PDA

Vis full versjon : Oljelekkasje og null turbo



n0gga
25/09/12, 15:06
Heihei godtfolk!

Var i Trondheim igår for å hente meg en 1996 940 LT. Kjøpte bilen, og 20 mil nord for trondheim fikk jeg stopp, stor oljelekkasje en eller annen plass. Fikk såvidt rullet meg til et verksted som driver med volvo, og det ble konkludert med at tetningsringen nede på oljereturen lak. Det ble demontert, og funnet en halv tetningsring. Siden verkstedet ikke hadde inne noen slike, ble det trykket på 3 o-ringer for å hvertfall tette det slik at jeg kom meg hjem. hadde 70 mil igjen å kjøre.

Kjørte avgårde blid og fornøyd, peilet olje ofte, og ingenting olje manglet.
Men så idag, skulle jeg på butikken, og merket plutselig at bilen var ganske dau. Hørte heller ikke turboen. Syntes dette var litt merkelig, så kjørte hjem, og da oppdaget jeg at det var begynt å lekke litt olje igjen. Har bestilt pakning og tetningsring, men lurer fælt på hva som kan feile turboen.
Har sett grovt over alle trykkslanger, men siden bilen oppfører seg på tomgang skulle man ikke tro at det var falskluft noen plass. Skal ta av slangene og sjekke turbinene etter middag, men om noen kloke hoder her har forslag til hva det kan være, settes det stor pris på det!

Takk!

Sondre93
25/09/12, 15:16
Sjekk om staget på wastegaten sitter på plass:)

n0gga
25/09/12, 15:18
Sjekk om staget på wastegaten sitter på plass:)
Tenkte faktisk på at kanskje WG hadde kilt seg åpen.
Skal se på det, takk :)

n0gga
25/09/12, 15:20
Men for å ha noe annet klart; Hvis turboen plutselig skjærer seg, burde jeg ikke merke det på noe vis?
Bråk, blårøyk o.l?

n0gga
25/09/12, 18:18
Dommen er altså rasert turbo.
Mistenker at dette har noe med det verkstedbesøket å gjøre.
Selger skulle kontakte dem i morgen.
Håper man slipper å betale selv!

kvkleppe
25/09/12, 18:22
Hvis det var mye olje som lakk ut så har sikkert ikke turboen fått nok smøring = havari.
Trenger nødvendigvis ikke være blårøyk. Ta av slangen og sjekk :)

n0gga
25/09/12, 19:28
Men hvorfor har den ikke fått nok smøring?
Selv om returrøret lak olje, passet jeg alltid på at det var olje på motoren.
Motoren sviver jo også godt rundt.
Har hatt av slangene, og det har kommet olje inn i intercooler. Så også at skovlene var som støpt fast, umulig å rikke på.
Jeg lurer altså på hva som kan ha forårsaket dette. Har ikke kjørt hardt, ikke stoppet etter pådrag o.l.

Mens vi er inne på det, hvordan renser man intercooleren?

kvkleppe
25/09/12, 20:14
okei. Jeg kjøpte en 940 hvor det var akkurat samme problem. Skovlene satt bom fast, fikk ikke vrikka på akselen. Den brukte ikke olje, eller røyk blått. Mest trolig varmkjørt. Bare å få satt på ny turbo.

Sondre93
25/09/12, 20:17
varmt såpevatn ;)

Kjipt med turboen, men det er tross alt en slite del;) Hvor langt er den kjørt?

n0gga
25/09/12, 20:37
Syntes fortsatt det er merkverdig at noe slikt skjer rett etter et verkstedbesøk.

Bilen har gått 190'000, to pensjonister søm tidligere eiere, så bilen er helt klin original.

Det jeg er redd for, er jo at dersom jeg kjøper ny turbo, hvilken garanti har jeg for at det samme ikke skjer med den nye? Tenker dersom det er en eller annen feil som verkstedet gjorde

Edit: varmt såpevann? Tar det olje?

HansOla
26/09/12, 19:01
bruk diesel for å vaske ic'en. tett ene hullet- fyll på en liter eller noe med diesel- rist godt- la det stå litt-rist og tøm ut. kan skylle med varmt vann etterpå. Det er vertfall hva jeg har gjort!

s4nd3r
26/09/12, 19:13
zalo og varmt vann, det løsner olje ganske greit..

n0gga
26/09/12, 22:05
Okei, skal ha det i bakhodet når jeg skal rense den :)

Akkurat nå blir bilen stående til det blir klarert om jeg eller verkstedet skal betale for skaden. Forbrukerrådet mente jeg hadde en relativt sterk sak siden de allerede hadde påtatt seg skylden for oljelekkasjen. Skal på Volvo-verksted på fredag for å få klarert hvorfor turboen tok kveld, håper de kan stadfeste at det ikke har skjedd grunnet normal slitasje. Forrige 940´en jeg hadde hadde gått over 600´000 når jeg solgte den, med samme 13c i alle år.
Kan selvfølgelig være at jeg har vært veldig uheldig, men har ikke helt troa på akkurat det.

n0gga
28/09/12, 22:32
Da har bilen vært på diagnose, og glad er jeg for at det ble gjort.
Nå har jeg papirer fra fagutdannede Volvo-mekanikere som fant ut at det har vært et fremmedlegeme som har blitt sugd inn i kompressorhuset på turboen. Skovlene ser helt rasert ut, og akslingen er knekt.
Fikk beskjed fra verkstedet som skal stilles ansvarlig om å ringe på mandag, så får vi høre hva dem sier.
Burde være grei skuring med tanke på at verkstedet nettopp har hatt alt dette demontert, og antageligvis lagt noe ufint igjen en eller annen plass slik at at turboen kunne suge det inn.