PDA

Vis full versjon : Mangler siste trykket på varmeapparat (ECC)?



Nilsebu
20/09/12, 22:44
Hei.

Nå som høsten er i anmarsj, og doggen er på vei inn i bilen, så føler jeg at varmeapparatet mangler det siste trykket. Blir godt å varmt i bilen, men føler at det har blåst mer før.
I sommer når jeg kjørte over fjellet, så husker jeg at det plutselig forsvant litt effekt mens jeg kjørte, men har ikke vært noe "problem" før nå.

Er ingen feilkoder på bilen eller ECC`en, så er det noen måter å sjekke dette på?
Alt annet på klimaanlegget fungerer bra, og det blåser ut av alle dyser.

Takker for hjelp :)

Svirre
20/09/12, 22:47
Sliten viftemotor? :) Kanskje det hjelper å ta opp motoren og smøre den litt. Evt. at motstanden begynner å bli dårlig. Men holder en knapp på motoren. Forresten: har du sjekka om det kan være noe som stenger for lufttilførselen?

Nilsebu
20/09/12, 23:01
Motstanden blir vel sliten i den forstand at viften bare fungerer på max? Kan være motoren ja, er vel en gammel motor som står i, men ingen ulyder. Har også ettermontert kupèfilter, så burde ikke være noe som stenger for lufttilførselen.

Stor jobb å skru ut motoren?

Edit: Har en mistanke om at varmeregisteret er gåent, så nytt er hvertfall bestilt der :)

bullxo
21/09/12, 05:47
Lett sak å bytte motor.. ta ut deksel under hanskerom, Motor sitter festet med 3eller 4torxskruer... Har samme problem på min.. Men jeg har feilkode på det ( husker ikke nummer i farta) men var noe med høyfarts regulator/ motstand e.l. Sjekka sikringer?? Egen for full fart på vifta...

Nilsebu
21/09/12, 15:01
Hvor er sikringene? Kikket nedi motorrommet, men der var det bare en som er merket climate control.

850GLTsilver
22/09/12, 12:51
ECC-.har ikke motstander, kun en effektdel, som fungerer eller ikke.

Dersom du mangler noe effekt, så må du nok innom et Volvoverksted for å ta en aldri så liten elektronisk "tyune-up".
Du har kanskje pollenfilter? (MÅ byttes et par ganger i året)
Dersom du har ettermontert pollenfilter, så behøver du en liten justering av hele ECCn, da trykk og vakuumforhold i apparatet overvåkes kontinuerlig.

Kun EI sikring til vifta, og som sagt, enten så fungerer den eller ikke.

bullxo
23/09/12, 08:21
2 sikringer på min ivertfall..: #5 Heater fan speed 4, #31Heater fan speed 1-3, rec, ac.compressor, acc 25amp men kan vel være forskjeller der og som på annet med Volvo ;)
Er vel den effektdeeln jeg har feilkode på mener jeg det var...

850GLTsilver
23/09/12, 10:27
Lett sak å bytte motor.. ta ut deksel under hanskerom, Motor sitter festet med 3eller 4torxskruer... Har samme problem på min.. Men jeg har feilkode på det ( husker ikke nummer i farta) men var noe med høyfarts regulator/ motstand e.l. Sjekka sikringer?? Egen for full fart på vifta...

På ECC så er det som sagt ingen motstand, og ingen separat sikring for hastighet 4. Dette da ECC-vifta har kontinuerlig variabel hastighet fra 0-100%.
På MCC derimot, så er det motstand, firetrinns viftehastighets bryter og dermed åpning for den feilkoden du har.

For ordens skyld: Sikring 5 er den som forsyner vifta i biler med ECC. Ryker denne blir vifta stående.

Nilsebu
26/09/12, 15:31
Takker for svar. Begynner med å skifte varmeregister, så får jeg heller fortsette hvis duggproblemene fortsetter.

Nilsebu
19/11/12, 23:07
Tar opp igjen denne tråden. Hvorfor selger FCP motstander til ECC hvis de ikke har det montert? http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/31846/nm/Volvo_V70_Blower_Motor_Resistor_models_with_Climat e_Control/category_id/78

850GLTsilver
20/11/12, 12:11
Tar opp igjen denne tråden. Hvorfor selger FCP motstander til ECC hvis de ikke har det montert? http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/31846/nm/Volvo_V70_Blower_Motor_Resistor_models_with_Climat e_Control/category_id/78

Det der er en elektronikksak som sørger for å gi på effekt til vifta etter det behovet som ECC ønsker.

Ikke formotstand i tradisjonell forstand med andre ord.

Sagen
22/11/12, 15:29
Hva med å sjekke termostaten som føler på temperaturen inne i bilen? Den har en liten vifte som suger lufta forbi temperaturføleren. Denne vifta kan dra inn støv, som igjen fører til at vifta kan stoppe. Om vifta står, så får du feilkode. Kupèvifta vil heller ikke justere seg automatisk (ECC), og ECC vil også åpne for mer varme i kupèn.

Agrostar
22/11/12, 18:34
Kupevifta justerar seg sjøl, sjøl om den tempfølarvifta er gåen jo :p Om du ikkje trur på det så kan eg lage film, har nemleg ein på tunet no med den sjuka.

Nilsebu
25/11/12, 00:37
Denne ble byttet for ikke så lenge siden, og når den er gåen så kommer det som regel feilkode ja, + som agrostar sier, vifta vil gå for fullt, men kan slite med å blåse ut varme med mindre du skrur opp på rødt.

Kan legge til at hvis jeg velger å regulere viftehastigheten selv, så er det ikke mye som skiller seg fra feks 1-9 (10 er full guffe).
Altså, ingen blåsehastighet som er merkbar, før du setter den på fullt.

Agrostar
25/11/12, 07:32
Det var no løge, eg høyrer godt forskjell på alle vifte"trinna". Men har du fått sjekka spjelda dine som alle seier? Eg berre sat å lurde på om eg skulle fått tak tempsensor og målt på varmeslangane mine for å samanlikne. Men kanskje andre på forumet kunne gjort det og?

bortstun
25/11/12, 12:03
Er vel elmotorer som styrer spjeldene for å fordele luftstrømningen. Er en motor treg eller defekt, vil vel det påvirke hvor varm luft som blåses inn i kupeen. Bare en tanke.. :-)

Nilsebu
25/11/12, 23:22
Det var no løge, eg høyrer godt forskjell på alle vifte"trinna". Men har du fått sjekka spjelda dine som alle seier? Eg berre sat å lurde på om eg skulle fått tak tempsensor og målt på varmeslangane mine for å samanlikne. Men kanskje andre på forumet kunne gjort det og?

Ingen her som sier det, du blander ikke med den andre tråden jeg har gående? :p Viften er elektrisk, men hører vertfall at ting regulerer seg når du velger hvor luften skal blåses ut.


Er vel elmotorer som styrer spjeldene for å fordele luftstrømningen. Er en motor treg eller defekt, vil vel det påvirke hvor varm luft som blåses inn i kupeen. Bare en tanke.. :-)

Hva mener du? Har troa på at det er motoren som er gåen, i sommer når alt sto på fullt så kom det en liten lyd, og jeg merket da merkbar forskjell i hvor kraftig utblåset var.

Svirre
25/11/12, 23:29
Sitter spjeld som velger hvor lufta skal blåse i kupéen, på lik linje som det sitter spjeld som åpner for ny luft og gjenbruk -> resirk. På disse modellene så trur jeg det er en for hver (ikke veklser som mange har). Så hvis motoren er sliten/defekt og spjeldet står bare i halv åpning så vil du da får mindre luftgjennomstrømning. Trur det er det han mener ;)

Nilsebu
27/11/12, 22:21
Legger til at når jeg setter på resirk så blåser det sterkere.. bruker det aldri til vanlig, men satt det på idag.. trykker på resirk, og vifta får et ekstra gir.

Svirre
28/11/12, 22:07
Da kan det nok være det at et spjeld som åpner for luft utenifra henger. Usikker på om den veksler, men virker som om det er 2 separate sjeld!

Nilsebu
28/11/12, 23:08
Da kan det nok være det at et spjeld som åpner for luft utenifra henger. Usikker på om den veksler, men virker som om det er 2 separate sjeld!

Men problemet startet når jeg hadde vifta på fullt. Alt var normalt når jeg kjørte på fullt i sommer, så kom det en lyd, og effekten gikk ned.

Svirre
28/11/12, 23:44
Men problemet startet når jeg hadde vifta på fullt. Alt var normalt når jeg kjørte på fullt i sommer, så kom det en lyd, og effekten gikk ned.

Kan ha vært den klaffen ;) Siden vifta får mer futt når du kjører på resirk så vil jeg tru at det har noe med frisklufttilførsel ;)

bortstun
29/11/12, 14:19
Sitter spjeld som velger hvor lufta skal blåse i kupéen, på lik linje som det sitter spjeld som åpner for ny luft og gjenbruk -> resirk. På disse modellene så trur jeg det er en for hver (ikke veklser som mange har). Så hvis motoren er sliten/defekt og spjeldet står bare i halv åpning så vil du da får mindre luftgjennomstrømning. Trur det er det han mener ;)

Det var ca dette jeg mente ja. Har vært borti dette på flere biler av forskjellige merker.

Regner med det sitter noen hær på forumet med VADIS som kan klippe og lime inn bilde av hele varmeapperat systemet, da ser man hvor de forskjellige spjeldene + styremotorer sitter. som oftest går det ant å ta ut disse motorene og gjøre de rene så de blir så god som ny. Har funket bra for meg. Skal se om jeg finner igjen arbeidsbeskrivelsen av renovasjon av slike.

850GLTsilver
02/12/12, 18:51
Kan ha vært den klaffen ;) Siden vifta får mer futt når du kjører på resirk så vil jeg tru at det har noe med frisklufttilførsel ;)


Får du mere futt på resirk, så bør du bytte kabinfilteret.
For når resirkluka legger seg ned, så er det direkte innsyn fra friskluftfilteret og ned til vifta.
Så du skal ALLTID ha mere guffe på lufta når resirkbryteren står i stilling "friskluft".

850GLTsilver
02/12/12, 18:52
Da kan det nok være det at et spjeld som åpner for luft utenifra henger. Usikker på om den veksler, men virker som om det er 2 separate sjeld!

ETT spjeld det resirkspjeldet. Sitter like under innntaket og i underkant selve vifta.

locked
04/12/12, 17:35
Legger til at når jeg setter på resirk så blåser det sterkere.. bruker det aldri til vanlig, men satt det på idag.. trykker på resirk, og vifta får et ekstra gir.
På resirk så jobbar vifta lettare fordi den slepp å suge luft gjennom kupefilteret. I tillegg bråkar det meir så det høyres ut til at den gjere meir.

Vifteproblem på X70 serien med ECC -> defekt (på tur til å bli evt.) vifte. Har bytta nokre slike.

Nilsebu
05/12/12, 22:56
Da er det vel bare til å skifte vifte. Vet noen sånn ca hva de koster?

locked
06/12/12, 08:23
Da er det vel bare til å skifte vifte. Vet noen sånn ca hva de koster?
Ca 3200kr på Volvo, billegare hos scstyling, bcb og i USA...

Nilsebu
06/12/12, 20:01
4000 hos volvo.. kjøpt men ikke det som er problemet... glad jeg får bytte. Når jeg kikket inni mens vifta var ute så så filteret som står bak resistoren ganske skitten ut.

850GLTsilver
07/12/12, 01:01
4000 hos volvo.. kjøpt men ikke det som er problemet... glad jeg får bytte. Når jeg kikket inni mens vifta var ute så så filteret som står bak resistoren ganske skitten ut.


Filter? Inn mot midten av bilen?

Det er evaporatoren til ACn det.
Ingen filter inne i varmeapparatet.

Anbefaler en skikkelig rens av den evapporatoren.

Nilsebu
07/12/12, 23:33
Så vertfall ut som et metall filter ;) Hvordan er det enklest å rense? Ut med resistoren og få lås "filteret" ?

850GLTsilver
10/12/12, 23:23
Så vertfall ut som et metall filter ;) Hvordan er det enklest å rense? Ut med resistoren og få lås "filteret" ?

Er evaporatoren til AC ja.
Ikke gå på den med noe mekanisk i alle fall. Er syltynne de alufinnene der.
AC-rens får du kjøpt på rekvisitaforretninger. Samt en slik "kam" for å gre på plass finnene etterpå.
Å ta ut evaporatoren betyr tømming av anlegget og ny påfylling.
Da er det like greit å skifte evaproatoren, da en del av de har lett for å lekke etter rens. Skjøre som bare F disse.

locked
10/12/12, 23:37
Er evaporatoren til AC ja.
Ikke gå på den med noe mekanisk i alle fall. Er syltynne de alufinnene der.
AC-rens får du kjøpt på rekvisitaforretninger. Samt en slik "kam" for å gre på plass finnene etterpå.
Å ta ut evaporatoren betyr tømming av anlegget og ny påfylling.
Da er det like greit å skifte evaproatoren, da en del av de har lett for å lekke etter rens. Skjøre som bare F disse.
Dersom du først har demontert evaporatoren så bør du bytte den, sia du må ut med alt! Ratt, dashbord komplett og heile varmeapparatet. Rubbel og bit!

Agrostar
11/12/12, 06:13
Altso Nilsebu, rens den mens den står i :p

bortstun
12/12/12, 18:49
Men skal vel ikke bli mere "trykk" i systemet på resirk om evaporen er tett? Luften går vel den veien uansett vil jeg tro.

locked
12/12/12, 20:37
Men skal vel ikke bli mere "trykk" i systemet på resirk om evaporen er tett? Luften går vel den veien uansett vil jeg tro.
Det er rett, men det skal en del til for at evaporatoren er tett. Er kupeluftfilteret som normalt er størst motstand i. Mottrykksegenskapane til varmeapparatvifta er også meget bra, den har vansklegare for å jobbe mot undertrykk på sugesida.

Nilsebu
12/12/12, 22:40
Er evaporatoren til AC ja.
Ikke gå på den med noe mekanisk i alle fall. Er syltynne de alufinnene der.
AC-rens får du kjøpt på rekvisitaforretninger. Samt en slik "kam" for å gre på plass finnene etterpå.
Å ta ut evaporatoren betyr tømming av anlegget og ny påfylling.
Da er det like greit å skifte evaproatoren, da en del av de har lett for å lekke etter rens. Skjøre som bare F disse.

AC-rens vil ikke forårsake lekkasje? Hvis jeg har lest rett.