PDA

Vis full versjon : orginale dumpventil på orginal FT/FK turbo



-Shark-
30/04/10, 05:58
Hvor sitter denne orginale dumpventilen eller resirk eller hva som sitter der?

Sitter den på oversiden der hvor man skal erstatte med et lokk?

Evnt noen som har link til lokk/blending av den om den må fjernes.

Volvo-Lars
30/04/10, 07:32
Hvor sitter denne orginale dumpventilen eller resirk eller hva som sitter der?

Sitter den på oversiden der hvor man skal erstatte med et lokk?

Evnt noen som har link til lokk/blending av den om den må fjernes.

Det er den du kan erstatte med et lokk ja.


Pedersen-racing selger slike lokk...trur BCB også har.

-Shark-
30/04/10, 15:13
Og man må ha et slikt lokk?

jonass
30/04/10, 15:27
Ja man må ha lokk om man skal ha annen dump ja

-Shark-
30/04/10, 20:52
Ja man må ha lokk om man skal ha annen dump ja

hva er grunnen til det?

En jeg kjenner kjører uten noe lokk, montert dump, lader 0,7 ca

TeamBørnOut
30/04/10, 21:02
Jeg kjenner folk som ikke vil ha dumpventil fordi "noen han kjenner" mistet så mye effekt av å ha dumpventil :D

Man skal ikke alltid høre på hva venner eller bekjente sier :)
Du må ha dumplokk for å ikke slippe ut lufta der.

jonass
30/04/10, 21:19
Haha, hører at mye rart ikke funker rundt om ja.

turb00le
30/04/10, 21:24
Jeg har bare montert blendelokk, ingen dump. "Tuffa män kör utan dump".

-Shark-
30/04/10, 21:48
Jeg kjenner folk som ikke vil ha dumpventil fordi "noen han kjenner" mistet så mye effekt av å ha dumpventil :D

Man skal ikke alltid høre på hva venner eller bekjente sier :)
Du må ha dumplokk for å ikke slippe ut lufta der.

ja, men poenget var at han mener det fungerer fint uten dumplokk, noe jeg tvilte på, og måtte spørre her.

Sånn det står nå, går lufta tilbake til turbo og lager en fin chatter lyd, men dog sliter nyoverhalt turbo, Kjører ikke bilen noe særlig- venter på deler etc.

Noen som har link til et billig dumplokk et sted?

Testdriver
01/05/10, 12:38
http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1551&Category2ID=1610&List=1&Level=2&ProductID=21181

henrik940
01/05/10, 12:40
Har du en baufil og drill, så klarer du nok å lage det sjøl :)

ChrML
01/05/10, 13:00
Yup, kjøp en liten bit med 3mm aluminium, brett fram stikksaga og skjær ivei :). Så borrer du 3 hull til skruene, kjøper en ny pakning og ferdig.

-Shark-
01/05/10, 16:30
Har du en baufil og drill, så klarer du nok å lage det sjøl :)

Ja, men de to ringene man ser, er det to O-ringer som er forsenket i et spor i plata?


Yup, kjøp en liten bit med 3mm aluminium, brett fram stikksaga og skjær ivei :). Så borrer du 3 hull til skruene, kjøper en ny pakning og ferdig.

Ja men hvordan skal den pakninga legges? bare en o-ring eller kan jeg bruke tettepasta av noe slag?

jonass
01/05/10, 18:31
Hvis du ikke gidder og lage et lokk, kan du bruke en T inn på wg slangen slik at den orginale dumpen får trykk hele tiden, så vil den ikke åpne

henrik940
01/05/10, 19:40
Hvis du ikke gidder og lage et lokk, kan du bruke en T inn på wg slangen slik at den orginale dumpen får trykk hele tiden, så vil den ikke åpne

Det blir jo vakum der og..

Pakning kan du bare skjære ut av pakningsark fra biltema. Funker fjell

jonass
01/05/10, 19:41
Det blir jo vakum der og..

Pakning kan du bare skjære ut av pakningsark fra biltema. Funker fjell

Nei der blir det ikke vakum, bare etter spjell det blir det.

henrik940
01/05/10, 19:43
Nei der blir det ikke vakum, bare etter spjell det blir det.

Sant det. Men like greit å gjøre det ordentlig..

jonass
01/05/10, 19:47
Er jo mer enn nok ordentlig og gjøre slik jeg sier, den holder jo tett når den får trykk, men gidder man og lage et lokk eller kjøpe så er det jo "bedre".

-Shark-
01/05/10, 22:59
Er jo mer enn nok ordentlig og gjøre slik jeg sier, den holder jo tett når den får trykk, men gidder man og lage et lokk eller kjøpe så er det jo "bedre".

men hvordan mente du jeg skulle koble så den får trykk hele tiden? bare flytte den slangen som går til innsuget? Eller den kan jo vel bare stå der, for er jo trykk i innsuget før spjeldet..

Men hva er blendet eller gjort nå, siden trykket ikke slippes ut eller noe? Går jo bare tilbake til turbo, og orginalt så er det vel ikke slik.

asdf
01/05/10, 23:24
Det er så enkelt som at man setter et t-stykke på slangen mellom actuator og komp.hus og drar den nye slangen opp til dumpventilen. Fjæra inne i dumpen holder tett til ca 0,6bar hvis den ikke har vakum, og siden man har slange mellom komp.hus og dump så vil det alltid være like mye trykk på begge sider av dumpen, slik at den ikke åpner.

-Shark-
01/05/10, 23:28
Det er så enkelt som at man setter et t-stykke på slangen mellom actuator og komp.hus og drar den nye slangen opp til dumpventilen. Fjæra inne i dumpen holder tett til ca 0,6bar hvis den ikke har vakum, og siden man har slange mellom komp.hus og dump så vil det alltid være like mye trykk på begge sider av dumpen, slik at den ikke åpner.

Lader ikke mere en 0.6 uansett. men kunne du tegnet kjapt en forklaring?

asdf
01/05/10, 23:43
Jeg gidder ikke å tegne, men kan sikkert lage en forklaring for deg dersom du ikke skjønner hva jeg og jonass prøver å si...


Hvordan sette orginal dumpventil ut av spill, uten å bruke et såkalt dumplokk:

1) Riv av slangen mellom dump og innsug. Sørg for å blokkere nippelen på innsuget
2) Finn en passelig vakumslange og et t-stykke
3) Klipp slangen mellom kompressorhuset på turboen og wastegate actuatoren din
4) Sett inn t-stykket ditt mellom de to slangebitene du nå har fått
5) Trekk så slangen du fant i punkt 2 fra siste utgang på t-stykket og opp til nippelen på dumpventilen
...
...
...
9) PROFIT!!!?!

-Shark-
01/05/10, 23:48
Jeg gidder ikke å tegne, men kan sikkert lage en forklaring for deg dersom du ikke skjønner hva jeg og jonass prøver å si...


Hvordan sette orginal dumpventil ut av spill, uten å bruke et såkalt dumplokk:

1) Riv av slangen mellom dump og innsug. Sørg for å blokkere nippelen på innsuget
2) Finn en passelig vakumslange og et t-stykke
3) Klipp slangen mellom kompressorhuset på turboen og wastegate actuatoren din
4) Sett inn t-stykket ditt mellom de to slangebitene du nå har fått
5) Trekk så slangen du fant i punkt 2 fra siste utgang på t-stykket og opp til nippelen på dumpventilen
...
...
...
9) PROFIT!!!?!

hehe, takk =)

Turbokassa
02/05/10, 00:13
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/6.png

fort å gæli om du skal ha trykk överallt

Turbokassa
02/05/10, 00:20
Jeg gidder ikke å tegne, men kan sikkert lage en forklaring for deg dersom du ikke skjønner hva jeg og jonass prøver å si...


Hvordan sette orginal dumpventil ut av spill, uten å bruke et såkalt dumplokk:

1) Riv av slangen mellom dump og innsug. Sørg for å blokkere nippelen på innsuget
2) Finn en passelig vakumslange og et t-stykke
3) Klipp slangen mellom kompressorhuset på turboen og wastegate actuatoren din
4) Sett inn t-stykket ditt mellom de to slangebitene du nå har fått
5) Trekk så slangen du fant i punkt 2 fra siste utgang på t-stykket og opp til nippelen på dumpventilen
...
...
...
9) PROFIT!!!?!

Hvorfor bruke den slangen?
Det vil vel også bli gæli?
Slangen på kompressorhuset vil ikke ha samme trykk som slangen fra innsuget. Poenget (rett meg om jeg burde lagt meg) med å ta slangen fra innsuget (etter gasspjeld) er fordi; når du slipper gassen så sperrer spjeldet slik at det ikke blir masse trykk inn i innsug, derfor må lufta vekk (dump). Slik at det ikke skal presse på turbo.
Om du tar slangen fra kompressorhuset til aktivatoren så vil ikke trykket synke der, slik det gjør i innsuget. Så dumpventilen vil få samme trykk som resten av systemet, og forbli stengt.
Derav vil ikke dumpventilen åpne og slippe ut trykket, som er den eneste jobben denne ventilen har

asdf
02/05/10, 01:38
Så dumpventilen vil få samme trykk som resten av systemet, og forbli stengt.
Derav vil ikke dumpventilen åpne og slippe ut trykket

Det er dette som er poenget...

Turbokassa
02/05/10, 01:44
ikke på den ettermonterte!!
er dette snakk om org dump da.. også er ...... punktene montering av ny dump?
Isåfall er jeg med

hehe
viste det var litt sent

Marius
02/05/10, 02:06
Jeg har bare montert blendelokk, ingen dump. "Tuffa män kör utan dump".

flytta du lmm etter intercooler eller hvordan løste du det med at bilen dør ut??

asdf
02/05/10, 02:13
ikke på den ettermonterte!!
er dette snakk om org dump da.. også er ...... punktene montering av ny dump?
Isåfall er jeg med

hehe
viste det var litt sent

Jeg prøvde bare å forklare det jonass sa. Nettopp hvordan man får den orginale dumpventilen ut av spill uten å bytte den ut med et lokk. Jeg har ikke nevnt ny dumpventil noen plass.



flytta du lmm etter intercooler eller hvordan løste du det med at bilen dør ut?? Noen hjerner (jeg vil tippe de tidligste lh2.4 turbohjernene) klarer seg uten å gjøre noe som helst. Selv har jeg en -977, og løste problemet med å trekke ut kontakten til tomgangsregulatoren. Da dør ikke motoren, har fin tomgang når den er varm, men ganske lav tomgang når den er kald.

Turbokassa
02/05/10, 02:45
Jeg prøvde bare å forklare det jonass sa. Nettopp hvordan man får den orginale dumpventilen ut av spill uten å bytte den ut med et lokk. Jeg har ikke nevnt ny dumpventil noen plass.

MY bad. Da ser jeg meg enig.
Men som sagt tidligere, å lage et blendelokk selv er lite jobb.
Og er å foretrekke fremfor flere koblinger som kan lekke osv.

Kan også gjøre det så enkelt som det jeg prøvde å vise i tegningen, men da blir det jo en "dobbeldump" løsning.

-Shark-
02/05/10, 15:58
men jeg kan koble det slik som Turbokassa har tegnet her?

henrik940
02/05/10, 16:03
men jeg kan koble det slik som Turbokassa har tegnet her?

Kan vel det ja, men gjør det skikkelig og kjøp eller lag lokk ;)

asdf
02/05/10, 16:38
Hva er hensikten med to dumpventiler, og hvorfor er ikke den orginale nok?

henrik940
02/05/10, 16:40
Hva er hensikten med to dumpventiler, og hvorfor er ikke den orginale nok?

Setter man på lokk så er det jo ikke to dumper :) Og det er teit lyd i den originale..

turb00le
02/05/10, 18:58
flytta du lmm etter intercooler eller hvordan løste du det med at bilen dør ut??

Latt det være inntil videre. Skal prøve med litt annen plassering av lmm for å glatte pulsene fra turboen. Så foreløpig så er det mellomgassing som gjelder.

jonass
02/05/10, 19:03
http://i247.photobucket.com/albums/gg150/turbokassa/tegning.png

fort å gæli om du skal ha trykk överallt

det der er galt, må kobles på slangen fra compresorhus til wg aktuator!!!

asdf
02/05/10, 21:26
Setter man på lokk så er det jo ikke to dumper :) Og det er teit lyd i den originale..

Hvis vi tar utgangspunkt i tegningen på forrige side så blir det to dumpventiler. Og er det lyden som er målet så er det bare å blende den orginale dumpen, uten å montere noe annet.

Turbokassa
03/05/10, 00:30
Ja, som jeg sa så blir min tegning en "dobbeldump" løsning.

Jeg kjører orginaldump med K&N konfilter bare. låter passe greit det spør du meg.
Masse fising fra turbo!!

Min tegning må ikke forveksles med blending av orginaldump.
Noe jeg klarte å misforstå litt tidligere her. Beklager nok en gang, ble mye rot.

henrik940
03/05/10, 07:45
Ja, som jeg sa så blir min tegning en "dobbeldump" løsning.

Jeg kjører orginaldump med K&N konfilter bare. låter passe greit det spør du meg.
Masse fising fra turbo!!

Min tegning må ikke forveksles med blending av orginaldump.
Noe jeg klarte å misforstå litt tidligere her. Beklager nok en gang, ble mye rot.

Syntes det høres ut som en gammel mann med kols som akkurat har gått oppei trapp jeg :p

TeamBørnOut
03/05/10, 13:11
" I am your father.phssss"

henrik940
03/05/10, 13:14
Haha! Er ikke tull engang :p

Turbokassa
04/05/10, 17:22
Aldri hørt noen gammel mann med kols gå opp ei trapp, så der kan jeg ikke uttale meg gitt :P

-Shark-
04/05/10, 18:16
Da fikk jeg dumpventilen i posten, så spørsmålet er om jeg bare skal bestille lokket, eller om jeg skal lage det lokket selv! kan da ikke være så vanskelig.

henrik940
04/05/10, 18:20
Lag det sjæl ;)

TeamBørnOut
04/05/10, 18:21
eller du kan montere slangen fra Returventilen inn på wg slangen.. da vil den alltid lukke

-Shark-
04/05/10, 18:34
eller du kan montere slangen fra Returventilen inn på wg slangen.. da vil den alltid lukke

hvor går disse slangene? Og hvor skal den inn? Kjapp tegning? =)

TeamBørnOut
04/05/10, 18:40
går en slange fra turbon til "WG" (akumulatoren). tre slangen fra dumpen inn på et T stykke der. Da slipper man lokk og den vil alltid lukke.

-Shark-
04/05/10, 18:44
går en slange fra turbon til "WG" (akumulatoren). tre slangen fra dumpen inn på et T stykke der. Da slipper man lokk og den vil alltid lukke.

men hvorfor vill den nyinnkjøpte dump åpne og den andre ikke, selv om alle er i samme krets da?

Den slangen som går fra innsug til toppen av turbo der hvor lokket skal monteres, skal den slangen fortsatt være der?

TeamBørnOut
04/05/10, 18:46
Den nye dumpen skal du koble på innsuget (der hvor den orginale var koblet til). napp slangen til den gammle av innsuget. kapp den litt og monter den på slangen som går fra kompressoren til wg akumulatoren. Da har den alltid overtrykk å vil ikke åpne. får du vakum der bør du bytte til større turbo :D

jonass
04/05/10, 18:49
hvor går disse slangene? Og hvor skal den inn? Kjapp tegning? =)

Ta nå og åpne pansret og kikk litt, så ser du hvor de forskjellige slangene går. Du burde klare og skjønne hvordan dette er

-Shark-
04/05/10, 18:51
Den nye dumpen skal du koble på innsuget (der hvor den orginale var koblet til). napp slangen til den gammle av innsuget. kapp den litt og monter den på slangen som går fra kompressoren til wg akumulatoren. Da har den alltid overtrykk å vil ikke åpne. får du vakum der bør du bytte til større turbo :D

takk for info.


Ta nå og åpne pansret og kikk litt, så ser du hvor de forskjellige slangene går. Du burde klare og skjønne hvordan dette er
Jada jada. Men aldri drivi med detta før, så greit å få forklart dette.

jonass
04/05/10, 19:02
Skjønner det, men er lov og se nedi der, da ser du plutselig hva jeg og tbo har prøvd og forklart