PDA

Vis full versjon : Masse elektrisk trøbbel



Kim74OTic
13/09/12, 20:19
Har en volvo 740 som har en del el. Problemer. Det har blitt byttet ledningsnett i motorrommet til lh 2.4.

Bilen fungerte fint i fjor da jeg var ferdig med bytte etter litt problemer med å få start.
Fikk ordnet den siste tingen som ikke fungerte, og det var bremselys. Alt var nå i orden Og kjørte en dag på prøveskilter og på kvelden begynte alt elektrisk og klikke.

Slik ser problemene ut:

- Når jeg skrur på teninningen:
Blinklystegnene lyser hele tiden.
Temperaturmåleren står på topp.
Knappene til tåkelys bak og varmetrådene lyser konstant selv og knappen er av eller på.
Fjernlys og nærlys lyser i instrumentet.
El vinduer og el taklyke fungerer ikke.

- Når jeg skrur av tenningen og tar ut nøkkelen:
Lyser fortsatt alt i instrumentet
Vinduene fungerer, men takluken fungerer ikke
Knappene lyser fortsatt.

Mener og huske at hvis jeg tok ut en sikring eller et rele så slukket lysene før, men i disse dager ser det ut som keg bare må koble ut batteriet. Da slukker alt og jeg kan koble på batteri igjen uten at noe lyser, til jeg tar på tenningen igjen. Bilen stjeler også strøm fra en plass, så er kanskje en fordel og finne ut hva stjeler?

Takker for alle fornuftige svar :)

Jonas Soldal
13/09/12, 21:11
Er ikke selve tenningslåsen som synger på siste verset da?

Kim74OTic
13/09/12, 21:34
Mulig det? Har jo koblet til noe på en blå ledning der mener jeg og huske det var, da jeg bygde om fra lh 2.2 til lh 2.4.
Hvis jeg ikke finner ut noe, så blir det nok til å bytte til ett komplett ledningsnett fra sen 240 med lh 2.4 :/

850GLTsilver
14/09/12, 11:41
Her bør du starte med å se etter eventuelle jordfeil.
Altså jordingspunkter som er irret eller på annen måte gir dårlig kontakt.
Stikk innom skjemasiden, kan hende det finnes et skjema der som angir hvor i bilen jordpunktene er.
Alle steder med korrosjon og elektriske kabler er og blir mistenkte her.

Kim74OTic
14/09/12, 14:00
Her bør du starte med å se etter eventuelle jordfeil.
Altså jordingspunkter som er irret eller på annen måte gir dårlig kontakt.
Stikk innom skjemasiden, kan hende det finnes et skjema der som angir hvor i bilen jordpunktene er.
Alle steder med korrosjon og elektriske kabler er og blir mistenkte her.

Er hovedsaklig jordingsfeil jeg mistenker, alt fungerte jo trossalt også plutselig ikke lengre.

vassengen
14/09/12, 17:27
Hvis det er likt som på 940 er det ei felles jordingsskinne nede ved gulvet rett fremfor høyre framdør, blir det dårlig kontakt eller løse stikkere der får du de merkeligste jordfeil i dashbord ihvertfall, verdt å sjekke...