PDA

Vis full versjon : Meldinger i display - S80 2,0T



larsverm
25/09/12, 18:21
For en tid siden kom meldingen "dags för service" opp i displayet, og siden har den vært der hver gang jeg har startet, for så å forsvinne etter en drøy kilometer.

Meldingen kom omtrent akkurat 15.000 km etter sist service ifølge heftet. Da mistenker jeg at dette er forhåndsinnstilt og ikke egentlig er noen advarsel om at noe har skjedd... Riktig? Men jeg synes det er litt tidlig, i og med at serviceintervallene skal være på 20.000 km.

Øygard
25/09/12, 18:29
Det betyr vel berre at det er på tide med ny service:) Når han har vore på service nullstiller dei detta dar sånn at det kjem tilbake på displayet neste gong det snart er på tide.
Er det long tid sidan sist service? Det kan henda at det kjem etter so og so long tid sjølv om han ikkje er gått so longt sidan sist service.

Kjetil Krømcke
25/09/12, 18:46
De kommer vel etter 15 000km eller 1 år ca. Så det er ikke noe akutt, men jeg ville skiftet ihvertfall motorolje og filter:)

850GLTsilver
25/09/12, 19:06
20K på S80 2,0 Turbo? Sikker?
Er i alle tilfelle noe som må fikses hos Volvo. Der kan de endre på intervallene ved neste service om så ønskes.

Er kun en påminnelse til deg uansett. Ingen feilmelding.

larsverm
25/09/12, 19:18
Sist service var på ca 133.900 (140.000 km-service utført litt "for tidlig"), og meldingen dukket opp på ca 148.900, dessuten er det også mulig at den kom akkurat ett år etter, så jeg tolker det som at det var programmert enten for det ene eller det andre. Jeg hadde tenkt meg en "hovedservice" til sommeren når jeg får lettere for å gjøre det i Sverige, med blant annet bytte av registerreim og olje på automatgirkasse. Men jeg vurderer også om jeg bør ta en lettere variant med motorolje og filter først, ja. :)

larsverm
25/09/12, 19:26
20K på S80 2,0 Turbo? Sikker?
Er i alle tilfelle noe som må fikses hos Volvo. Der kan de endre på intervallene ved neste service om så ønskes.

Er kun en påminnelse til deg uansett. Ingen feilmelding.

Enda en tur ut for å sjekke serviceheftet: :p Jo da, 20.000. Unntaket er S40/V40 1,8i, som har en egen seksjon i heftet med 15.000-intervaller.

Men altså ingen feilmelding - betryggende. Da kan jeg heller sjekke motoroljens tilstand for å vurdere når jeg bør gjøre noe.

Børge Vikebø
25/09/12, 20:38
Skader for all del ikke å holde 15k/1.år på intervaller. Nullstillte nettopp mitt ettersom jeg har hatt fullservice på den :)

larsverm
25/09/12, 21:30
Nei, det skader nok ikke. :) Bare litt rotete at en kommer i utakt med serviceheftet... :p

Øygard
25/09/12, 21:31
Viss det er 20000 km intervall er det no ikkje krise om det er eitt år sidan sist. Men viss du har tenkt å venta heilt til neste sommar, kan det vera lurt å bytta olje i alle fall. Det skadar i alle fall ikkje, og er fort gjort. Men kjører du berre 5000 km i året sidan du har tenkt å venta heilt til neste sommar?

C.Erstad
25/09/12, 21:43
20K på S80 2,0 Turbo? Sikker?
Er i alle tilfelle noe som må fikses hos Volvo. Der kan de endre på intervallene ved neste service om så ønskes.

Er kun en påminnelse til deg uansett. Ingen feilmelding.
Er forskjell på modelårene... min hadde 30000 hvis eg ikke husker feil.

larsverm
25/09/12, 21:52
Viss det er 20000 km intervall er det no ikkje krise om det er eitt år sidan sist. Men viss du har tenkt å venta heilt til neste sommar, kan det vera lurt å bytta olje i alle fall. Det skadar i alle fall ikkje, og er fort gjort. Men kjører du berre 5000 km i året sidan du har tenkt å venta heilt til neste sommar?

Nei, det blir nok mer rundt 10-12.000 - ikke spesielt mye det heller, men det blir kanskje litt i overkant å vente med alt helt til sommeren.

Den praktiske siden av saken er at jeg godt kunne tenke meg å få hovedservice utført på merkeverksted, og da gjerne i Sverige med tanke på det økonomiske. Det blir litt vrient for meg her i Finnmark, med tanke på tid, avstand og føret i månedene foran oss. "Hjemme sørpå" til sommeren passer derimot helt fint.

larsverm
25/09/12, 21:59
Er forskjell på modelårene... min hadde 30000 hvis eg ikke husker feil.

Jøss. V70 05? Kan da vel ikke være så stor forskjell på det tekniske...? Dette kunne kanskje tyde på at det ikke trenger være farlig å strekke det litt lengre enn jeg hadde tenkt? Jeg skal uansett få byttet registerreim før 160.000.

Øygard
25/09/12, 22:29
Er forskjell på modelårene... min hadde 30000 hvis eg ikke husker feil.
Det er jo ein del bilmerke som har hovedservice kvar 30000 og ein liten service kvar 15000, med oljebytte og litt andre småting som må gjerast oftare enn kvar 30000


Nei, det blir nok mer rundt 10-12.000 - ikke spesielt mye det heller, men det blir kanskje litt i overkant å vente med alt helt til sommeren.

Den praktiske siden av saken er at jeg godt kunne tenke meg å få hovedservice utført på merkeverksted, og da gjerne i Sverige med tanke på det økonomiske. Det blir litt vrient for meg her i Finnmark, med tanke på tid, avstand og føret i månedene foran oss. "Hjemme sørpå" til sommeren passer derimot helt fint.
Vil no tru at det går fint å venta til sommaren igjen viss du sjekkar at kjøleveska tåler nok kulde, at det er nok girolje og kanskje skiftar motorolje. Blir kanskje litt mykje med to år og 27000 km mellom oljeskifta:p
Det blir kanskje litt longt å køra frå Hammerfest til nermaste volvoverkstad i Nordsverige berre for å ta service på bilen. Og so ligg sikkert ikkje nermaste verkstad rett over grensa heller.

850GLTsilver
26/09/12, 00:17
Hovedregelen er på antall kilometer eller minst en gang i året.

Øygard
26/09/12, 00:21
På oljeskift eller full service?

850GLTsilver
26/09/12, 00:36
Minimum Oljeskift.

larsverm
26/09/12, 07:53
Jeg er jo i prinsippet enig i at det er bedre å være på den sikre siden. Med ekstra lange serviceintervaller, som 30.000, forutsetter dette da egentlig at man kjører f eks rundt 30.000 i året?

Reg nr slutter på 3, og da antar jeg at jeg kan ta EU-kontroll så tidlig som i november. Tenkte jeg kunne ta EU-kontroll og oljeskift da - og så spare de større sakene til sommeren.

larsverm
06/11/12, 20:00
Nå har jeg fått meldingen "lampfel positionsljus" og gul varseltrekant. Jeg tolker dette som at det må være en lyspære som har gått, men jeg har gått rundt bilen og ikke klart å finne noen feil eller mangler på lys. Skal jeg se etter noe som jeg ikke har tenkt over?

Børge Vikebø
06/11/12, 21:46
Parklys/sidemarkerongslys. Bytt alle pærene, kan være like før en ryker

Christian
06/11/12, 22:32
Det kan være kjørelys bak, parklys foran, eller markeringslys / de orange på sidene foran. Kan også være fungerende pærer som er blitt gamle og har feil motstand.

C.Erstad
06/11/12, 23:08
Det kan være kjørelys bak, parklys foran, eller markeringslys / de orange på sidene foran. Kan også være fungerende pærer som er blitt gamle og har feil motstand.

Er ikke varsling på park og sidemarkeringer foran :)
Bare bak det er det... :)

larsverm
07/11/12, 17:12
Etter hva jeg kan se, er det ikke noe av hva dere nevner her som har gått ennå, nei. Men kanskje snart, vanskelig å si ellers. Det nærmer seg vel en liten service, så får ta det da. Håper bare ikke at selve systemet er i ferd med å begynne å tulle...

todleif
07/11/12, 18:17
Hugs st det er 2 pærer på kvar side bak.

larsverm
07/11/12, 20:19
Takk for den - jeg sjekket igjen og det viste seg faktisk at det lyste to pærer i det ene baklyset og bare en på den andre siden. I grunnen litt lettet nå. :p

Tace
08/11/12, 18:14
Takk for den - jeg sjekket igjen og det viste seg faktisk at det lyste to pærer i det ene baklyset og bare en på den andre siden. I grunnen litt lettet nå. :p

Søren da :( Håpte du skulle finne løsninga på min feil også. Har den varselen jeg og, og ALLE pærer lyser. Men jeg bytta ut den ene bakpæra med ei av LED..kan det være problemet?

Christian
08/11/12, 19:04
Søren da :( Håpte du skulle finne løsninga på min feil også. Har den varselen jeg og, og ALLE pærer lyser. Men jeg bytta ut den ene bakpæra med ei av LED..kan det være problemet?

Ja, LED pærer har annen motstand enn glødetrådpærer. Bytt til en gammeldags en. :)

Tace
08/11/12, 19:34
arghhh.:o Ja ja, får dele den vesle kostnaden på antall nydelige km. som kommer til våren, med gammeldagse pærer i :p.

larsverm
08/11/12, 21:18
Man får nok holde seg til det som er forutsatt som standard på en slik følsom bil. :p