PDA

Vis full versjon : Turbonetics T3 turbo. jeg kjøpte feil eksoshus. kan jeg brukde det orginale?



Voolvoo
27/09/12, 14:19
Heisann. har kjøpt en turbonetics t3 turbo.
Kjøpte da selvfølgelig feil eksoshus (4bolt)
Kan jeg bruke det som satt på den orginale B21ET turboen? (lett å bytte? )
Blir det samme AR ? (kan ikke det der :P)
Eller om det er en del som jeg kan bruke?

R.G
27/09/12, 15:56
passer selve bakdelen med 3 bolt for downpipe kan du bruke den. (bakdelen som sitter i 5 bolter)

Voolvoo
27/09/12, 16:10
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20120927_145027_1.jpgom den passer på selve turboen mener du? som i å bytte ut hele sulamitten?

Er det i selve eksoshuset som det er AR 0.63? isåfall bør jeg skaffe ett annet etterhvert :-/ om det orginale passer så er det uansett AR 0.48

R.G
27/09/12, 17:02
sånn det er ja, nei da går det ikke. kan ikke bruke hele eksoshuset fra t3 turboen. pga forskjell på turbin osv.

du må nok ordne deg 4 kantflens til downpipe, og montere ekstern wastegate skal det fungere

Knallert
27/09/12, 17:03
Hvis turboneticsen din har samme turbin som org. turboen så mener jeg turbinhuset fra den skal passe ja,men jeg tror det blir i minste laget med 0.48. Har du den nyere F1 turbindesignen til turbonetics så er jeg usikker på om det passer. Så jeg ville enten byttet til et hus med a/r 0.63 og 5 bolt. Eller så kan man få tak i flens til dp. Handle en ekstern wg. og sveise fast en flens til den enten på grenrør/manifold eller direkte på turbinhuset.

Voolvoo
27/09/12, 17:23
tror jeg ordner ett nytt eksoshus av noe slag :P faen at jeg ikke fulgte med mer... :P

Eller: Kan dere linke til de nøyaktige delene jeg trenger?

Skal teste om det passer det orginale først:) Jeg har jo B19A + T så AR 0.48 er ideelt ifølge batland :)

Batland
27/09/12, 21:52
Jeg har jo B19A + T så AR 0.48 er ideelt ifølge batland :)
Nå ja. Det blir å dra det litt langt.
A/R0,48 er i mine øyne en katastofe på en B23(0) motor. Til en B19 derimot, er A/R0,48 mye bedre tilpasset, men til AT satsene valgte Volvo selv å bruke A/R0,63 - også på B19 motorene. Jeg anbefaler derfor at man følger Volvos oppskrift her.

Når det gjelder det ideelle turbinhuset til en T3 turbo som står på en B19 - B21 motor som står i en Volvo med tung diffutveksling og 17 - 18" hjul, så er det det helt spesielle Cosworth motorsport A/R0,55 som er tingen.

Dette er vrient å få tak og og også noe dyrere enn vanlige turbinhus.
I praksis velger man derfor lettere diffutveksling og A/R0,63 i stedet.

I akkurat ditt tilfelle så kan du imidertid begynne med A/R0,48 for å få sett hvor godt selve turboen fungerer.

Voolvoo
28/09/12, 17:27
Sånn ja, da misforsto jeg visst bittelitt :P
Det passet ihvertfall over :)

Batland
28/09/12, 17:37
Sånn ja, da misforsto jeg visst bittelitt :P
Det passet ihvertfall over :)
"Ideelt" og "optimalt" er store store ord i sammenheng med motortrimming. Svært få amatører vil klare komme i nærheten av disse.
Akkurat. Da er det bare å montere bleed ventil og lade på. :) (Til clutchen begynner å slure iallefall.)

Voolvoo
28/09/12, 18:05
clutchen vil garantert slure etterhvert :P tåler visst 180hk :P ryker den så blir det ny clutch på A svinghjul

Batland
29/09/12, 11:23
Det er ikke "alle hestene" som får clutchen til å slure, det er dreiemomentet.
Når man trimmer på AT satser så får man vanligvis høyt dreiemoment og god akselerasjon i forhold til maks hk tallet så du skal ikke se bort fra at clutchen takker for seg før du kommer til 180 hk.
For en maks effekt på 240 - 250 hk så får man ofte rundt 390 Nm i maks dreiemoment, men en B19 korrigerer dette endel i forhold til en B23(0). Dette er postivt for M46 gearkassene.
215 mm TP-654 trykkplaten har nærmere 1000 kg trykk, har vist seg å holde godt, er "bolt on" på ett flatt svinghjul og ett godt valg.
Jeg kjøpte min TP-654 og organiske RC-3 lamell for 15 år siden og har den enda. Den er kraftig, tåler mye juling og funker og funker og funker. ;)
http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_clutch/clutch_spesial.htm
Budsjettløsningen er å bruke den orginale TURBO-trykkplaten (som du har?) å montere en SL622V215 lamell.
http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_clutch/clutch_spesial.htm

Voolvoo
29/09/12, 22:58
Slurer ihvertfall ikke riktig enda :P
Kjører M47 til det ryker :P
Satt automatkasse på 21ft motoren :-/ svinghjulet og kasse gikk på dynga tilslutt.
Hørtes bra ut den clutchen din :) blir nok til å bytte ut til tilsvarende hvis min ryker ja :)

Montert turboen i dag :)
Passa på å kjøre igjennom oljetrykk i ca 20sek før start.
Starta den opp og det er en ''liten'' eksoslekkasje mellom eksoshus og WG huset (traktor lyd, hehe) hadde bare pakningsark, så lukta litt svidd også. mulig pakninga fra den andre et turboen er hel :)
Det røyk noe infernalsk bak bilen, MYE mer enn vanlig.. men det virker som at det roa seg etter første kjøretur :)
Bilen gikk betydelig bedre uten hard pedal :)

Fant en stk feil i wg huset på den gamle turboen også.. ''Klaffen'' satt jo ikke engang intill godset, så der var det ikke mye tett :P