PDA

Vis full versjon : Ingen gnist på 242 rallybil - byttet alt!



242Nasjonal
26/09/12, 07:08
Hei,

Har et problem på rallybilen min. Har plutselig ingen gnist på den. Dette er en bil med to doble forgassere.

Har byttet :

- Coil
- Tenningsmodul
- Fordeler
- Kabel fra coil til fordeler
- Fordelerlokk og rotor

Måler 12,4V inn på coil. Ingenting kommer ut fra denne, og da selvfølgelig ingen gnist til pluggene. Byttet coil uten hell. Tenkte prøve å kjøpe en helt ny i dag i tilfelle denne coilen også er ødelagt.
Prøvd å bytte om ledningene fra tenningsmodul til coil uten hell.
Målt gjennomgang i kontakten fra coil til fordeler.

Skjønner ikke hva mer det kan være ?
HJELP!! :D

850GLTsilver
26/09/12, 18:14
Hva slags tenning er dette?

242Nasjonal
26/09/12, 20:55
Vanlig original volvo elektronisk tenning.

HarryVolvo
26/09/12, 21:47
Sjekka de tynne ledningene inne i fordeleren? Dem ryker lett av..

242Nasjonal
26/09/12, 22:07
Hmm, nei, men har byttet fordeler til en annen som skulle funke ? :)

242Nasjonal
27/09/12, 10:16
Kjøpte også sprell ny coil i går, uten at dette funket..

850GLTsilver
27/09/12, 10:59
Vanlig original volvo elektronisk tenning.

De finnes det et greit antall forskjellige av. Men OK.
Hallgiver i fordelerhus OK? Eventuelt svinghjulsføler OK?

Du skal forøvrig kunne måle 12V på begge sider av coilen når bilen står med tenning på.
Gjør den ikke det, så kan den ledningen som går til tenningsmodul være kortsluttet til jord.
Fjern eventuelt gammel kondensator som sitter på fordelerhuset.

vassengen
27/09/12, 17:58
Sjekk at huset på tenningsmodulen er jorda, kan være rusta mellom innerskjerm og modul..

242Nasjonal
27/09/12, 21:27
Jeg begynner å lure litt på dette med tenningsmodulen, egentlig.. Jeg har hatt av modulen for å lakkere. Hatt på tre lag + klarlakk, så er ikke sikkert det er god nok jording ?

242Nasjonal
27/09/12, 21:28
Skal sjekke opp dette :) takk for svar :)

Tinnsoldaten
29/09/12, 11:15
Tipper du har feilen der, ja. Stopper med en gang hønsehjernen ikke har skikkelig jording.

daols1
30/09/12, 21:18
bare skyter inn med et lite spørsmål her :P
hva er den store alu "blokka" som sitter bak tenningsmodulen godt for?
den kan man jo ta av! går det greit å kjøre uten den? :P

Sorry for at jeg stjal tråden her litt nå hehe

242Nasjonal
30/09/12, 22:19
Helt i orden :) Trodde den var for kjøling i utgangspunktet ? Men den hjelper kanskje på jording også ?

Christian
30/09/12, 22:47
Dette tenningssystemet har egen separat jording og er ikke avhengig av jord på tenningsmodulen. Har flere ganger kjørt med denne hengene i motorrommet.

Den alu-klumpen er for kjøling, ja.

vassengen
03/10/12, 22:36
Dette tenningssystemet har egen separat jording og er ikke avhengig av jord på tenningsmodulen. Har flere ganger kjørt med denne hengene i motorrommet.

Den alu-klumpen er for kjøling, ja.

Njaa, min erfaring er det stikk motsatte men, henger min løst så null gnist... Men kan selvfølgelig være forskjeller...

Batland
04/10/12, 14:32
Hei,

Har et problem på rallybilen min. Har plutselig ingen gnist på den. Dette er en bil med to doble forgassere.

Har byttet :

- Coil
- Tenningsmodul
- Fordeler
- Kabel fra coil til fordeler
- Fordelerlokk og rotor

Måler 12,4V inn på coil. Ingenting kommer ut fra denne, og da selvfølgelig ingen gnist til pluggene. Byttet coil uten hell. Tenkte prøve å kjøpe en helt ny i dag i tilfelle denne coilen også er ødelagt.
Prøvd å bytte om ledningene fra tenningsmodul til coil uten hell.
Målt gjennomgang i kontakten fra coil til fordeler.

Skjønner ikke hva mer det kan være ?
HJELP!! :D
Det er viktig at du bruker riktig tenningsmodul her.
Biler med ECU bruker "dumme" moduler fordi ECU styrer dem.
Motorer som har fordeler med vekter og fjærer (hvis du tar tak i rotoren så kan denne vris) trenger en "smart" modul for å fungere, akkurat som Autronic SMC.

Gamle B21 fordelere med stifter og # 185 har uansett den mest korrekte tenningskurven til en sugetrimmet motor.
Det enkleste og beste er derfor en slik fordeler og en Amerikansk tenningsboks og tilhørende coil fra ACCEL, CRANE, Mallory med flere.