen samt
positions/parkerings lamphållaren, vi börjar med att beskriva hur man gör på den vänstra sidan.

Vänster. (börjar uppifrån)
Stift nr. 1 positionsljus. Använd den svarta kabeln (-) som finns i den 5 trådiga kabelstammen från
bilen till lampan, koppla denna till stift 1.

Stift nr. 2 Gemensam plus (+). Koppla den blå/vita (Gul/Vita) kabeln från bilens 5 trådiga
kabelstam till stift nr 2.
Altid +
Stift nr. 3 Halvljus. Koppla den blå/gula kabeln från bilens 5 trådiga kabelstam till stift nr. 3.
Får + når aktivert mister + når fjernlys aktivert
Stift nr. 4 Helljus. Koppla den blå/bruna (Grön/Orange) kabeln från bilens 5 trådiga kabelstam till
stift nr. 4. Får + når aktivert
Den sista kabeln isolerar ni bara i kabelstammen.

Höger. (börjar uppifrån)
Stift nr. 1 Helljus. Koppla den blå/bruna (grön/orange) kabeln från bilens 5 trådiga kabelstam till
stift nr. 1. Får + når aktivert

Stift nr. 2 Halvljus. Koppla den blå/gula kabeln från bilens 5 trådiga kabelstam till stift nr. 2.
Får + når aktivert mister + når fjernlys aktivert
Stift nr. 3 Gemensam plus (+). Koppla den blå/vita (Gul/Vit) kabeln från bilens 5 trådiga
kabelstam till stift nr 3. Altid +

Stift nr. 4 Positionsljus. Använd den svarta kabeln (-) som finns i den 5 trådiga kabelstammen
från bilen till lampan, koppla denna till stift 4.

Anledningen till att man lägger plus på den gemensamma kabeln är att Volvo S/V 40 har jordstyrda
lampor i både hel och halvljus.

Dette er koblingskjema frå Scstyling, fikk beskjed om at nærlys slukkes når fjernlys blir slått på, dette var visst ikke bare bare og fikse. Parklys og sidemarkeringer funker som det skal.

Har funnet ymse koblingsskjema på nettet for og fikse dette men det funker ikke, blir bare surr og sikringer som ryker osv osv. Så dette gav jeg opp og tenkte kanskje noen her har koblet opp disse lyktene tidligere og fått nær og fjern til og lyse samtidig. Da disse skal jo det orginalt, blir litt merkelig lys bilde i mørket mangler en del lys foran bilen nå man kjører på fjernlys

På bilen er det jo H4 org. Som er jordstyrte og byttet til dobbel H7 som er plusstyrte.

Så viss noen her kunne laget ett elskjema for å fikse dette blir jeg veldig happy, begynner og bli litt korthåret etter en del timer med studering til lite nytte, er sikkert bare noe jeg ikke ser som er ganske quick fix med noe rele og greier.

Tips??

Lyktene: https://www.scstyling.no/paketpris-p-7086-c-276.aspx

850GLTsilver
28/09/12, 00:30
Ingen problemer å la de H7-lampene være minusstyrt. Får dessverre ikke tid til å se på det skjemaet før på søndag, men kan du vente så lenge så kan jeg fikse et skjema på det.
I utgangspunktet må du bytte lysrele for åsefå nærlys til å lyse sammen med fjernlys. Men løsninger finnes på det også.

Mr. RAH
28/09/12, 06:57
Ingen problem og vente, skal på jobb og blir borte til 15oktober så det blir ikke koblet noe før jeg er komt hjem og har fått handlet de delene jeg trenger for å fikse dette. Hadde vært helt supert viss du kan fikse det.

Mr. RAH
18/10/12, 09:39
Fant en svensk tråd på dette der løsningen ble og bruke 3 stk rele for og få det til og fungere http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=18&t=76640 eller 2 stk rele som han her beskriver:

Omkoppling för klarglas(dubbeloptik) (S/V40 Fas1 H4 till H7)
av Frippa fre 27 feb 2009, 02:32
Har denna tråd i ett annat inlägg men så folk vet rakt av att det finns en förklaring här som fungerar o inte undanhåller nå "hemlisar" .
Detta är om du vill ha Halvljuset att lysa även på Helljus!
Du får dock själv mäta fram vilken kabel som e vilken.(kommer inte ihåg färgerna i huve')

Har ju upptäckt att för H4 (3 kablar) är det på tändning en jord o två plusar fram. Men när jag slår på helljuset så vänder den ena plusen o blir jord (= en plus o två jord då).
Har tagit den som vänder till att minus-styra relät jag kopplat in extra med nu!

Relät ska nu kopplas: 30=batteriplus,86=tändningsplus,85=minusen från helljuskabeln, o slutligen 87=förbrukare.(ut till helljuslampan) Då fungerar det!

Ett relä per sida för att "skärma" av rätt om säkringen till dom pajar.( då har man åtminstone ett helljus kvar) p.s. Helljuskabeln är nu alltså inte ihopkopplad till H7:an.Det går ENDAST genom det nya relät!!

Oki,,nu är det möjligt att jag tagit fel på hel o halvljuskablarna från original men så här funkar det i alla fall med endast 2 st relän.Billigare än att blanda in ett tredje som en del tydligen gör oxå!
p.s.(igen)relät är ett vanligt extraljusrelä..

Jag hoppas verkligen att detta hjälper nån stackare som hamnar i denna sits som jag gjorde o körde fast en stund! Till skillnad från X40-klubben som det kostar 300 spänn för att få reda på lite klurisar.(inge illa menat om klubben,,hade bara inte råd med det för en sån här grej)
Tack för mig!!

Litt usikker på den siste løsningen om det fungerer riktigt. Ser det ikke helt for meg når det ikke er i ett koblingskjema.

Noen meninger om hva som kan fungere best?

850GLTsilver
18/10/12, 09:54
Den der fungerer helt knall.

Følg den lange forklaringen, da den inneholder skjema for hvordan releene skal kobles.

Om du ser på det skjemaet, så vil du se at de to releene til høyre har spolene sine koblet sammen. Relekontakten til hvert av disse releene går til både lang og fjernlys.
Altså, disse to releene trekker til når fjernlys er tent og tenner dermed begge lampene.
Releet til venstre tar for seg nærlyset. Når det releet trekker til så er det kun nærlyslampa som får strøm. Relekontakten for de to releene til venstre er koblet sammen slik at nærlyset faktisk blir tent også når fjernlys er aktivert.

Lykke til.

Sagen
23/10/12, 07:59
Koblet tilsvarende på søsterens V40. La inn et rele til hver lykt, som om du skulle koblet opp ekstra fjernlys. Bortsett i fra at jeg lar de styre nærlysene, med styrestrøm fra fjernlys. Dermed vil nærlysene lyse sammen med fjernlysene.