PDA

Vis full versjon : Håndbrekk



nilstore84
20/09/12, 19:19
Hei sann. Har skiftet skiver, klosser og bremseband på voloen. Men har duket opp noe dritt. Har bare håndbrekk på det ene hjulet. skjønner ikke hva som er galt. Vaieren er fin. det biter nårjeg drar til brekket men holder ikke når jeg drar tilmed latmansarm. og bilen skal eu godkjennes snart. noen ide på hva jeg kan gjøre. Har hatt alt oppe flere ganger å renset det med bremserens. HJELP:mad:

C.Erstad
20/09/12, 19:27
Se om vaieren går.
Og om ekspanderen ikke er rusta fast.!

Kjellen
21/09/12, 00:02
Hvilke sko og skiver har du bake?

nilstore84
21/09/12, 06:21
husker ikke åssen skiver og sko det er. Har det noe å si da? Og hva mener du med ekspanderer? vaieren er fin. den dra til brekket men det holder ikke dekke fast. det bare snurrer. Er litt lei.

Mawi
21/09/12, 08:56
fungerte handbrekket før du byttet alt sammen da? :)

nilstore84
21/09/12, 10:06
ja. men ikke så lenge siden bånda hadde sluppet på feste. så hjula hang la seg på når jeg rygget. derfor byttet jeg

Runis
21/09/12, 18:56
Har du brukt biltema håndbrekk bånd ,så er passformen på de alt for dårlig.da vil du ikke oppnå full låsing ved bruk av håndbrekket.

MadAss
23/09/12, 11:04
Ekspanderen er den delene som er koblet til i enden av vaieren, som skyver bremsebåndene ut mot trommelen (ekspanderer). Denne kan ofte være rustet fast i "hengslen". Vaierene vil se ut til å gå lett og fint når bremsebåndene ikke er montert på bilen, men vil ikke klare å drage ut ekspanderen.
Eksempel på ekspander: http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1508.jpg


Om du har brukt Biltema håndbremssko eller andre billige merker, så kan passformen være svært dårlig som Runis her skriver.
Har selv vært bort i å bytte sko på en bil som var montert Biltema bremser på. Da hadde kunden selv sveiset igjen sporet på det "avstandsstaget" slik at bremseskoene skulle komme lenger ut.

850GLTsilver
23/09/12, 11:10
Har du brukt biltema håndbrekk bånd ,så er passformen på de alt for dårlig.da vil du ikke oppnå full låsing ved bruk av håndbrekket.

NB: Det finnes to dimensjoner på håndbrekksko til våre biler. 178mm og 180mm
Langt viktigere enn hvor skoene er kjøpt, er at denne dimensjonen er korrekt.

Etter å ha renset disse ekspanderne er det lurt å smøre den opp med ATE Plastilube eller lignende.

Runis
23/09/12, 15:52
Hei,sjekket både biltema og mekonomen sine sider nå, og de har kunn en størrelse på håndbrems sko for salg 177,8mm,Hvor får du tak i de på 180mm.Sto att de på 177,8 passet samtlige biler i P2 sjangeren.

Kjellen
23/09/12, 19:12
Jeg prøvde meg først på biltemadeler. Fikk ikke godkjent bremseeffekt... kunne trille bilen med håndamakt med allt korrekt justert.. byttet til orginaldeler, nå står bilen dønn i ro i kraftige hellinger..

nilstore84
29/09/12, 18:08
hei sann. kjøpte nye band på meca. og montert de. nå står bilen godt. hehe. takk for all hjelp.