PDA

Vis full versjon : Dynamo volvo 240: Mistet magnetisering, hvordan henger denne el-sløyfa ihop?



Oddwar
25/09/12, 12:20
Plutselig begynte laddelampa på min 1979' volvo 244 å lyse. Målte på polene på batteriet mens motoren gikk og målte 12V, Altså den laddet ikke.
Prøvde da å "simulere" signalet til magnetiseringa ved å ta en ledning direkte fra +pol til magnetiseringskontakten på dynamoen. målte da over 14V.

Hva er typiske feil når dette ha skjedd? skjedde helt plutselig.

850GLTsilver
25/09/12, 18:52
Feilårsaken ligger nok i regulatoren.
Formagnetiseringen fungerer slik: Regulatoren henter 12V fra ladelampa (bruk ALDRI LED på den) og trekker så mye strøm gjennom den så spenningen på diodene øker til Ca 14V.
Dersom børster begynner å bli dårlige eller regulatoren er i ferd med å "kvelde" så vil det bli trukket mere strøm gjennom ladelampa så den begynner å lyse.
Dette skjer også nær børstene blir slitte slik at strømkretsen blir brudt der. ( intern elektronikk i regulatoren som tenner ladelampa)

Akkurat hva som skjedde da du koblet direkte og ikke via ladelampa er ikke helt godt å si. Tyder på feil i regulatoren.
OBS: Når du skal kjøpe ny regulator, så ta med deg hele BOSCH-nummeret på dynamoen. Er mange nesten like regulatorer som likevel ikke passer.

Oddwar
26/09/12, 12:51
Okei. takk for svar :)
Dynamoen jeg bytta til er en 100AH fra biltema. skal det da kansje være annen styrke på pæra i dashbordet, kan det være feilen hos meg?
Dynamoen kjøpte jeg ny på biltema for ca. et halvt år siden.. kan jo prøve å bytte den på garrantien også.

850GLTsilver
26/09/12, 18:14
Samme styrke på ladelampa.
Har selv aldri hatt vansker med reklamasjoner på Biltema.
De tester dynamoen for deg også.

vassengen
27/09/12, 18:03
Når du sier magnetiseringskontakten, mener du da D+? Isåfall tipper jeg at ledning mellom ladelampe og dynamo har gnissa til jord et sted, feks der den går mellom bunnpanne og reimskive, da vil lampa lyse og dynamoen vil ikke lade..

850GLTsilver
28/09/12, 00:32
Good thinking.

Oddwar
02/10/12, 19:12
Nå har jeg prøvd med en ny spenningsregulator, uten hell.
Testet også det forslaget du kom med her "vassengen", ved å ta ut laddelampa fra dashbordet, å ta en leding direkte fra plusspolen til D+ på dynamoen og koble dioden i laddelampa imellom. samme symptomer da også. Så det jeg tenkte nå da er å koble D+ slik at den får 12V når jeg slår på tenningen, uten diode. eller vil dette skade dynamoen?

850GLTsilver
02/10/12, 20:01
Ikke det optimale for regulatoren nei.

Sikker på at du har fått riktig regulator?

vassengen
03/10/12, 17:21
Lyser ladelampa hvis du tar ut stikkeren på d+ og lar den henge løst (ikke til jord) og skrur på tenninga?


Ikke det optimale for regulatoren nei.

Sikker på at du har fått riktig regulator?

Lyst til å forklare hvorfor det ikke er sunt? Nysgjerrig fordi endel nyere maskiner jeg driver med ikke har ladelampe, bare ei "spenning er under 12v lampe". Morro å lære noe nytt og.