PDA

Vis full versjon : Tull med bensinpumpa



Erlend Dystland
25/09/12, 22:33
Har en kamerat som sliter litt med bensinpumpa på sin 1989 modell 240 med B230F motor.
Saken er den at bensinpumpa pumper ikke ut bensin, den fungerer ikke.

Det er kontakt mellom releet og den ledningen under setet bak, releet får strøm.
Det er nesten full tank med bensin!
Pumpen funker når den er koblet direkte på strøm og jordingen fungerer.

Noen som har noen synspunkter på hva som kan være feil nettopp her?
Evt. hvor man skal lete videre etter feil som kan føre til en løsning av dette problemet?

Mvh
Erlend242

C.Erstad
25/09/12, 22:35
Da ligger jo feilen i releet ditt da :)
Bytt det du! :D

Erlend Dystland
25/09/12, 22:36
Har testa med relet mitt også, og da fungerte det heller ikke :/
.. og jeg vet at mitt fungerer for jeg kjørte bilen min for rundt 1 time siden..

Øygard
25/09/12, 23:37
Får po,pa straum? Og er det skikkeleg jording?

850GLTsilver
26/09/12, 00:35
Sikring? (No 4)

Feil på motrorstyringen?
Sjekk om både 20 og 21 fra motorstyringen blir lagt til jord (Sort-Grønn og Rød ledning inn på releet. )
Forsøk å ta av de nevnte ledningene og koble en ledningsstump til jord for å se om releet trekker til da. (Kan gjøres med alle ledninger tilkoblet også)

Daniel V
26/09/12, 08:10
Det som er rart er at bilen fungerte helt feilfritt før den plutselig bare stoppet. Er jo litt rart hvis jordingen plutselig har blitt så dårlig.

AleksanderK
26/09/12, 10:19
Klikker det i releet?
Måler du strøm på ledninger som kobles på bensinpumpen?
Måler du strøm ut av rele?
Måler du strøm TIL rele?

Begynn ytterst, og mål deg "innover" i elnettet til du finner et sted du får strøm. Da vet du at feilen ligger et sted mellom der du måler strøm, og det forrige punktet du måler.

Sithcob
26/09/12, 10:42
Relèet får strøm, for det klikker når jeg prøver å starte.
Og jeg har målt at det er kontakt mellom relèet og den plussledningen som går gjennom gulvet og ned til pumpen.
Jording er det i massevis...
Og det er kontakt mellom relèet og sikringen.
Alle ledningene bak til pumpen er kontakt mellom, så er ikke brudd noen steder! Men pumpen får allikavel ikke strøm! Er det som er rart!
Men min far snakket om noe med bensintrykksregulatoren, noen som vet noe om det??? Kan det ha noe å si ?

C.Erstad
26/09/12, 15:41
BTRen har ikke noe med at pumpa ikke får strøm nei... du har brudd en plass!
Koble strøm direkte på kontaktstykke under setet og prøv... ikke strøm på pumpa da heller så ligger problemet i den kabelen.

Morten_hagen
26/09/12, 15:52
Hører du klikket i releet? :P

Sithcob
27/09/12, 20:12
PROBLEMET ER FUNNET! :D
Det var hjernen som hadde tatt kvelden! :P satte i ny hjerne og så startet den på først! :)

Men takk for all hjelp og tips ! :) :)