PDA

Vis full versjon : Hjullagerbytte volvo 240. Hvordan løsne hjullagerbaner?



TheNorwegianViking
29/04/10, 15:59
Har nå plukka fra hverandre navet framme på venstresiden. og fulgt haynes manualen til punkt og prikke.. Men når jeg skulle løsne hjullager banen på yttre lageret så stod det at dette vill løsne ved at man tok hele navet ut og dyttet det inn en gang en den gang ei. Finner ikke ut hvordan jeg skal få det ut. om jeg ikke får ut dette får jeg jo ikke ut det indre lageret, og samme med indre lagerbane.. hvordan får jeg ut denne? står i haynes at om denne er slitt skal du dra på verksted for å få løsnet det men må vel være mulig sjøl?

På forhånd takk!

Dan Bay-Johansen
29/04/10, 16:05
Kommer ikke til å få splittet den da ? Baufil\vinkelsliper ?

Har aldri byttet hjullager, så mulig jeg spør dumt :D

GeTReibeAktienGesellschaf
29/04/10, 16:16
Selve indre lageret kan noen ganger sitte igjen på spindelen.

Lager banene presses ut eller bankes ut, alt ettersom hva man har tilgjengelig av utstyr.

Yttre lager har som regel kommi lett av de gangene jeg har drivi med detta.

Når man skal ha inn nye baner så er det fordel å bruke noe som ligger godt i mot når man driver de inn.

Har brukt alt fra hammer og dor, skru stikke hylser og presse, senere har jeg kjøpt alu sett fra biltema som jeg ikke har testa enda men ser bra ut.

Mulig det er forskjell på abs nav. På 940 min så er hele navet en enhet man bytter.

TheNorwegianViking
29/04/10, 17:00
har rensa lagerbanene nå og de ser jo fine ut.. er det noe i veien for å putte nye lager i gamle lagerbaner?
ser bare at det står i haynes at gamle lager ikke skal brukes i nye lager!

Karl
29/04/10, 17:21
Du må bytte hele lageret.

TheNorwegianViking
29/04/10, 18:22
nå fikk jeg omsider kakka ut lagerbanene og satt p pplass nye, men nok et problem virker som ringen inne i lageret er for trang? skal jeg bare bruke rå makt og kakke på med hammer her eller er det fare for at spindelen går til helvete da?

Geir
29/04/10, 18:24
Når du skal ha ut lager banene bruk en type dor, f.eks sånne som selges til bremseklosspinner. Slå på banen og skift posisjon rund etterhver som det løsner. Når du skal ha dem inn i gjen bruk samme metode eller en pipe som passer. Er en enkel jobb bare man bruker rett utstyr.
Hvis du skifter lager og ikke lager bane må du regne med nytt lager skifte igjen meget snart.

Geir
29/04/10, 18:28
Regner med du snakker om deksel ringen på baksiden, altså den på det store lageret bak, den kan være litt trang men slå den på plass.