PDA

Vis full versjon : Ekstralys, kor stor sikring og ledning må eg ha?



Øygard
23/09/12, 00:38
Har fått meg nåken ekstralys som eg tenkte å montera. Dei er på 55w, og i=p/u, sant? Og når det då er 55w og 12v kjem eg til at kvar lampa treng i underkant av 5a, og so er det to lamper, so då må eg ha ein 10a sikring, stemmer ikkje det, eller er eg heilt på fillspor?:p

Og kor mange kvadratmm ledning må eg ha då? Og kor stor sikring er passeleg å ha på styrestraumen?

Detta er ting som eg burde visst sjølv, men det er greit å få det bekrefta sånn at eg ikkje gjer nåke som er riv ruskande gale:)

850GLTsilver
23/09/12, 11:05
Grei å ha litt å gå på. Startstrømmen i disse lampene er vesentlig høyere.
15A bør du spandere på deg.
2,5mm² er en grei kabeldimensjon å dra.
Styrestrømmen trenger ikke mere enn et par Ampere i sikring. Henter du den fra eksisterende nett så er det ofte sikret uansett.

Øygard
23/09/12, 13:59
Takk for hjelpa:)

eab
23/09/12, 15:43
Sikring skal vel velges ut fra tverrsnitt på kabelen?

jacobsen
28/09/12, 06:52
Grei å ha litt å gå på. Startstrømmen i disse lampene er vesentlig høyere.
15A bør du spandere på deg.
2,5mm² er en grei kabeldimensjon å dra.
Styrestrømmen trenger ikke mere enn et par Ampere i sikring. Henter du den fra eksisterende nett så er det ofte sikret uansett.

Er ikke noe startstrøm å snakke om i glødelamper (ohmsk belastning) kun motor o.l. som har en startstrøm som det må tas høyde for når en velger str. på kabel og sikring.

Går ut i fra det er halogen Øygard? Xenon på 242n din vil jeg ikke se! :P

Anyways, 2,5mm2 er holdbart

850GLTsilver
28/09/12, 10:48
Var med tanke på sikringsstørrelsen jeg nevnte det med startstrømmen.
En 60W lampe trekker 5A når i drift. Skulle man sikre disse med 10A ville man nok fått skifte sikring ofte nok, selv om startstrømmen i en halogenpære kun varer noen ytterst få millisekunder. Derfor anbefaler jeg 15A.

AleksanderK
28/09/12, 12:30
Hvordan regner man tykkelse på en kabel?
Når dere skriver 2,5mm2 vil det si at kobberet i ledningen er 2,55mm tykkt i diameter?

Øygard
28/09/12, 13:48
Er ikke noe startstrøm å snakke om i glødelamper (ohmsk belastning) kun motor o.l. som har en startstrøm som det må tas høyde for når en velger str. på kabel og sikring.

Går ut i fra det er halogen Øygard? Xenon på 242n din vil jeg ikke se! :P

Anyways, 2,5mm2 er holdbart
Halogen ja:) Då blir det 2,5 mm2


Hvordan regner man tykkelse på en kabel?
Når dere skriver 2,5mm2 vil det si at kobberet i ledningen er 2,55mm tykkt i diameter?

Nei, det er 2,5 kvadrat millimeter:) Det blir vanskeleg å rekna diameter, fordi det ikkje alltid er heilt rundt:) So derfor er det kvadratmllimeter som blir brukt på ledningar:)

850GLTsilver
28/09/12, 15:32
Diameteren på en 2,5mm*² ledning er 1,78mm.
0,89*0,89*Pi= 2,5