PDA

Vis full versjon : Motorbytte 96 mod 10v til 94 T5



jmjt5r
13/09/12, 00:17
Hei.

Klør meg litt i hodet her av mange foskjellige løsninger jeg har blitt foreslått.

MÅ jeg virkelig bytte El nettet fra ECU og inn i bilen ? T5ern har da OBD 1 og 10v som jeg skal ha ut er OBD 2 på.

Og hvis jeg må bytte El nettet? Hvor skal det kobles fra? Skifte hele sikringsboksen med releer og hele dritten?

Har blitt veldig takknemlig for bilder i denne sammenheng.

Har også fått en versjon, at jeg kan la ledningsnettet stå og bare ta motornett. Men bytte ECU til en nyere T5 ecu?? Men dette ønsker jeg helst ikke siden den er trimmet til steg 3..

mrstfu
13/09/12, 08:11
såvidt jeg kan skjønne må du bytte hele ledningsnettet i motorrommet, inkludert ECUboks og Else tral. diagnosesystemet på 94 sitter i motorrommet, mens det på din bil sitter inne i kupeen i midtkonsollen. er ikke så avskrekkende jævlig jobb, akkurat gjort det selv, og med full kaffekanne burde det ikke ta mer enn 3-4timer.

demonter gammel motor, demonter nett, remonter nytt nett, monter ny motor. absolutt letteste måten å få så lite problemer som mulig på.

jmjt5r
13/09/12, 08:48
Okei.. Men hvor kan det splittes lett da? Kontaktene under dashbordet er ikke like.

Bare la ledninger til lys og div annet byttes også i samme slengen?

850GLTsilver
13/09/12, 09:23
JA. Hele motorromsnettet må byttes. Det innebærer ALT helt fra og med elsentralen. Er også det eneste stedet ledningsnettet er helt delbart med kun kontakter.

Du må også ha med deg ECUene fra T5ern.

Siden det tydeligvis er OBDII på det T5-nettet ditt så må du nok fortsette med en del mere også.
Det er en del moduler det OBDII-nettet i motorrommet forventer å snakke med som OBDI ikke har.
Det skal være mulig å få tak i chiper på den T5-ECUen som fjerner behovet for å snakke med startsperre og slikt, men hvor vellykket det egentlig er skal jeg ikke si mye om.
Du vil jo mangle muligheten til å koble på diagnosekontakt også om du ikke bytter ledningsnettet i kupeen også.

I alle tilfelle, så er dette en stor jobb.

Dessverre.

jmjt5r
13/09/12, 09:34
JA. Hele motorromsnettet må byttes. Det innebærer ALT helt fra og med elsentralen. Er også det eneste stedet ledningsnettet er helt delbart med kun kontakter.

Du må også ha med deg ECUene fra T5ern.

Siden det tydeligvis er OBDII på det T5-nettet ditt så må du nok fortsette med en del mere også.
Det er en del moduler det OBDII-nettet i motorrommet forventer å snakke med som OBDI ikke har.
Det skal være mulig å få tak i chiper på den T5-ECUen som fjerner behovet for å snakke med startsperre og slikt, men hvor vellykket det egentlig er skal jeg ikke si mye om.
Du vil jo mangle muligheten til å koble på diagnosekontakt også om du ikke bytter ledningsnettet i kupeen også.

I alle tilfelle, så er dette en stor jobb.

Dessverre.

Det er OBD 2 i bilen min akkurat nå. OBD 1 på T5ern jeg henter motor fra. Står det seg noe omvendt da?

850GLTsilver
13/09/12, 09:42
Det er OBD 2 i bilen min akkurat nå. OBD 1 på T5ern jeg henter motor fra. Står det seg noe omvendt da?

Sorry, my bad.
Det var 10Vn som var -96 ja.
Vel, du vil nok kunne ende opp med et rent juletre i dashen din er jeg redd, om du ikke plukker med deg det meste av elektronikk og dermed også kabelnettet fra den T5ern.
Er litt usikker på hvordan en del saker her vil oppleve å "mangle" motorstryringen.
Skal se om jeg kan finne noe på det.


Neida, tut og kjør.
Det er i grunnen ingenting som skal hindre deg i å nedgradere motornettet til OBDI
Og da er det slik mrstfu sier, en god kanne kaffe og noen timer i garasjen hvor du fjerner det eksisterende motornettet og erstatter det med motornettet fra den T5ern.
Du vil kunne bruke diagnosestikket i midtkonsollen til det du måtte ha av saker og ting inne i kupeen, og du får et nytt diagnosepunkt der foran elektronikkboksen i motorrommet, rett bak høyre forlykt.
Mulig du må bypasse startsperre, om dette er montert på din bil.

jmjt5r
13/09/12, 15:00
Ok.. Har fått ut motoren nå og begynner å rive El nett fra ECUen. Fy fan for en dunge spagetti!!

Blir spennende detta! De har jo sendt folk til månen, da må jo jeg klare å skifte Elnett i en Volvo!! :-D

mrstfu
13/09/12, 22:02
jwg klarte det mer eller mindre helt selv, aå nå har vi høye forventninger, nå som du har fått hjelp og hele pakka:-)