PDA

Vis full versjon : Hjulager fram S70 98mod



Jack89
19/09/12, 18:01
Hvor er billigste nettside med hjulager til X70 98mod? utenom biltema....

850GLTsilver
19/09/12, 20:19
Hva er galt med Biltemas hjullager?
Har langt over 100000 på Biltemalager jeg, og kan ikke skjønne hva som skal være farlig med å bruke de.
Demonterte FAG-lager, monterte BILTEMA, FAG-lager.
Billligst.
Men se på skruvat.no, FCPGroton, IPDUSA og slike om du nå absolutt ikke vil ha Biltema.

Jack89
19/09/12, 22:09
Jeg har aldri prøvd de fra biltema, fikk en råd av en kjenning på forumet som bor på samme sted at biltemalagrene rauk med en gang, at de er utette:-p jeg har selv aldri prøvd, du vil gå go for at det fungerer helt greit? da kjøper jeg jo såklart biltema sine til 699kr stk, men er lite gira på å bytte igjen etter ett par måneders tid:-p

Langedal
19/09/12, 22:53
Har selv erfart ymse kvalitet på uoriginale lager. Både fra Biltema og Professional parts sweden. Noen holder lenge, andre bare noen måneder. Uavhengig av produsent.

Får det man betaler for.

Fcp har billige originale lager. Koster ikke mye mer enn uoriginale.

JP_Ra©ingTeam
20/09/12, 09:01
"Professional parts sweden" som Bla Auto og Trailerparts AS selger må være Hakke Værre enn biltema., ikke for å spore av her, men jeg kjøpte bærbruer til x70 som var fra Professional parts sweden.. disse holdt 2 månder.

Men når det gjelder biltema, så har jeg aldri hatt problem med hjullager derifra.., men helt klart man får hva man betaler for.

mrstfu
20/09/12, 21:11
Jeg har aldri prøvd de fra biltema, fikk en råd av en kjenning på forumet som bor på samme sted at biltemalagrene rauk med en gang, at de er utette:-p jeg har selv aldri prøvd, du vil gå go for at det fungerer helt greit? da kjøper jeg jo såklart biltema sine til 699kr stk, men er lite gira på å bytte igjen etter ett par måneders tid:-p

må stille meg bak 850GLTSilver her, har en del tusen på Temalagere jeg og, ikke antydning til feil eller ulyder. Eneste fordelen (tror jeg) i mine øyne er at du på originale lagere får du med nye festebolter til hjullagert.

850GLTsilver
22/09/12, 13:02
Jeg har aldri prøvd de fra biltema, fikk en råd av en kjenning på forumet som bor på samme sted at biltemalagrene rauk med en gang, at de er utette:-p jeg har selv aldri prøvd, du vil gå go for at det fungerer helt greit? da kjøper jeg jo såklart biltema sine til 699kr stk, men er lite gira på å bytte igjen etter ett par måneders tid:-p

Vel 100K og snart fem år uten noen som helst problemer.

hgnubel
22/09/12, 16:29
Nye festebolter til hjullageret kan helt sikker kjøpes løst til 75kr pr bolt eller noe slikt :) Har ikke sjekket, bare et sleivspark til Volvo som av og til er ganske dyre på slikt...

Christian
22/09/12, 16:41
Bytta et hjullager på 945'en, og 2mnd senere når jeg skulle bytte det andre kjente jeg at det var slakk i det jeg akkurat hadde byttet.
Biltema lager.

850GLTsilver
22/09/12, 16:48
Bytta et hjullager på 945'en, og 2mnd senere når jeg skulle bytte det andre kjente jeg at det var slakk i det jeg akkurat hadde byttet.
Biltema lager.

940 = kon-lager? Strammet du som du skulle? Etterstrammet?

brynna
22/09/12, 17:12
Har bytta hjullager (Biltema) i forbindelse med skivebytte på Passaten. Kjørte 30 mil... etterstrammet, Har nå kjørt over 80 000 km etter. Kompakt som bare det.

Kjøpte også styrekuler til samme bil. Har gått snart 100 000 de også.

Ikke alt er søppel fra Biltema :cool:

MEN... Billigste bremseskiver og klosser skal du ikke kjøpe på BT. Skivene ruster mye raskere en "kvalitetsskiver" (originale VW), og jeg mener at bremseeffekt er dårligere med BT klosser.

Kan ikke dokumentere dette. Kun en følelse

hgnubel
22/09/12, 18:02
Hvordan skal det etterstrammes egentlig? Fikk byttet et hjullager på min på verksted for litt siden, ble sikkert dratt til med ca riktig moment, men antagelig ikke noe slikt "og så 90 grader" som Volvo er så glade i... Og aldri nevnt noe om at det burde etterstrammes. Men momentnøkkelen min er klar om noen har tips! :)

brynna
22/09/12, 18:09
Hvordan skal det etterstrammes egentlig? Fikk byttet et hjullager på min på verksted for litt siden, ble sikkert dratt til med ca riktig moment, men antagelig ikke noe slikt "og så 90 grader" som Volvo er så glade i... Og aldri nevnt noe om at det burde etterstrammes. Men momentnøkkelen min er klar om noen har tips! :)

Strammer ikke etter moment. Trekk til så navet står fast. En kvart tilbake (opp) Er det fortsatt tregt, løs opp "en halv kvart".

Dette er justering etter "feelingen". Røsk i hjulet og kjenn at det ikke er slakke.

Vanskelig å skrive dette... men stram ikke for hardt. Da går lageret varmt og hjullagerfett siver ut på baksiden og bremser blir forurenset av olje

hgnubel
22/09/12, 19:04
Jeg tenkte først på de fire skruene som holder hele navet, de skal i følge Volvo strammes til 65Nm og så 60grader... men du tenker her gjerne på bolten eller mutteren (avhengig av modell) som fester drivakslingen? Der skriver faktisk Volvo i VIDA at den bare skal dras til med håndkraft: "Lubricate a new drive shaft screw with oil and screw it in a few turns by hand". Ingenting nevnes videre i prosedyren om å feste den bedre...

Men dette er gjerne helt elementært hvis man har en mekaniker i magen (som er litt større enn den jeg har i magen..), og derfor unødvendig for Volvo å beskrive nærmere..?

Christian
22/09/12, 20:26
940 = kon-lager? Strammet du som du skulle? Etterstrammet?

940 har kompaktlager, som selvfølgelig ble montert etter boka.


Hvordan skal det etterstrammes egentlig? Fikk byttet et hjullager på min på verksted for litt siden, ble sikkert dratt til med ca riktig moment, men antagelig ikke noe slikt "og så 90 grader" som Volvo er så glade i... Og aldri nevnt noe om at det burde etterstrammes. Men momentnøkkelen min er klar om noen har tips! :)

Etterstramming gjelder ikke for kompaktlager, som V70 har. Der er det bare å stramme en gang så sitter det.
Senterbolten til drivakselen skal ikke bære noe press, bare holde drivleddet på plass og trenger dermed ikke noe spesielt moment.

hgnubel
22/09/12, 20:32
Etterstramming gjelder ikke for kompaktlager, som V70 har. Der er det bare å stramme en gang så sitter det.

Og bare et dumt spørsmål, da mener du "V70" og ikke "V70N"? Eller begge deler naturligvis :)

Christian
22/09/12, 20:33
Grunnen til at jeg skrev V70 var egentlig fordi svaret var rettet til deg, men det samme gjelder for V70N, generelt så sier man at der det er en drivaksel er det et kompakt-/presslager.