PDA

Vis full versjon : Gearkassen smeller



Tor-Erik
24/09/12, 12:54
Hei
Eg har problemer med slag i gearkasse på min v70.
Når eg nærmer meg kø, lyskryss, slipper gassen og hindringer løser seg opp så trykker eg ned gass for å ta igjen tapt fart. Da kommer det et kraftig dunk i kassen, eg ser at turtallet øker uten at biler reagerer, plutselig kobler gear inn.
Dette skjer ofte og kan derfor ikke låne bilen bort, for eg må hele tiden være årvåken og se om turtallet øker uten at gear kassen er aktiv.
I forrige uke var eg hos Frydenbø for å få råd tips og de anbefalte å sette av en tid for avlesing pluss sjekk om det var glykol i oljen på gearkasse.
Eg hadde time idag hos Frydenbø fordi at di skulle lese av eventuelle feilkoder. Resultatet var det ikke finnes noen feilkoder i det hele tatt. Selv på "GPS NAV" kommer det ikke frem feilkoder. Selv om den ikke klarer å lese plater.
Frydenbø foreslår for meg ny time der de vil slette alle data og lære kassen opp pånytt, men de kan ikke garantere resultat, vist ikke dette hjelper så vil de prøve å oppdatere software og se om det hjelper, heller ingen garanti.
Kan vel like godt kjøpe meg ny bil, en alle disse utgiftene som aldri tar slutt uten garantier.
Føler liksom at det var helt bortkastet å bruke tid hos frydenbø for å ikke snakke om kr, og ikke få noe tilbake.
Han mekanikeren som prøve kjørte bilen sa også at noe var helt feil med kassen, men når det ikke viser feil på avlesingen så står de fast, (omtrent som strømmen går på rema1000, da kan ingen handle der lenger fordi kassen er ute av drift) dårlig sammenligning, men det eg kom på :-)
Er det noen her på forumet som kan dette med å slette hukommelsen til gearkassen og lære den opp pånytt?

gaupe
24/09/12, 14:18
På desse kassene så var det i dei første åra, tidleg 2000-tal, ei frikoblingsprogram som skulle sette kassa i fri ved stopp, slik at du skulle spare drivstoff. Dette er grusomt irriterande, og måten å fikse det på, er å be om ny software på kassa. Men det høres ut som det er verre enn det. Men det kan vere kombinasjon av software og at momentstaget i framkant av kassa trengs å byttast.

Er oljen på kassa peila? Litt vanskeleg å finne pinnen, men den er der.

Tor-Erik
24/09/12, 15:28
På desse kassene så var det i dei første åra, tidleg 2000-tal, ei frikoblingsprogram som skulle sette kassa i fri ved stopp, slik at du skulle spare drivstoff. Dette er grusomt irriterande, og måten å fikse det på, er å be om ny software på kassa. Men det høres ut som det er verre enn det. Men det kan vere kombinasjon av software og at momentstaget i framkant av kassa trengs å byttast.

Er oljen på kassa peila? Litt vanskeleg å finne pinnen, men den er der.
Sette kassen i fri for å spare drivstoff? høres kriminelt ut hehe

Ja oljen er sjekket av frydenbø i dag og alt virker til å være i orden.
Eg har kjøpt torsjonsfeste av frydenbø det øverste i midten som eg skal skifte.

Men erdet bare frydenbø som kan skifte software på kassen eller er det andre som gjør det gjerne billigere?

gaupe
24/09/12, 16:06
Det momentstaget som står under tenker eg på, det står festa i motorrama i forkant og i girkassa i bakkant, det er skifta på rundt fem minutt, to skruar i bakkant og ein i framkant. Denne foringa er veldig viktig på ein automatbil, slik at ting ikkje slår så ille.

Tor-Erik
24/09/12, 18:29
Det momentstaget som står under tenker eg på, det står festa i motorrama i forkant og i girkassa i bakkant, det er skifta på rundt fem minutt, to skruar i bakkant og ein i framkant. Denne foringa er veldig viktig på ein automatbil, slik at ting ikkje slår så ille.


Du tenker sikkert på dette
http://www.ipdusa.com/products/9216/120546-ipd-hd-billet-polyurethane-transmission-torque-mount

gaupe
24/09/12, 20:32
Stemmer

Tor-Erik
27/09/12, 07:56
Leser litt rundt på forumet om å flushe gearkasse.

Eg vet ikke om det er gjort, men det var skiftet olje på kassen rett før sommeren i år.

Og så snakkes det om å nullstille adapsjon, men det ville vært bedre om de satt den i adapsjonsmodus for raskere å lære den opp til perfekte girskift.

Lære girkassen å gire pånytt? Da er mitt spørsmål er dette noe man kan gjøre selv og eventuelt hvordan. Ser for meg mange høvdinger hos frydenbø med en slik jobb.

TommyG
27/09/12, 10:12
Jeg hadde samme problemet på min v70. Flushet olje hos Frydenbø, fikk ny software, fjernet fristillingen, byttet øvre og nedre motorfeste, og "B4 lokket", uten at noe av dette gjore det bedre i det hele tatt.

Snakket med Automatgear Service i Salhusveien http://www.automatgear.no som mente at det var ventilpakken som var utslitt. Mener å huske at de skulle ha ca kr 20 000,- for dette.

Volvoforhandlere i sverige bytter til ny kasse for ca kr 38 000,- NOK

Tor-Erik
29/09/12, 09:25
Jeg hadde samme problemet på min v70. Flushet olje hos Frydenbø, fikk ny software, fjernet fristillingen, byttet øvre og nedre motorfeste, og "B4 lokket", uten at noe av dette gjore det bedre i det hele tatt.

Snakket med Automatgear Service i Salhusveien http://www.automatgear.no som mente at det var ventilpakken som var utslitt. Mener å huske at de skulle ha ca kr 20 000,- for dette.

Volvoforhandlere i sverige bytter til ny kasse for ca kr 38 000,- NOK


Takker for svar

Men fikk du frem noen feilkoder på girkassen?
Eg har vært hos Frydenbø og lest av, men ingen feilkoder viser seg hverken på girkasse eller NAV som heller ikke virker.

TommyG
29/09/12, 10:40
Jeg fikk lest ut feilkoder hos bsr uten å finne noe. Spanderte ikke noe mer på feilsøking siden automatservice og frydenbø var ganske sikre på at det var ventilpakken.

Jeg endte opp med å bytte hele kassen siden den hadde kjørt en stund med dette at den smeller i gir.

Jeg lest ganske mye rundt om på disse girkassene. Sånn jeg har forstått det ryker automatkassene fra 2000 til 2004 modellene fordi volvo mente at det ikke skulle være nødvendig å bytte olje på dem noensinne. Utrykkningskjøretøy derimot hadde likevell med i serviceprogrammet at det skulle flushes hver 60 000.

Jeg mener å ha lest at (arrester meg om det er feil) rundt 2004 fikk volvo flushing på alle kassene med i service programmet

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

Torsen67
01/10/12, 17:30
Toremann: jeg har nettopp kjøpt meg klin lik bil som deg. Denne har vært på rats.no Den har fått helt nytt ventilhus og kassen er flushet med 14 liter olje. Funker som fy nå. I tillegg så er ovre og nedre momentstag byttet. Det hjelper også på. Håper du ikke har så alt for mange andre feil på bilen jeg må se frem til:rolleyes:

Tor-Erik
01/10/12, 21:27
Toremann: jeg har nettopp kjøpt meg klin lik bil som deg. Denne har vært på rats.no Den har fått helt nytt ventilhus og kassen er flushet med 14 liter olje. Funker som fy nå. I tillegg så er ovre og nedre momentstag byttet. Det hjelper også på. Håper du ikke har så alt for mange andre feil på bilen jeg må se frem til:rolleyes:

Gratulerer med ny bil. Må si eg er veldig fornøyd med komforten på V70N.

Klart det alltid er litt problemer med gamle biler noe annet ville være rart. Selv nye biler har problemer og noen mer en andre.

Du har vært hos rats.no skiftet ventilhus og flushet.
Hva kom den herligheten på?
Hadde du samme problemer som eg har beskrevet?

Eg har skiftet øvre motorfeste og skal skifte det nederste, men må på bukk.

Momentstag er det motorfeste du mener?

gaupe
02/10/12, 10:26
Eg har skiftet øvre motorfeste og skal skifte det nederste, men må på bukk.

Momentstag er det motorfeste du mener?

Du treng ikkje å bruke bukk for å skifte nedre feste/momentarm, du når det fint med ein standard jekk.

Torsen67
02/10/12, 21:27
Gratulerer med ny bil. Må si eg er veldig fornøyd med komforten på V70N.

Klart det alltid er litt problemer med gamle biler noe annet ville være rart. Selv nye biler har problemer og noen mer en andre.

Du har vært hos rats.no skiftet ventilhus og flushet.
Hva kom den herligheten på?
Hadde du samme problemer som eg har beskrevet?

Eg har skiftet øvre motorfeste og skal skifte det nederste, men må på bukk.

Momentstag er det motorfeste du mener?

Med momentstag mener jeg motorfestene du tenker på. Herligheten kom på 20000,-. Ikke billig. Men de gutta skal ha peiling. De byttet ventilhus og flushet kassa med 14 liter olje. De mente volvo i Tønsberg hadde brukt feil olje. Forrige eier gjorde dette rett før jeg kjøpte den. Kassa hadde vært så umulig at han ikke turte å kjøre med den.
Kanskje du får samme jobben gjort i sverige for en rimeligere penge?

Tor-Erik
05/10/12, 14:17
Fikk reset adopsjon på kassen og det var success

Har nå vært ute og kjørt igjen og må si at dette virker lovene Girer så mye mykere en før, er ikke 100% men eg er veldig fornøyd.

Dette kan bare anbefales på det sterkeste :-)