PDA

Vis full versjon : B230fk fusker og mister kraft



Christer9førr
14/09/12, 18:02
Hei, har en fk som går å småfusker stort sett hele tiden, men er ikke så ille fusking på kald motor. Værre blir fuskingen etterhvert, og den kutter ved pådrag, som oppleves som kraftig nykking og bilen går merkbart dårligere.

En og annen gang, etter 15-20min kjøring forsvinner så motorkraften, og bilen må kjempes for å holde i gang, så dør den bare ut og stopper. Det høres ut som det bobler fra luftfilteret, lukter ekstremt bensin og motoren reagerer nesten ikke rett før den stopper. Starter med en gang igjen, men da går den enten å "bobler" eller er forholdsvis kjørbar med lugging.

Noe som kan hjelpe meg i riktig retning, eller har noen god ide om hva som er galt?
Bilen er chippet med ecomax og 0.7bar, testa org chip men samme oppstår.
Tennplugger, lmm, lambda, temp sensor og bensinpumperele er nytt. Tennkabler, fordelerlokk og rotor ble byttet for ca 1 år siden. Ingen av delene er kjøpt på biltema :)

vassengen
14/09/12, 19:40
Høres for meg ut som den drukner, sjekk at ikke ei dyse står åpen hele tiden og evt. sjekk bensintrykk.

Christer9førr
14/09/12, 20:16
Hvordan kan jeg sjekke dysene? :) Og hvordan oppdager jeg om det er no galt?

vassengen
14/09/12, 20:33
ta ut fuelrailen med dysene på, husk på å jorde kablene som sitter på skruene til fuelrailen igjen. deretter kjinner du og ser om alle dysene spruter samtidig og forstøver bra. sjekk at ingen drypper eller spruter hele tiden... lykkke til!

Christer9førr
14/09/12, 23:07
Takk for tipset! Skal prøve det i morgen :) var ute å kjørte nå, og bilen gikk å fuska hele tiden, men etter litt rolig kjøring stod jeg på tomgang og da plutselig stod den å ruset seg selv. Da drev tomgangen å hoppet opp og ned mellom ca 500 og 1200rpm. Men ikke rett opp og rett ned, men drev å varierte.

Kjørte litt igjen, og da var den ikke sånn på tomgang etter noen min kjøring. Men da syntes jeg plutselig at den begynte å tikke veldig ved rolig kjøring, kan dette være relatert til dysene?

vassengen
14/09/12, 23:20
hmm, har du lest feilkoder?

Christer9førr
15/09/12, 08:34
Har sjekka etter at den stoppa for noen uker siden, men fikk ikke opp noe da. Skal sjekke feilkoder etterpå :)

vassengen
15/09/12, 10:28
Og sjekk nøye etter falskluft..

Christer9førr
15/09/12, 14:45
Har brukt ei flaske med startgass rundtom, men har ikke oppdaget noe. Turbotrykksmåleren viser ca -0.8 i vakum på tomgang, om det har no å si :)

Christer9førr
18/09/12, 17:03
Fikk ikke opp noen feilkoder, men har ikke ennå fått sjekket dysene. Titta over motoren i dag, og da jeg merke til at bilen har brukt ganske mye kjølevæske. Fylte for et år siden, dog har det den siste forsvunnet raskt på kort tid. Og jeg syntes bilen i tillegg lukter ganske ille når jeg kjører, napper og rykker. Bensinforbruktet begynner å bli veldig ille syntes jeg.

Kan man "høre" om bilen feiltenner? Syntes liksom at at den ikke tenner riktig. Håper noen kan hjelpe :)

vassengen
18/09/12, 17:14
Er temp. normal på måleren? Hvis toppakningen ryker så lukter du det hvis du skjønner, litt søtlig lukt, men vanskelig å beskrive.. Ryker det hvitt av bilen din? Men hvis toppakningen lekker så mye at den fusker burde temp. steget også syns jeg..

Christer9førr
18/09/12, 18:36
Tempmåleren ligger litt over midten, men der har den liggi hele tiden. Så jeg har ikke merket no unormalt med temp. Lukter mer surt, vanskelig å forklare men lukter litt sur bensin på en måte. Eksos-bensin nærmest.

Ryker ikke hvitt fra bilen som jeg har sett, eneste er at den soter veldig rundt endestuss. Men vet ikke hva som er normalt med 2,5tom utblås aka litt større enn org :p

vassengen
18/09/12, 22:01
hmm, trur jeg som sagt ville sjekka dysene/trykket og pluggene... Fargen på pluggene altså...

Christer9førr
19/09/12, 06:01
Da får jeg sjekke de :) når jeg bytta til nye plugger for et par uker siden var de ganske mørke, og tennplugg fra sylinder to var mye bløtere (svart rennende) enn resten. Kan det være evt no med sylinder to jeg burde sjekke ekstra etter? :)

vassengen
19/09/12, 16:08
Skal ikke se bortifra at det er noe med dysa på nr. 2 da nei...

Christer9førr
26/09/12, 17:16
Etter litt sjekking osv har jeg bytta tenningsmodulen og svinghjulssensoren. Nå virker bilen friskere, så får vi se om det varer :)