PDA

Vis full versjon : montere dumpventil på b230et



Veslegilli
30/04/10, 00:48
som sagt, tenkte å slenge på en dumpventil på bilen, men er det bare å sette den mellom innsug å intercool'ern eller er det mye styr sånn som att jeg må flytte lmm? har hørt noen rykter om at det ikke trengs på motronic systemet i å med at den måler luften som slippes ut igjen også å, noen som kan bekrefte dette? vil helst slippe å flytte lmm, er så kjedelig å "klippe å lime" i stykker ledningsnette :)

Christian
30/04/10, 01:21
Min erfaring med motronic er at det går helt fint å ha åpen dump.
Den måler ikke lufta som slippes ut, men det går bra allikevel.

Men du må fjerne den orginale dumpen.

Veslegilli
30/04/10, 01:26
hva skjer hvis jeg ikke gjør det a?

Christian
30/04/10, 01:27
hva skjer hvis jeg ikke gjør det a?

Du får mye kjedeligere lyd

Veslegilli
30/04/10, 01:30
med det er ikke skadelig? :)

Christian
30/04/10, 01:33
Nei det er det ikke. :)

Veslegilli
30/04/10, 02:06
en kompis av meg satte dumpventil på sin 230et å da gikk den ikke bra på tomgang, har det noe med åssen han har "stilt inn ventilen? åssen skal man justere den for at dette ikke skal skje? blir det noe lkning på bensinforbruket eller har den ikke noe funskjon bortset fra å lage litt lyd?

VolvoRacing
30/04/10, 08:13
en kompis av meg satte dumpventil på sin 230et å da gikk den ikke bra på tomgang, har det noe med åssen han har "stilt inn ventilen? åssen skal man justere den for at dette ikke skal skje? blir det noe lkning på bensinforbruket eller har den ikke noe funskjon bortset fra å lage litt lyd?

Hvis den går går ujevnt kan du strekke fjæra, det funka på min.

Espein
30/04/10, 11:20
I begge b230et motorene jeg har hatt har turboXS dumpen fra Kimmit-Sport fungert knall. Måtte kappe 1-2 runder på fjørene på begge dumpene da, ellers ble lyden meget lav.. Så mulig dumpen din suger falskluft så du må shimse fjera ? :)

Veslegilli
30/04/10, 12:16
Har du beholdt den gammle resirkulerbare ventilen da? Blir der noe økt drivstoff forbruk med ventil?

Testdriver
01/05/10, 11:59
Har du beholdt den gammle resirkulerbare ventilen da? Blir der noe økt drivstoff forbruk med ventil?

Nei skal ikke bli økning i drivstoff forbruk. Blind den gamle ventilen og monter på ny og kjør i vei :)
Stramme eller slakke fjøren etter en test tur, er godt mulig du slipper å gjøre noe som helst.

Espein
01/05/10, 13:58
Og om du sager av 2 biter fra ett kostskaft passer det perfekt i slangene til resirkventilen :)
2 trebiter x 5 cm ca :)

Veslegilli
02/05/10, 02:06
Eller går det bare ann å få tak i slangene å røra mellom turbo å intercooler fra en FT/FK motor så det ikke ser så jalla ut, de passer vel å har ikke utganger til orginal resirkulerbar siden den sitter i turbo'en på de motorene, eller tar jeg feil der? :)

visløff
04/05/10, 20:51
Og om du sager av 2 biter fra ett kostskaft passer det perfekt i slangene til resirkventilen :)
2 trebiter x 5 cm ca :)


trenger man og blende slangen til den orginale ventilen på b230et motoren, eller kan man bare bytte ut den orginale med en uorginal dump for mere lyd?
har også hørt at du får mere lyd til nærmere du monterer dumpen mot turboen, å da blir det jo gunstig og bytte ut den orginale.

oar83
04/05/10, 21:46
Og om du sager av 2 biter fra ett kostskaft passer det perfekt i slangene til resirkventilen :)
2 trebiter x 5 cm ca :)

Dette er jo en dårlig måte å gjere det på. Bytt heller slangen og røret for meir ryddighet i motor-rommet. Dumpen bør stå så nær innsuget som mulig, visst ikkje må lufta tilbake via cooleren før det får sleppe ut...

http://i116.photobucket.com/albums/o7/__740/IMG_0552.jpg


trenger man og blende slangen til den orginale ventilen på b230et motoren, eller kan man bare bytte ut den orginale med en uorginal dump for mere lyd?
har også hørt at du får mere lyd til nærmere du monterer dumpen mot turboen, å da blir det jo gunstig og bytte ut den orginale.


Her ser du korleis eg har gjort det. Bytta ut røret som går inn på turboen til fleksi-rør m/overgang (frå et varmeapparat) og bytta ut stålrøret med nippel til et uten.
I tillegg sveisa om røret på innsugsida. Stram fjøra passelig slik at det ikkje dumpar bare enn skal løyse bilen. (det er det mest latterlige eg høyrer rundt om kring)

visløff
04/05/10, 21:59
men er trykkrøra i alu, må vel få noen som kan sveise det til og sveise på en liten rør stubb ut med innsuget da.

The Rev
04/05/10, 23:38
men, eg har ikkje dumpen på innsugssida. har det mykje å sei? B230ET.

Espein
05/05/10, 07:27
men er trykkrøra i alu, må vel få noen som kan sveise det til og sveise på en liten rør stubb ut med innsuget da.

Verste fall kan du sage av 4 cm av trykkrøra, og ha på ett gummi t-stykke. Kimmit-sport har det du trenger, t-stykke, 2 klemmer og evt. dump :)

visløff
05/05/10, 14:22
får vel anskaffe meg et T-stykke da tror jeg...

gasgasboy
05/05/10, 16:11
Noen av dere som vet om åpen dumpventil kødder det til med lufta til B230FK ? Hørt noe greier om det, at den ikke vil gå ordentlig om man monterer åpen dumpventil ..

Volvo-Lars
05/05/10, 16:37
Noen av dere som vet om åpen dumpventil kødder det til med lufta til B230FK ? Hørt noe greier om det, at den ikke vil gå ordentlig om man monterer åpen dumpventil ..

Må ha resirk på FK/FT. Eller kødder den på tomgang.

gasgasboy
05/05/10, 19:15
Okei .. Får man kjøpt en litt vassere resirk dump enn orginale som som sitter der ? Kunne tenkt meg litt mer lyd :D

Testdriver
06/05/10, 11:46
Er fullt mulig å ha åpen dump på FK, men da må du skjøte kablene til lmm, også må den flyttes over på trykksida/innsugsida.
Lmm må være etter dumpen slik:
Intercooler-Dump-Lmm.

Glien
06/05/10, 18:10
hmm lmm på trykk siden:S

Testdriver
06/05/10, 18:13
hmm lmm på trykk siden:S
Stemmer Mats :) Er slik FK/FT gutta gjør det.

Glien
06/05/10, 18:15
Stemmer Mats :) Er slik FK/FT gutta gjør det.

hmmm:rolleyes:

gasgasboy
06/05/10, 21:21
Så det du sier er at jeg tar bort lmm fra venstre siden, kjøter på ledningen, flytter den til høyre sia, også fikse sånn at dumpen står bak lmm ? :)

Testdriver
07/05/10, 12:36
Jeg tegnet en kjapp tegning i paint :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/339.jpg

Edit: La til et litt bedre bilde :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/340.jpg

gasgasboy
07/05/10, 14:38
Sånn ja ! Å det funker, eller er det sånn helgedager løsning ? Vil ha en driftsikker dump om jeg skal montere det liksom ! :)

Tusen takk for svar og illustrasjon :)

Mr. Crepsley
07/05/10, 17:07
Får vel kjøpt en hybrid dump, som er både åpen, og resirk. Den skal funke fint på FT/FK

TeamBørnOut
07/05/10, 17:35
Får vel kjøpt en hybrid dump, som er både åpen, og resirk. Den skal funke fint på FT/FK

Fungerer ikke det heller. man kan være heldig å ikke "merke det så veldig". men den vil fortsatt kjøre på bensin for lufta den sender ut. og det vil man ikke.

eneste løsningen som fungerer som er brukanes er å flytte LMM til etter intercooleren.

Å kjøre inn bensin i motoren når den ikke skal ha kan herpe cat og turbo..

jonass
07/05/10, 22:10
Å kjøre inn bensin i motoren når den ikke skal ha kan herpe cat og turbo..

ikke bare det, men olja blir fort full av bensin også hvis man ikke klarer og forbrenne alt. Så ikke spessielt bra nei.

gull pilen
08/05/10, 11:09
eventuelt om folk vil ha mer lyd så invester i en ordentlig 2 stemplet ventil...
da slutter de i kubbe... har det på min med l.h 2,4 innsprut å det fungerer

tennpluggen
03/06/10, 09:07
hm... har orginal dump fra ET å kjører med lh 2,4 å lmm mellom luft filter å turbo hakke merka no på den, men er vell fordi dumpen min er resirkulerende?

Espein
03/06/10, 10:30
Er nok det :)

gasgasboy
05/06/10, 00:09
Hvor er det man får kjøpt en rimelig, men også brukbar åpen dump som lager fgech lyd ? :D Også lurer jeg på en ting til, hvordan, eller hva kommer denne lyden fra turboen på filmen jeg har lagt med ? Er det wastegaten, eller er det baktrykk ? Da tenker jeg på lyden når han slepper helt opp ..

Sorry OT !

http://www.youtube.com/watch?v=lruplrwF5CY <--- :)

Espein
05/06/10, 19:35
Turboxs dumpen til kimmit-sport lager pshhhhhhh...

Om du fjerner vakumslangen til resirikventilen din, setter på åpent filter og har noe turbotrykk får du nesten lik lyd :p

gasgasboy
05/06/10, 21:35
Da tenker du på orginal dumpen ? Har åpent filter, og den lader vel 0.6 nå :)

Espein
06/06/10, 03:15
Jepp, kvel vakumslangen med en skrue f.eks... Det skal vist ikke være bra for turboen fordi den får bråbrems av lufta, men ditt valg.. Har kjørt med det på min uten problemer..

gasgasboy
06/06/10, 19:54
Så kan ende med gåene turbin blader osv det da ? : p Fleste turbobiler har jo den lyden, er det sånn det skal være, eller er det pga for mye baktrykk ?