PDA

Vis full versjon : Volvo 850 lekker servo olje



RoddH
29/04/10, 13:02
For tre uker siden så begynte servostyringen på min Volvo 850 å lage ulyder og jeg fant fort ut att servo oljetanken var nesten tom.Så jeg fyllte på ny olje,men idag var det nesten tomt igjen.Og det er en stor oljeflekk på garasjegulvet der bilen har stått parkert.Har prøvd å lokalisert lekkasjen uten hell.Slangen det drypper ifra er montert nede på siden av servopumpa.Dette er en gummislange som går ned mellom luftmanifolden og radiatoren og har en overgang til stålrør nede ved bunnpanna.Trodde kanskje det var i denne overgangen det var lekkasje,men det er olje på slangen helt opp til servopumpa.Men det er nede ved overgangen til stålrøret det drypper olje.Kan det være selve pumpa som lekker? Noen som har erfaringer om dette?

Morgis
29/04/10, 13:09
se bilde, og pek ut feilen :)

RoddH
29/04/10, 13:19
Det er på det røde røret lekkasjen er.Det drypper olje nedenfor der overgangen mellom gummislange og stålrøret er.Men det er olje på slangen helt opp til til pumpa.Har sjekka litt på untenlandske forum og der såg jeg att det var ett problem att det vart sprekker i oljepumpa på tidlige S60 og V70n modeller,men fant ikke noe info om 850en angående dette problemet:(

Morgis
29/04/10, 13:21
Dvs returen som lekker.
Er ikke noe særlig trykk på den, så det er nok bare gummislangen mellom pumpen og servostålrøret som er dårlig. Bør gå an å skifte den slangen og på med noen solide klemmer, så satse på det bedre.

RoddH
29/04/10, 13:45
Undersøkte gummislange litt mere nå og fant ut att slangeklemma der gummislangen er festet på servopumpa ikke var skrudd så godt igjen.Kunne faktisk skru skruen 5-6 omdreininger før det var skikkelig motstand.Så nå har jeg tørka vekk oljen på slangen og håper den er tørr neste gang jeg sjekker:) Er lov å håpe ialfall:p

Morgis
29/04/10, 13:48
høres ut som en typisk feilkilde du har funnet :D

T90
19/08/13, 17:11
min servotank lekker fra korken og ned på dynamo får man ny pakning noen plass til denne korken?

mrstfu
21/08/13, 09:10
Får sikkert kjøpt nytt lokk på Volvo. Nr 3 på bildet over her.