PDA

Vis full versjon : hvilken olje på m90?



Skrue
30/04/10, 21:36
hva slags oljetype skal jeg bruke på m90 girkassa?

TurboHansen
30/04/10, 21:39
hva slags oljetype skal jeg bruke på m90 girkassa?

Kjøp original olje fra volvo du ;) koster ikke mange hundrelappene :)

Skrue
30/04/10, 21:49
Kjøp original olje fra volvo du ;) koster ikke mange hundrelappene :)


skjønner det er det beste, men tenkte å montere dette i helgen.

må da være andre oljer som er like bra.

noen som vet hvilken olje det er?

The Sven
30/04/10, 23:13
Ikke kjøp Comma olje fra BilXtra iallfall. Prøvde det på ei M90 kasse jeg bytta til på en lørdag da jeg hadde glemt å skaffe original olje, ble ulyder og vond å gire.. Så at den er kresen på olja stemmer nok bra.

jonass
30/04/10, 23:44
Jeg tenkte og ta et oljeskift på min nå snart og blir nok en eller annen 5w-30 helsyntetisk motor olje tenker jeg, skal teste mest for moro skyld og at jeg hører positivt om motor olje i girkasser

GeTReibeAktienGesellschaf
30/04/10, 23:46
Ikke kjøp Comma olje fra BilXtra iallfall. Prøvde det på ei M90 kasse jeg bytta til på en lørdag da jeg hadde glemt å skaffe original olje, ble ulyder og vond å gire.. Så at den er kresen på olja stemmer nok bra.
Hvilken modell m90 var dette?

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=4088
Linken til turbobricks i denne tråden blir det anbefalt den nye typen volvo 97309, har lagt merke til at enkelte foretrekker den gamle 97308 olja som er beskrevet i 97mod håndboka min. 97308 begynner å bli litt vanskeligere å få tak i hos volvo.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=94325
Har fått det for meg at de tidlige m90 kassene har molybden belagte synkro deler, viss man bruker en olje uten tilsettning for akkurat dette så kan kassa bli kranglete.
På de nyere kassene så er det endringer i synkroniseringa.
Innmaten i m90 skal være lik som m56 ifølge linken til turbobricks.
Olje til m56 dukker opp i mange smøre tabeller mens i de samme tabellene så anbefales volvo olje til m90 mulig det er fordi m47 og de andre kassene kommer inn i bildet når man søker 940.
Jeg ville hvertfall satsa på en olje som er spesifisert med 97308/9 og ville ikke prøvd de som ikke.

OK stasjoner i sverige skall ha denne:
Q8 Synthetic GL-4 Volvo STD 97308-10, 97309-10
Om den er noe tess veit jeg ikke.

Fuchs TITAN SINTOFLUID (97308)
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/FUCHS%20-%20TDS/TITAN%20SINTOFLUID%2075W-80.pdf
Denne er har oppgitt standaren men kom fram til at jeg ikke ville brukt, men husker ikke hvorfor.

The Sven
01/05/10, 00:07
Var snakk om en tidlig M90, vet ikke årgang, med sveist stoppring etter tidligere 3. girs havari

asdf
01/05/10, 15:40
De "nye" m90 kassene med 3-delte synkringer har også behov for sveising av 3.gir iblant ;) Selv om det skal litt mer til før stoppringen flytter seg pga et ekstra spor i drevet som holder ringen.

Jeg tømte på den nyeste (1161 745) oljen på min gamle m90 med enkle synkringer, etter at jeg sveisa den. Ikke merka noen problemer, selv om den er mishandla såpass at det begynner å ligne m47 i skiftekvalitet.

Ollimo
11/05/10, 12:43
Hvor ofte bør oljen skiftes?

Thoomasi
11/05/10, 15:40
den "nye" som dere snakker om når kom den?

TeamBørnOut
11/05/10, 15:46
Volvos nye olje til m90 skal man egentlig holde seg unna. det er noe skvip av universal olje som ikke kan sammenlignes med den gammle olja de hadde. helte på olja og merket med en gang at det var noe nytt med olja. ikke like god å gire med. ikke samme "gliden" og man merket at man traff synkro ringene.. sjekket kanna i tilfelle jeg hadde fått feil olje... men neida. volvo har kommet med ny universal olje... sammlet sammen skvetter av gammle halvfulle flasker og helte på det isteden og vips så ble kassa like god som før..
Det var en annen tråd hvor vi diskuterte dette. en av moderatorene kom med en anbefalling av olje som var like bra som den gamme orginale oljen. jeg prøvde den på m90n og merket ikke forskjell :) kostet like mye eller mindre som den "nye" olja volvo har også..
De "nye" kassene kom i 97ca... men selv om de er "forsterket" så gi de en sveis.. Men det er ikke nødvendig hvis man girer som folk

Bear
21/05/10, 10:39
fikk beskjed på volvo å bruke 5w 40 motorolje på m90 jeg, noen som har noen innspill på det? skulle visst funke bra, å kassa skulle bli bedre å gire med

TeamBørnOut
21/05/10, 11:39
er vell hvis man skal kjøre litt "hardt" man skal bruke motorolje vell? (enten fikk jeg høre det på volvo ellers leste jeg det her inne. husker ikke)

Bear
21/05/10, 12:35
er vell hvis man skal kjøre litt "hardt" man skal bruke motorolje vell? (enten fikk jeg høre det på volvo ellers leste jeg det her inne. husker ikke)

da bruker jeg motorolje jeg:P koster litt mindre;) å funker sikkert, siden dem sier det på volvo:P

Njål Nilssen
23/05/10, 16:42
Motul Gear 300 75W90

Møter API GL-5 og burde funke på det meste av girkasser og differ.