PDA

Vis full versjon : Hvordan skal en automatkasse gire?



Torsen67
25/09/12, 00:13
Prøvekjørte en v70 diesel tidligere i da med flushet autokasse (RATS). Den girte forsåvidt greit men noe traust. Er vel ikke akkurat noe racing-kasse dette. Men på bilen jeg har i dag, så girer kassen ned når jeg reduserer farten og skal feks svinge av. Altså, kassen hjelper til med å bremse på giret. Det gjorde ikke denne bilen.
Skal den ikke det? I så fall, så vil vel bremser bli forbruksvare.

Mikael
25/09/12, 08:01
Det er vel ganske avhengig av hvilken type girkasse en har.. Min S80 med 2.0T og auto bremser ikke på gir i det hele tatt, den går rett til tomgang med en gang jeg slipper gassen i gir.
Min tidligere 525d med auto girte ned av seg selv når jeg slapp gassen og bremset litt på girene.

Øygard
25/09/12, 09:44
Eg har kjørt ein del Chrysler med automat, og den girar ikkje ned når eg slepp gassen, det hadde jo vore litt domt i nedverbakkar, viss eg har tenkt å halda den farten eg har, men det går an å få han til å gira ned med girspaken, viss eg sette den i eit sånt stille at han berre brukar 1.2. og 3. gir, eller sånn at han berre brukar 1. og 2.

Wahl
25/09/12, 10:23
Min S80 04 bremser i allefall på giret med crusecontroll på ;) Det er jo ingen hemmelighet at de kassene ikke er verdens beste, dette mye pga lite servicer på de.
Er det brukt orginal olje? Er jo ambefalt å kun bruke volvo sin olje, siden volvo har hatt litt problemer med at andre oljer har blitt brukt, deretter havari.

Torsen67
25/09/12, 15:27
Det at kassen skal bremse på giret har vel noe med programering å gjøre. Min freelander bremser heller ikke i nedoverbakke FØR jeg reduserer farten med med bremsen. Da skjønner tydligvis kassen at den skal være med å bremse. Man kan vel bremse manuelt ved å bruke spaken, men det virker noe gammeldags.

Hvor mange typer kasser er levert på v70n ifra 00-05?

larsverm
25/09/12, 18:15
Min S80 04 bremser i allefall på giret med crusecontroll på ;) Det er jo ingen hemmelighet at de kassene ikke er verdens beste, dette mye pga lite servicer på de.
Er det brukt orginal olje? Er jo ambefalt å kun bruke volvo sin olje, siden volvo har hatt litt problemer med at andre oljer har blitt brukt, deretter havari.

Jeg erfarer også at S80en gir motorbremseffekt på giret når cruisekontrollen er på, men absolutt ikke ellers.

850GLTsilver
25/09/12, 19:10
Prøvekjørte en v70 diesel tidligere i da med flushet autokasse (RATS). Den girte forsåvidt greit men noe traust. Er vel ikke akkurat noe racing-kasse dette. Men på bilen jeg har i dag, så girer kassen ned når jeg reduserer farten og skal feks svinge av. Altså, kassen hjelper til med å bremse på giret. Det gjorde ikke denne bilen.
Skal den ikke det? I så fall, så vil vel bremser bli forbruksvare.

Disse kassene er levert med en haug forskjellige program.
En del av de har motorbrems når Eco/Sport-bryteren står i stilling ECO. (Altså ingen motorbrems i SPORT)
En del av kassene har et slik frikoblings-modus som setter kassa i fri når motor går på tomgang. Skulle normalt ikke koble i fri før du stopper faktisk. Men har hørt flere si at den kobler i fri så snart de slipper gassen.
Hør med selger om kassa er programmert om, og om de kan legge inn motorbremsfunksjon på den.

larsverm
25/09/12, 19:42
Dette er vel også girkasser som har vært levert til masse biler av forskjellige merker. Så får de forskjellige karakteristikker ved hjelp av elektronikk og programmering.

kjellg
25/09/12, 21:08
Prøvekjørte en v70 diesel tidligere i da med flushet autokasse (RATS). Den girte forsåvidt greit men noe traust. Er vel ikke akkurat noe racing-kasse dette. Men på bilen jeg har i dag, så girer kassen ned når jeg reduserer farten og skal feks svinge av. Altså, kassen hjelper til med å bremse på giret. Det gjorde ikke denne bilen.
Skal den ikke det? I så fall, så vil vel bremser bli forbruksvare.

Min 07 XC 70 girer ikke ned, har ikke bytta bremser på de 121 000 km den har gått siden ny

Torsen67
07/10/12, 23:08
Lå i ca 90 kmt nedover Lierbakken i dag. Måtte slippe opp gassen flere ganger pga trafikk. Da gikk faktisk ikke kassa i fri. Den holdt turtallet på ca 1900 omdr. hele tiden, og hjalp til å holde riktig fart. På småkjøring så går den ofte i fri.

eab
08/10/12, 18:32
Girkassen i min '02 d5 ramler rett på tomgang dersom man ikke kjører så sakte at første eller andre gir er i bruk. Det er vel fordi 3.gir og oppover har en såkalt frihjulsfunksjon, som sikkert skal la deg trille lenger og på den måten spare drivstoff? Og dersom lockup er aktivert vil man såklart oppleve motorbrems fordi converteren og giret er låst. Men med en gang man havner så langt ned på turtall (under 1400rpm ca) at lockup ikke lenger er aktivert så faller iallefall turtallet til tomgang på min bil (pga. frihjulsfunksjonen).

Og angående hvordan en automatkasse skal gire så er jeg fristet til å si at den skal gire som en preppa th350/400 kasse med shift-kit :cool:

*edit:

Fant denne pdf'en som sier litt mer om girkassen: http://www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_ficheiros/AW55-50%20SN.pdf

Og denne: http://www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_ficheiros/AW55-50.pdf

Børge Vikebø
08/10/12, 19:27
Lock-up går den i ved fart over 85-90 km/t

eab
08/10/12, 19:34
nja... I 5.giret stemmer sikkert det. Men jeg har merket at rundt 2000rpm så kobler lockup inn, enten det er i 3. 4. eller 5.gir. Såfremt forholdene ligger til rette for det såklart.

Dersom man setter girspaken i 3.gir så aktiveres lockup rundt 55 km/t hvis jeg ikke husker feil. Mulig det er forskjeller mellom diesel og bensin?

Mikael
08/10/12, 19:51
...angående hvordan en automatkasse skal gire så er jeg fristet til å si at den skal gire som en preppa th350/400 kasse med shift-kit :cool:...
Har en preppa TH350 med manuelt ventilhus og Hurst shifter som står bak en småtrimma Vortech 4,3 V6, og det er ett stykk grom kasse :D

Torsen67
15/10/12, 17:27
Har funnet ut at min kasse ikke går i fri når jeg står stille på drive. Er det noe som bør rettes på, eller går det greit?

larsverm
17/10/12, 18:40
Hvordan da mener du? At den drar i litt gangfart når motoren går på tomgang? I så fall helt som det skal være.

Torsen67
17/10/12, 19:23
Ok, da er det nok som det skal være;-)