PDA

Vis full versjon : Ikke fungerende strømuttak til tilhengerfeste Volvo V50 2006 *LØST*



vatvedt
22/09/12, 00:01
Heisann!

Jeg har en Volvo V50, 2006 og strømuttaket til tilhengerfestet mitt ser ikke ut til å fungere. Har akkurat kjøpt bilen, og den som eide bilen før meg fikk muligens kortsluttet kontakten. Når en henger skulle kobles fra hos tidligere eier, så satt enden av kontakten til hengeren igjen på strømuttaket på bilen. Den ytterste delen med kontakten og kabelskopluggene. Så trolig har kontakten blitt forsøkt plugget inn uten at dette er blitt lagt merke til, og alle ledningene med kabelskoene har ligget hulter til bulter og kanskje kortsluttet resten av kontaktflatene. Dette er bare en teori, men godt mulig det som har skjedd.

Har sett etter om kanskje en sikring har gått, men eneste sikringen jeg finner som kan være til denne kontakten, er F14 foran i motorrommet. Denne sikringen er hel, og fungerer. Prøvde en annen sikring der F14 satt, men fortsatt ikke strøm i uttaket ved hengerfestet. Er det en annen sikring noe sted, eller kan det ha skjedd en skade i selve kontakten?

Eller er det en veldig enkel løsning på dette problemet som jeg ikke har sett?

Noen som har noe kjennskap til denne problemstillingen? Og hvilken sikring som styrer dette uttaket? Evnt. lettes måte å feilsøke dette på.

På forhånd takk! :)

Snørrunge
23/09/12, 10:25
sikrings boksen i kupeen ligger under hanskerommet. Det et fillt deksel med 2 klips knapper som holder denne fast. Man løsner dekslet ved å bruke ei penn eller syl. Press inn syl'n i senter av klips knappen og trekk den så ut. Så kommer du til selve sikringsboksen. Der ligger vel rundt 75 - 85 sikringer ca :P Noe usikker på hvilken sikring som gjelder for hengerfeste. Har hengerfeste selv men finner ikke noe konkret. Kan jo sjekke plass 77 for Strømuttak i bagasjerommet.

MadAss
23/09/12, 10:43
Sitter vel en sikring i styreenhet for hengerfestet også om jeg ikke husker helt feil. Mulig denne har røket. Skal ligge på høyre (?) side i bagasjerommet

vatvedt
23/09/12, 12:44
Takk for svar. Har sett over sikringsboksen i kupeen, men ikke funnet et sikring som kan passe til tilhengerfestet. Har dog ikke sjekke det for strømmutaket i bagasjerommet, men det er jo raskt å sjekke. Kan jo teste om det fungerer bare ved å plugge til en lader eller noe. Har heller ikke gått over alle sikringene i boksen i kupeen. Det får vel bli neste skritt.

Har sjekket sikringen i styreenheten (på høyre side i bagasjerommet, ja) og selvom jeg testet den ok, så skiftet jeg den. Den var også ok. Så jeg får nok forske litt videre. Selve kontakten er jo støpt, så det er ikke lett å se noe der.

Takk for svar så langt. :)

AndreLuddvik
23/09/12, 15:46
Kan jo ha tatt knekken på styre enheten? Letteste må jo være å måle om den får strøm inn? Er jo bare en feit rød kabel inn pluss en grønn en med noen tynne ledere, så det bør jo være liv i den rød tykke med motor igang? :-)

vatvedt
23/09/12, 22:57
Det bør nok være det neste å sjekke, ja. Har sjekket strømuttaket i baggasjerommet, og som jeg regnet med så fungerte dette. Får se om jeg får målt strømmen på styreenheten. Den sitter litt vanskelig til. :) Takk for tips!

AndreLuddvik
24/09/12, 17:00
Det bør nok være det neste å sjekke, ja. Har sjekket strømuttaket i baggasjerommet, og som jeg regnet med så fungerte dette. Får se om jeg får målt strømmen på styreenheten. Den sitter litt vanskelig til. :) Takk for tips!

Jah, kjenner til plasseringen, men du kan jo bruke sånn testlampe med "nål" frampå, og bare sjekke ledningen før den forsvinner ut i skjermen bakom alt mulig. Har den strøm, bør det jo være greit. Kan jo være de har glemt å koble til hengerfeste hvis bagasjeroms kontakten er ettermontert. Her må du jo ha en T-kabel / en som deler den røde i to, for å kunne bruke begge deler.

Hvis ikke hadde jeg satset på å måle meg til om det er liv i noe som helst på pluggen ut av kontrollmodulen mens bilen går og lys + varselblink er tent. Gjerne en murstein på bremsepedalen også, så er det størst sjangse for å få liv i noe på pluggen. Hvis du har kortsluttning i kontakten eller frykter at denne er ødelagt, kan det kanskje være like greit å klippe av lederene og bytte denne, tilfelle styreboksen har en innebygget funksjon som kobler ut alle lys hvis den føler at det er en jordfeil.

De kan jo også ha tatt en oppdatering / gjort en endring i bilens programvare ved et tidligere tidspunkt, slik at de har glemt å laste hengerfeste programvaren på nytt. Hvis en hjerne eller noe har kubba for en stund tilbake. Men da tror jeg at bilen melder om "elektrisk feil" eller noe i den duren.

Mye synsing her da, men av og til funker jo det =)

vatvedt
24/09/12, 20:37
AndreLuddvik: Takk for bra forslag og tilbakemelding. Til dere andre også, selvfølgelig! Problemet er nå løst. En kollega og jeg tittet litt etter i dag, og han fisket frem jordkabelen, som ikke var festet til jord. Den så aldri ut som det var festet til noen gang. Så trolig har den ikke fungert de siste årene. Festet den til jord, og eureka! :) Alt ok!

Takk igjen for bra tilbakemelding! :)

vatvedt
24/09/12, 20:43
Ser ikke helt hvor jeg redigerer så emnet på dette blir endret til *LØST*, så jeg håper noen fikser det for meg, eller sier hvordan man endrer det. Case closed i allefall! :)

Edit: Fikset emnetittel. :)