PDA

Vis full versjon : Dynamo bytte, svart ledning?



Storførti
19/09/12, 15:29
Heisann. Har kommet fram til at dynamoen er gåen. Har en annen dynamo liggende av samme type, men klarer ikke å se hva den svarte ledningen er til?(se bilde). Den andre dynamoen er identisk, bortsett fra at jeg ikke ser hvor den ledningen skal være.

Noen som vet? Er forresten en 88' 740 D24T om det har noe å si.

http://imageshack.us/a/img823/1196/20120919161610.jpg

850GLTsilver
19/09/12, 20:23
Det er turtelleren din.

Og dynamoen MÅ være utstyrt med den dingsen ja.

Storførti
19/09/12, 22:51
Er den bare til turtelleren eller er den også til speedometeret? fordi både turteller og speedometer viser alt for lavt, i tilleg til at ladelampen begynner å lyse om jeg gir litt gass.
Vil noen av disse passe rett på uten modifisering, og ha den ledningen til turteller? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/

850GLTsilver
22/09/12, 13:20
Er den bare til turtelleren eller er den også til speedometeret? fordi både turteller og speedometer viser alt for lavt, i tilleg til at ladelampen begynner å lyse om jeg gir litt gass.
Vil noen av disse passe rett på uten modifisering, og ha den ledningen til turteller? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/

Ingen av de der passer, dessverre. Du MÅ ha den som spesifikt er til din dieselmotor.
Den greia er til turteller, men det er sett at defekt regulator i disse dynamoene også gjør at instrumentene generelt begynner å vise feil.
Er avhengig av god nok spenning det meste for å fungere optimalt.
Forsøkt å få tak i børster/regulator? Eh, ser at den der HUGO-regulatoren ser ganske ny ut MEN: Du er 100% sikker på at du har fått korrekt regulator?
Har vist seg at det er ørsmå forskjeller på disse regulatorene som gjør at de ikke fungerer om hverandre.

Storførti
22/09/12, 13:34
Hei. Kjøpte spenningsregulatoren på mekonomen forrige mandag, da jeg også trodde at den kunne være problemet, har ingen anelse om det er rett. Problemet forsvant værtfall ikke, å nå har dynamoen sluttet å lade helt. Vil det være mulig å bruke en dynamo fra en bensin-bil, og bare drite i turteller?(fåreløpig) Er nødt til å ha bil på mandagen.

850GLTsilver
22/09/12, 13:39
Hei. Kjøpte spenningsregulatoren på mekonomen forrige mandag, da jeg også trodde at den kunne være problemet, har ingen anelse om det er rett. Problemet forsvant værtfall ikke, å nå har dynamoen sluttet å lade helt. Vil det være mulig å bruke en dynamo fra en bensin-bil, og bare drite i turteller?(fåreløpig) Er nødt til å ha bil på mandagen.

Godt mulig det.
Igjen et eksempel på at Mekonomen likevel ikke alltid har hva som skal til. Ikke ulikt en del andre i grunn.
Du må alltid ha med deg det BOSH-nummeret på dynamoen for å få riktig regulator Og den der passer tydeligvis ikke.
Holder ikke å ha bare opplysninger om bil med andre ord. Finnes små variasjoner av hva som er brukt.
Du kunne jo høre om Mekonomen har den rette regulatoren også? Kan jo treffe at de kan hjelpe deg.

Og dersom du velger å gå for kun en vanlig dynamo, så fungerer disse universaltypene helt greit, så lenge festene er like.

Storførti
22/09/12, 18:42
Stemmer det at dynamo får jord via gods/innfestning? Prøver alle mulige løsninger før jeg kjøper ny svindyr dynamo, siden det er så skjeldent med brukte deler til denne motoren.
Ladelampen begynner først å lyse når jeg ruser motoren litt, eller akselererer fort, og dynamoen blir VELDIG raskt varm, og litt svidd-lukt kommer med. Tror ikke det er spenningsregulatoren, da jeg kjørte lenge med samme regulator uten problemer, før ladelampa begynte å lyse. Jordinga fra batteri til motor har ingen brudd som jeg kan se, hvis det har noe å si.

Hvis noen har forslag for hva jeg kan prøve/se etter blir jeg glad :)

850GLTsilver
23/09/12, 11:01
Stemmer det at dynamo får jord via gods/innfestning? Prøver alle mulige løsninger før jeg kjøper ny svindyr dynamo, siden det er så skjeldent med brukte deler til denne motoren.
Ladelampen begynner først å lyse når jeg ruser motoren litt, eller akselererer fort, og dynamoen blir VELDIG raskt varm, og litt svidd-lukt kommer med. Tror ikke det er spenningsregulatoren, da jeg kjørte lenge med samme regulator uten problemer, før ladelampa begynte å lyse. Jordinga fra batteri til motor har ingen brudd som jeg kan se, hvis det har noe å si.

Hvis noen har forslag for hva jeg kan prøve/se etter blir jeg glad :)

Med disse ekstraopplysningene så kan det virke som at dynamoen er kass. Sjelden å se.
Jeg anbefaler at man monterer en egen jordledning fra dynamo og til chassis. Man er aldri helt sikker på dette med hvor god elektrisk kobling det blir via festepunktene som ellers er den veien jording er koblet. Kan jo være aktuelt å rense festepunktene og sette de inn med grafittfett eller annet elektrisk ledende fett.
Finnes jo en mulighet for at det er nettopp i disse festepunktene varmgangen er også.
At ladelampa lyser opp ved oipprusing er i alle tilfelle et tegn på at dynamo/regulator ikke fungere som de skal.
Husk også at sleperingene på dynamoen også slites med tiden. Disse sleperingene overlever sjelden mere enn ett regulatorbytte.