PDA

Vis full versjon : Motorolje,mineral vs syntetisk



Rockeren
22/12/09, 08:21
Jeg har diskutert med noen andre som skrur en del bil,dette med oljer.
Mineral eller syntetisk,hva som er best til forskjellig type kjøring,smøreegenskaper og slike ting.
Da ble det påstått at hvis man skal herje litt på rudskogen,eller kjøre en del hardt,så er mineralolja den beste å bruke. Dette pga mineralolja beholder smøre-egenskapene både når den er god og varm,samt at den beholder egenskapene sine når den blir kald igjen.Dette skal visstnok ikke syntetiske olja gjøre,har den først blitt for varm,så er den ødelagt.

Og da lurer jeg på: Har dette rot i virkeligheten,eller er dette noe "grøftekanten mekkekamerater" har funnet ut av på egenhånd?

Langedal
22/12/09, 10:11
Det er vel mange delte meninger om det emnet. Selv har jeg ikke nok kunnskap til å komme med et fasit svar.

Men mye av det "grøftekanten mekkekamerater" har funnet ut, er nok ubegrunnede påstander basert på egen erfaring med gressklipper fra Briggs og Stratton.

Alt avhenger vel av kvaliteten på olja, og hvilke bruksområder den er tiltenkt. Det sier seg selv at en 5w-30 olje mister smøreegenskapene mye fortere enn 20w-60 under hard belastning / mye varme. Da sistnevnte er laget for mye hardere påkjenninger og høyere varmeutvikling, kontra førstnevnte som vanligvis brukes til alminnelig kjøring i vinterhalvåret.

Det spiller heller ingen rolle om olje er mineralsk eller syntetisk, hvis man i utgangspunktet bruker feil viskositet.

Det jeg har inntrykk av er at gamle / slitne motorer får mineralsk olje siden den er seigere, mens nye /friske motorer får syntetisk for lettere gange da det er mer tyntflytende.

larsa-std
26/12/09, 02:44
Husker et utfyllende innlegg om emnet på NordicR (http://nordicr.com/forum/index.php), der Jon Eriksson (http://nordicr.com/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=2559) forklarte følgende:


Om en olja är syntet eller mineral beror på raffineringsgraden. Båda varianterna kommer från marken och döda dinosaurier (inte ovanligt att folk har uppfattningen att syntet är en ren lab-produkt).

Antingen säljer man olja som ren syntet, ren mineral, eller mixar de båda varianterna till en delsyntet. Noterbart är att en mineralolja inte är lika med en annan, och en syntetolja inte är lika med en annan, då det finns flera olika raffineringsgrader under benämningen syntet och mineral.

Rafineringsgrader och ev. blandningar (om man vill ha delsyntet) görs efter den egenskap man är ute efter på oljan. Noterbart är att det är inte bara att raffinera till grad-X och sen är alla grad-X raffineringar lika bra. Stor vikt har utgångsoljans egenskaper, dvs den råolja man utgår från.

I Brad Penns (fram för allt racingoljor) ligger väldigt hög vikt på att oljan ska generera en god oljefilm och smörja även under hårda tryck och extrema temperaturer. Därav är inte oljan en 5w 50 olja som klarar en Svensk kall vinter (finns de fortfarande föresten, i år har det då inte varit kallt). BP 20W 50 oljan bör inte startas om temperaturen sjunker under -10 grader C enl. spec, med lite marginal brukar rekommenderas inte under -5, såvida man inte har motorvärmare.

Man ska inte haka upp sig om oljan är en mineral eller syntet eller delsyntet, utan kika istället på de mätvärden som definierar egenskaperna hos oljan. Det är ju trots alla motor-rasen vi vill undvika, inte att ha en flashig oljedunk i garaget (eller?).

Jon Eriksson har ihvertfall ikke Briggs & Stratton som underlag for disse uttalelsene.. ;)

DieselDriver
01/01/10, 14:10
Syntetisk er best uansett og det kan kjøres på gamle motorer. Har en 240 diesel som har kjørt på 0-40 mobil siden nye og den svetter ingenting og bruker ikke olje. Det er bra for en motor som ikke har vært rørt og gått 280 tusen.

ChrML
01/01/10, 14:15
Jeg ville hvertfall aldri i verden fyllt mineralolje på bilen min og så tatt den på Rudskogen. Syntetisk olje smører mye bedre og den mister heller ikke smøre egenskapene over tid på samme måte som mineral som begynner å mister smøre egenskapene med en gang du starter den omtrent.

Gitt at du velger rett viskositet såklart.

TeamBørnOut
01/01/10, 14:28
syntetisk er ikke dyrere fordi den er dårligere

Rockeren
03/01/10, 15:15
Akkurat..Så jeg bør bruke syntetisk på FK'n med andre ord..Kjøpte en god mineralolje på Biltema og etterfylte da jeg hadde fått stoppa lekkasjen på oljereturen.
http://www.biltema.no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Motorolje-10W40/
Mener det var denne jeg kjøpte.

Men skader uansett ikke å ta et oljebytte snart igjen,den var jo relativt nybygd og overhalt ettersom jeg skjønte?
Hvilken viskositet anbefales? 10W-40? 10W-30?5W-30?

Shaiko
03/01/10, 15:37
Kjøpte du olje på biltema ?

Du liker ikke bilen din du skjønner jeg?

Mineralsk olje kokser ved høye tempraturer, noe du får med 13c turboen. så om du vil ha en motor med tette oljekanaler og tett oljesil så bør du fortsette og kjøre på mineralsk olje, spesielt fra biltema.

TeamBørnOut
03/01/10, 15:39
en nyoverhalt motor skal ha dyr olje(dyrere olje renser smører bedre. det viktigste i en nybygd motor). Og oljeskift skal skje fort etter at den er kjørt litt. man vil ha ut altmulig rart som oljefilteret kanskje ikke plukkeropp..

TeamBørnOut
03/01/10, 15:40
Kjøpte du olje på biltema ?

Du liker ikke bilen din du skjønner jeg?

Mineralsk olje kokser ved høye tempraturer, noe du får med 13c turboen. så om du vil ha en motor med tette oljekanaler og tett oljesil så bør du fortsette og kjøre på mineralsk olje, spesielt fra biltema.

ikke glem hvor fort turboen blir sliten (ja. den lever kanskje noen år på det. men leverer jo ikke mye bra i forhold til en ny)

jonass
03/01/10, 15:46
På turbo motor så bør man bruke helsyntetisk, viskositet avhenger av hvor hardt du kjører, får du høy olje temp så gå opp i viskositet

Rockeren
04/01/10, 01:36
Ja,jeg kjøpte olje på Biltema,og det kunne gjerne vært fra BilXtra,mekonomen,Statoil,Esso..Så lenge det er samme klassifikasjoner,så spiller det ingen rolle hvilket merke olja er. En SG eller SJ olje er den samme enten den heter det ene eller andre.

Men da tar jeg iallefall et oljeskift så fort jeg får cash på konto,og bruker syntetisk heretter.

Nå har ikke jeg noen måler for oljetemp foreløpig så har ingen anelse om den..

Men hva bruker folk flest av viskositet?Og hvor kjøper dere oljen?Og hvilket merke?

Skjønner jo nå at denne personen som visstnok skulle ha greie på dette ikke har det likevel...Godt man har et forum som dette så jeg ikke ødelegger motoren min :)

TeamBørnOut
04/01/10, 04:32
kjøp blåtinns på havaristen. kjør litt hardt og fortell hvordan turboen og lagrene ser ut etter dette :)

Shaiko
04/01/10, 07:24
Ja,jeg kjøpte olje på Biltema,og det kunne gjerne vært fra BilXtra,mekonomen,Statoil,Esso..Så lenge det er samme klassifikasjoner,så spiller det ingen rolle hvilket merke olja er. En SG eller SJ olje er den samme enten den heter det ene eller andre.

Men da tar jeg iallefall et oljeskift så fort jeg får cash på konto,og bruker syntetisk heretter.

Nå har ikke jeg noen måler for oljetemp foreløpig så har ingen anelse om den..

Men hva bruker folk flest av viskositet?Og hvor kjøper dere oljen?Og hvilket merke?

Skjønner jo nå at denne personen som visstnok skulle ha greie på dette ikke har det likevel...Godt man har et forum som dette så jeg ikke ødelegger motoren min :)

Selvfølgelig er det forskjell på oljer! en ting er hvor bra de smører. det hjelper lite om den smører bra men renser dårlig etc etc. olja har 5 egenskaper trossallt!

Kom ikke her og si motoren din vil gå 500 000 om du fyller tema olje fra dag1. men for all del, kosdeg.

Kodja
04/01/10, 08:42
nå har ikke jeg instruksjonsbok til 945 LTn... hvilken verdi skal jeg bruke? har kasta de siste flaskene med oljedunker som jeg brukte sist, så nå skal jeg i vei å handle ny olje til helga... trenger bare å vite anbefalt verdi på oljen...

DieselDriver
04/01/10, 08:51
Jeg kjører 0-40 mobilolje fra europris. Den bruker jeg på dieselbilene mine og den er faktisk laga i usa. På volvo b19 - b23 bruker jeg billigste jeg finner. Men syntetisk er best uansett.

Rockeren
04/01/10, 18:04
Får heller ta en tur på Volvo tenker jeg..Der bruker de Castrol mener jeg..Der bør de iallefall vite hva motoren min har det best med..

kermitt
04/01/10, 18:36
Selvfølgelig er det forskjell på oljer! en ting er hvor bra de smører. det hjelper lite om den smører bra men renser dårlig etc etc. olja har 5 egenskaper trossallt!

Kom ikke her og si motoren din vil gå 500 000 om du fyller tema olje fra dag1. men for all del, kosdeg.

fyller en olje en kvalitet så har den de kvalitetene uansett om den kommer fra biltema, statoil, felleskjøpet, esso, shell, valvoline eller noen annen plass. det er en standard og den gjelder uansett utsalgs sted. det gjelder alle produkter. men det finnes jo bedre kvaliteter for samme produktet, og da skal jeg si meg enig i at biltema troner ikke scorer høyest. selv kjører jeg på super turbo D5 olja fra felleskjøpet og den syns jeg er bra nok til min bruk. ikke så ille pris på den heller faktisk.

Shaiko
04/01/10, 22:41
fyller en olje en kvalitet så har den de kvalitetene uansett om den kommer fra biltema, statoil, felleskjøpet, esso, shell, valvoline eller noen annen plass. det er en standard og den gjelder uansett utsalgs sted. det gjelder alle produkter. men det finnes jo bedre kvaliteter for samme produktet, og da skal jeg si meg enig i at biltema troner ikke scorer høyest. selv kjører jeg på super turbo D5 olja fra felleskjøpet og den syns jeg er bra nok til min bruk. ikke så ille pris på den heller faktisk.

ACEA og API godkjenningene på oljene sier ikke nødvendigvis noe direkte om selve egenskapene til oljen, men at de er blitt testet og er godkjent etter diverse parametere. Disse testene går ut på feks. avgasser (som er blitt veldig viktig i nyere tid), korrosjonstest og levetid på produktet osv. Selve oljeegenskapene analyseres ikke, men oljen benyttes i en testmotor hvor diverse verdier måles.

Modalen
08/01/10, 10:32
Selvfølgelig er det forskjell på oljer! en ting er hvor bra de smører. det hjelper lite om den smører bra men renser dårlig etc etc. olja har 5 egenskaper trossallt!

Kom ikke her og si motoren din vil gå 500 000 om du fyller tema olje fra dag1. men for all del, kosdeg.

Skal faktisk driste meg til å si deg i mot der. Ganske kraftig påstand du kommer med...

Kjør syntetisk olje med de spesifikasjoner som er anbefalt, og den viskositet som passer årstid og bruk av motoren. Merket som står på flaska er ikke like vesentlig.

TeamBørnOut
08/01/10, 12:01
Det er jo som å si alle 4hjulstrekkere er bra til vinterbruk fordi de har 4x4 og da vil komme opp bakken hjemme. dyrere oljer er bedre. man kan ikke kjøre biltemas olje på nyere lastebiler (som et eksempel). selv om den har spesifikasjonene den skal.

Modalen
08/01/10, 12:46
Det er jo som å si alle 4hjulstrekkere er bra til vinterbruk fordi de har 4x4 og da vil komme opp bakken hjemme. dyrere oljer er bedre. man kan ikke kjøre biltemas olje på nyere lastebiler (som et eksempel). selv om den har spesifikasjonene den skal.

Hvem sa at biltema har olje som oppfyller kravene til lastebiler?
Du må lese hva folk skriver, gutt :)

Sammenligningen din ignorerer jeg glatt.

TeamBørnOut
08/01/10, 13:01
Biltema har oljer som oppfyller de samme kravene som står på begge kannene :)

ja, du kan ignorere den. men det var egentlig en litt bra sammenligning :D


Men jeg bryr meg lite om hvaslags olje du har på bilen din. For jeg kommer nok ikke til å kjøpe bil du har hatt uansett :)
Men syns det er dumt du skriver at merket på flaska ikke har betydning. folk kan tro på dette å kjøpe det billigste de kommer over. sånt kan du heller spre på et vag forum

Modalen
08/01/10, 13:12
Biltema har oljer som oppfyller de samme kravene som står på begge kannene :)

ja, du kan ignorere den. men det var egentlig en litt bra sammenligning :D


Men jeg bryr meg lite om hvaslags olje du har på bilen din. For jeg kommer nok ikke til å kjøpe bil du har hatt uansett :)
Men syns det er dumt du skriver at merket på flaska ikke har betydning. folk kan tro på dette å kjøpe det billigste de kommer over. sånt kan du heller spre på et vag forum

Jeg skrev absolutt ikke at merket er helt ubetydelig, jeg skrev "merket på flaska er ikke like vesentlig".
Trenger du briller ? :)

TeamBørnOut
08/01/10, 13:16
Det er jo vesentlig for en motor om den får bra eller dårlig olje! Det er ikke alle som kjører rundt med B230 blokk den dag i dag på et volvoforum! og da kan man ikke bare helle i ALT MULIG RART man finner med noen tall på!

eller mener du det samme gjelder giroljer også kanskje? Noen gang prøvd billig olje på en nyere volvo manuelkasse? nei. det tror jeg ikke.
Ja, jeg trenger briller. men ikke for å skjønne hva motoren min har godt av

Shaiko
08/01/10, 17:25
Jeg trur jeg må gjenta meg selv jeg...

ACEA og API godkjenningene på oljene sier ikke nødvendigvis noe direkte om selve egenskapene til oljen, men at de er blitt testet og er godkjent etter diverse parametere. Disse testene går ut på feks. avgasser (som er blitt veldig viktig i nyere tid), korrosjonstest og levetid på produktet osv. Selve oljeegenskapene analyseres ikke, men oljen benyttes i en testmotor hvor diverse verdier måles.

En olje skal også rense, kjøle, tette sylindervegger.

Det er her vi snakker at den største forskjellen på oljene er.

Kodja
08/01/10, 17:36
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/435.jpg
bra nok olje dette da? :p
(jada nå har jeg lagt ut samme bilde nok ganger...)

Modalen
08/01/10, 19:42
Jeg trur jeg må gjenta meg selv jeg...

ACEA og API godkjenningene på oljene sier ikke nødvendigvis noe direkte om selve egenskapene til oljen, men at de er blitt testet og er godkjent etter diverse parametere. Disse testene går ut på feks. avgasser (som er blitt veldig viktig i nyere tid), korrosjonstest og levetid på produktet osv. Selve oljeegenskapene analyseres ikke, men oljen benyttes i en testmotor hvor diverse verdier måles.

En olje skal også rense, kjøle, tette sylindervegger.

Det er her vi snakker at den største forskjellen på oljene er.

Hysj, ikke så høyt. TBO vil muligens motsi deg :eek:
ACEA og API spesifikasjonene er den beste pekepinnen for å finne "riktig" olje.

ChrML
08/01/10, 19:44
For å si det sånn, hvis olja kommer ut like fin som den var når den kom inn, så er det veldig dårlig olje. Olja skal ta til seg drit så den blir mørkebrun/svart etterhvert, det viser bare at den gjør jobben sin. Hvis den ikke blir det så ligger det igjen i motoren istedet.

TeamBørnOut
08/01/10, 20:47
Hysj, ikke så høyt. TBO vil muligens motsi deg :eek:
ACEA og API spesifikasjonene er den beste pekepinnen for å finne "riktig" olje.


Var kanskje ikke så lurt å grille pølser på bålet med den gammle olja eller?

Olje er ikke olje selv om det står masse tall på den.. Skjønn det. ellers hadde ALLE kjøpt billigst mulig olje og brukt den. men sånn fungerer det ikke!

DieselDriver
08/01/10, 21:04
Castrol er vel for det meste oppskrytt? Stikk på europris og kjøp olje.

Shaiko
08/01/10, 21:06
Hysj, ikke så høyt. TBO vil muligens motsi deg :eek:
ACEA og API spesifikasjonene er den beste pekepinnen for å finne "riktig" olje.

Det jeg mener med mitt inlegg er at det er STOR forskjell på oljer. en biltema ole renser ikke på langtnær så bra som noe annet. Det er NESTEN like vesentlig og rense som og smøre. og ja. smøreegenskapene i oljer er det forskjeller på.

Det spørst hva fabrikantene tilsetter olja. biltema olje er ikke noe særlig påkostet olje.

TeamBørnOut
08/01/10, 21:06
Kjør en dag på rudskogen med biltem olje med en 13c maskin med litt guffe. gjør det på en dyrere olje og sjekk forbruket og hvordan lagrene i turboen ser ut etterpå. se etter oljedamp etc. sykt forskjell!

olavxxx
19/01/10, 16:41
Var kanskje ikke så lurt å grille pølser på bålet med den gammle olja eller?

Olje er ikke olje selv om det står masse tall på den.. Skjønn det. ellers hadde ALLE kjøpt billigst mulig olje og brukt den. men sånn fungerer det ikke!

Jo? Olje er olje :-) He he..

Det er forskjellige kvaliteter på olje, forskjellige egenskaper, m.m.
Generelt sett, kan man si at helsyntetisk olje tåler "mer bruk" (i km og temperatur) før den bør skiftes. Dette er vel pga. den er tilsatt "ester".

Som regel fungerer også helsynt bedre ved lave temperaturer.
Man kan nok garantert finne en god mineralolje, som er bedre enn en dårlig helsyntetisk olje. Det er også veldig mye hype rundt oljer, mye falsk markedsføring, m.m.

Personlig kjører jeg på Castrol, helsynt.

Bear
20/04/10, 10:12
Etter å ha lest igjennom detta, blir det nok Helsyntetisk castrol på min stakkars 13c. TBO, du har min stemme;) helt enig i nesten alt du skriver. olje er ikke lik en annen olje, selvom det står det samme på den. pris følger som regel samme kurve som kvalitet!

konso
20/04/10, 22:01
Castrol er vel for det meste oppskrytt? Stikk på europris og kjøp olje.

Og det har du fra??

Jeg vet hvertfall at min tidligere 850 ikke likte shell sin helsyntetiske olje 5w-40. Trodde først jeg måtte ha lekkasje et sted for når det forsvant 3 liter på 500km.
Dro og kjøpte castrol helsyntetisk 5w-40, og bytta olje og filter, kjørte i 5000km og fyllte etter nesten 1 liter.
Kostnaden trenger ikke spille en rolle, men at oljen gjør jobben sin i motoren er vel det viktigste, og da trenger ikke pris å spille inn...

volvo2før
20/04/10, 22:28
så, viss man oppsummerer all diskusjonen så er det alt i alt best med helsyntetisk på turbomotor, og om man har en litt eldre sugemotor kan man gjerne bruke mineralolje..? Har selv en gammel b21et som snart kunne trenge oljeskift. Hadde selv vurdert å kjøpe Statoil PRO 10w-40 delsyntetisk, siden det tross alt er en snart 30 år gammel turbo-motor.. den oljen burde vel funke?

TeamBørnOut
21/04/10, 08:49
statoil lager mye dritt oljer... bare se på oljen fra mølla.. søppel å ha på en bilmotor. ikke en gang den late rekke6n i bilen min liker den olja. lukter dritt etter bruk og den bruker mye olje. husker ikke hva jeg har kjøpt nå men var vavoline ellerno annet av et "litt bedre merke". vips så slapp jeg fylle olje på hele sverigeturen min. kjørte i 200-220kmt på vei hjem fra sverige der bilen gikk opp i den farta og det var mulig. trengte ikke fylle olje en gang... Jeg må bytte eksosanlegg fordi det "brant" opp i det vi passerte tollen. men olja holdt hele den turen. Noe møkka (mølla) olja ikke ville klart. den brukte jo olje til sverige faktisk :P jeg bytter olje ofte. men selv da klarer mølla olja og kokse seg litt selv på små turer hvor man gir litt pedal.
Har prøvd super turbopluss og den helsyntetiske mølla selger. samme resultat (den helsyntetiske gjør motoren litt stillere bare).. Statoil kan ikke lage bra oljer. Det er vell derfor man aldri hører noe bra om de oljene også :) Men hva forventer man seg av et bil fiendtlig land som norge :P

DieselDriver
21/04/10, 10:25
statoil lager mye dritt oljer... bare se på oljen fra mølla.. søppel å ha på en bilmotor. ikke en gang den late rekke6n i bilen min liker den olja. lukter dritt etter bruk og den bruker mye olje. husker ikke hva jeg har kjøpt nå men var vavoline ellerno annet av et "litt bedre merke". vips så slapp jeg fylle olje på hele sverigeturen min. kjørte i 200-220kmt på vei hjem fra sverige der bilen gikk opp i den farta og det var mulig. trengte ikke fylle olje en gang... Jeg må bytte eksosanlegg fordi det "brant" opp i det vi passerte tollen. men olja holdt hele den turen. Noe møkka (mølla) olja ikke ville klart. den brukte jo olje til sverige faktisk :P jeg bytter olje ofte. men selv da klarer mølla olja og kokse seg litt selv på små turer hvor man gir litt pedal.
Har prøvd super turbopluss og den helsyntetiske mølla selger. samme resultat (den helsyntetiske gjør motoren litt stillere bare).. Statoil kan ikke lage bra oljer. Det er vell derfor man aldri hører noe bra om de oljene også :) Men hva forventer man seg av et bil fiendtlig land som norge :P


Stemmer at valvoline er bra. Jeg kjører med mobil olje 0-40 syntetisk som også er amerikansk. Min vag rekkeseks diesel som har en antatt levetid på 250 tusen på stempelringer og topp har nå gått snart 300 tusen uten og røre en skrue på motoren. Og den har både både komp og svetter ingenting. Det er meget uvanlig på en d24 som har gått såpass langt.

turb00le
21/04/10, 12:54
Jeg kjører fina mineral på volvon.
På 240n blir det gulf racing fullsynt.
Mobil og castrol er vel aningen oppskrytt, er jo høyere literpris enn på jäger.

GeTReibeAktienGesellschaf
23/04/10, 17:50
Det lages fortsatt ordentlige racing oljer som er basert på mineral olje. For motorer med og uten turbo.
Men i motor proffesjonell sport er man jo gjerne sponsa så man kjører rundene sine og skifter gjerne olje før neste kjøring. Og kanskje blir motoren plukka fra hverandre noen ganger i løpet av en sessong.

Mener jeg så martin schanke på nrk for endel år siden, med bilen plasert i service teltet etter løp fylte opp med olje opp til lokket og dro ut bånn pluggen og helte igjennom resten av olja 10liters kanne? rett igjennom.

Hører det er endel som sverger til mineral olje ved innkjøring av renovert motor.

Sånn generelt er vel en god syntet olje som er det beste for folk flest holder motoren rein og man kan kjøre noen km mellom byttene.

Om hvilket merke som duger blir litt en smaks sak om man ikke har tilgang til labratorium for å gjøre kjemiske tester.
Er olja så dårlig at man kan se at noe er galt så må man vurdere ett annet merke.
Kjøpte 4L blåtind for 80kr en gang i tiden skjønte at jeg hadde fått det jeg hadde betalt for når det var luft bobbler på peilepinnen.

Det som avgjør litt av pris forskjellene er hva olja er i basis byggd på og hvilke og hvor mange tilsettninger som er tilsatt, hvor godt den er rensa.
Selfølgelig så bestemmer også leddene i mellom fabrikant og butikk hyllene sammen med etterspørsel og populæritet.

Så om castrol er bedre enn valvoline eller fordi man f.eks får motul eller gulf olje billigere enn merker som er bedre etablerte i hyllene, så vil jeg være forsiktig med å si at den ene er så mye bedre enn den andre.

-Shark-
23/04/10, 18:27
Helt enig med TBO, og vet godt hva han prøver å si, men som mange ikke tydlighvis skjønner.

10w-40 fra biltema har ikke like bra egenskaper som f.eks 10w-40 fra Castrol f.eks. Blir for dumt å si det.

Er det en turbo bil, har olje enda mere å si.

fjelling
23/04/10, 19:36
Har nå kjørt ca 430000 med min carina turbo diesel og har kjørt på biltema 10-40delsyntetisk de siste 300k og det minker ikke en dl mellom oljeskifta. Kan ikke si at temaolje er ubrukelig da hvertfall, men for all del, kjøper ikke filter derfra!

242'n går på 10-60 agipt syntetisk, funker knall og betaler ikke så innigamperæva mye for den..

TeamBørnOut
23/04/10, 19:50
Men hvorfor kjører du ikke 242n på tema olja hvis den ikke er ubruklig? :P
Jeg skjønner hva du mener :) men å oppfordre en gassglad gjeng til å kjøre biltema olje er feil :P

fjelling
23/04/10, 23:40
Det er forskjell på bra og bra nok, er det ikke?=)
Finnes vel også en mellomting mellom ubrukelig og best...

Kommer som sagt ann på bruken.
Man koster ikke på en gammel oljebrenner superolje...
Og man heller ikke olje til 20kr liter på en motor som varver 8k=)

Men jeg også sitter igjen med et inntrykk av at man betaler for merket på olje også som med alt annet...

Og anbefaler derfor sterkt agipt, etter min erfaring hvertfall=)

TeamBørnOut
25/04/10, 21:22
Det lages fortsatt ordentlige racing oljer som er basert på mineral olje. For motorer med og uten turbo.
Men i motor proffesjonell sport er man jo gjerne sponsa så man kjører rundene sine og skifter gjerne olje før neste kjøring. Og kanskje blir motoren plukka fra hverandre noen ganger i løpet av en sessong.


Grunnen til at det lages dyre og veldig bra mineral oljer for racing er fordi syntetisk olje ikke har noe å gjøre i motorer som varver mye :D
(ikke enda hvertfall).
F1 motorer så måtte de gå over til mineral oljer for maaange år siden fordi den ikke klarte turtallet.
Men det blir aldri et problem for en volvomotor :D
Mins også å ha lest at de brukte mineral olje OG syntetisk.
Kjørte med syntetisk på laft turtall for å så bytte over olje til mineral når de varvet opp!
Hvordan et slikt system fungerer aner jeg ikke.
Men det går vell kanskje ann å holde deg adskilt når man står i pit og til start..

ktmsk
25/04/10, 21:52
har prøvd shell helix olja heilsynt funket heller dårlig
bruker halvsyntetisk fra texaco funker fint aldri problem gjør jobben sin.;)

TeamBørnOut
25/04/10, 22:05
shell helix (den gule?) har ikke jeg så god erfaring med heller :P
Men shell har en dyrere olje på svarte kanner (som blir brukt på lastebilen). den er jævlig fin :)
Men jeg fikk høre at den ikke var så fint for turtalls maskiner... den var beregnet på hard belasting som i lastebil motorer og andre slike motorer...

ktmsk
25/04/10, 22:16
helix eller superhelix grå kanne:)

asdf
25/04/10, 23:33
Mins også å ha lest at de brukte mineral olje OG syntetisk.
Kjørte med syntetisk på laft turtall for å så bytte over olje til mineral når de varvet opp!

jeg har hørt at dem har gått over til frityrolje for da kan de lage mat mens de kjører. brukes mest på de lange løpene hvor man blir sulten underveis

GeTReibeAktienGesellschaf
25/04/10, 23:56
jeg har hørt at dem har gått over til frityrolje for da kan de lage mat mens de kjører. brukes mest på de lange løpene hvor man blir sulten underveis
Castrol begynte med at de lagde olje av castor bønner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Castrol
http://en.wikipedia.org/wiki/Castor_oil

Castrol leverer fortsatt vegetabilsk basert motor olje fra bønnene r40. Visstnok fint ved bruk avharde ventil fjører og spesielle kammer.
http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/06A03CC26111CDA380256EDF00308FA1?OpenDocument

Men går dårlig å lage mat med olje fra disse bønnene siden de er giftige.

TeamBørnOut
26/04/10, 00:21
Synd ikke foreldrene til asdf viste dette...
Noen som har erfaring med separate oljekastere her? Slik som sitter på en del motor sykkler og lastebiler?

asdf
26/04/10, 00:29
Du må gjerne fortelle oss utvitende om hvor du leste disse spennende fakta om formel 1 og forskjellige oljetypers evne til å tåle turtall.

Fram til det skjer står mitt utsagn like sterkt som ditt.

TeamBørnOut
26/04/10, 11:25
Du får søke litt selv :) mye morsom info på div formel 1 forumet :) Men du er vell kanskje litt mer av bilcross typen...
Leste det i sammenheng med at en oljeprodusent hevdet de måtte kjøre på syntetisk olje fordi mineral oljer ikke tålte påkjenningene... men så gikk noen ut å fortalte at det var BS :)

Uansett så gjelder det samme med mineral olje som syntetisk olje. dyrere = bedre

SWR
28/04/10, 11:20
F1 kjører syntetisk. Mineral tåler ikke driftstempen så godt - de går nemlig ikke med 70 graders oljetemp akkurat - og heller ikke "shear forces" i lagerbanene som motorer med slikt turtall sliter med. Uten en bøtte tilsetningsmaterialer dauer en F1-motor etter en runde..

Man trenger egentlig bare å huske at viskositeten må være på stell. Gammel motor = ofte større klaringer = tykkere olje. Og omvendt. Evt. ny motor med større klaringer (stort effektuttak) tykkere olje enn vanlig eller helst bare mer fløde. Ikke masse trykk og lite fløde, som man jo får i nyere "trange" motorer hvis man tømmer på 10-60..

Kjøre inn motor på dyr helsyntetisk er helt på trynet. Starter man en nybygd motor fra kald og lar den gå til vifta starter, så kan man tappe olje og bytte filter. Trenger ikke noen rakettforskningsolje for den jobben. Så kan man kjøre delsynt eller bra mineral de første 10 mila med variert turtall/belastning, så skifter man til "bruksolja" deretter. Da kan man koste på den litt... additivpakka er 35% av prisen, merket 20%, baseolje+distribusjon resten ved produksjon, grovt sett. Og så kommer påslaget som forhandlere etc tar... og det er DA olja ofte blir sykt dyr. :)

TeamBørnOut
29/04/10, 06:30
Derfor de kjørte med enorme oljekjølere før i tiden. Men de har forsvunnet nå som oljen har blitt bedre... Cosworth som drev å "byttet" på olje.. Men infon er vell 25år gammel nå. 10år siden jeg leste om dette.. Eller eldre.. Var noe med at mineraloljen også tiltrakk seg "luft" ellerno :) uansett spennende lesning :)

GeTReibeAktienGesellschaf
29/04/10, 16:45
Når det gjelder F1 så kan man kanskje kalle det design olje, som mye annet der så er det mange hemligheter og penger .

I jakt på informasjon om oljer så ser jeg at endel produsenter har pålogging for proff motor sport olje for sponsa lag etc. mens info om den motor sport olja man finner i butikk hyllene den ligger åpen.
Sikkert ikke umulig å få tilgang til info men så er kanskje en del av denne olja ikke så lett tilgjengelig heller.

Ikke så innmari forbløffende men også i motor sport så må man velge olje etter bruk.
Kjører man kvalikk, kort bane så er det viktigste at olja gir mest mulig effekt det er ikke alltid den rekker å bli ordentlig varm engang da kan det brukes lavere viskositet.

Skal man delta i f.eks le mans 24timers løp så må man ha en olje som tåler forurensning av bensin og at den blir nedbrutt og at den blir skikkelig varm.