Vis full versjon : dynamotrøbbel!-ikke løst-
ellingsøyern
12/09/12, 15:00
ikke løstigår kveld begynte turtelleren å hoppe å tulle, så målte jeg hvor mye den ladet på dynamoen, der var det ikke mer en 10v, har ligget på 13-14v før... bare å bytte dynamo eller kan det være en bagatell?
kan sjekke regulatoren/børstene. dem pleier å bli utslitt.
to stk skruer på bakside av dynamo og dra forsiktig ut. ser da om dem er nedslitt
ellingsøyern
22/09/12, 12:57
har byttet børste nå, ingen forskjell
850GLTsilver
22/09/12, 13:15
Lys i ladelampa når du setter på tenninga?
Og ikke minst: 100% sikker på at du har fått rett regulator/børster?
MÅ bestilles med det BOSH-nummeret på dynamoen for å få riktig. Finnes mange varianter som dessverre ikke går om hverandre.
ellingsøyern
22/09/12, 14:31
sikker nei:P kjøpte jo på bil(drit)tema, men dei passa da?
850GLTsilver
22/09/12, 15:27
sikker nei:P kjøpte jo på bil(drit)tema, men dei passa da?
Kjøpte børstene på Biltema?
At de passer mekanisk betyr ikke at de passer elektrisk. Uansett leverandør.
Børster/regulator til disse BOSCH-dynamoene MÅ bestilles etter det originale BOSCH-nummeret på dynamoen.
ellingsøyern
22/09/12, 18:32
kjøpte børstene hos biltema ja, men av og til viser det 13v og av og til 10-9-8 å STOPP...
850GLTsilver
25/09/12, 18:55
kjøpte børstene hos biltema ja, men av og til viser det 13v og av og til 10-9-8 å STOPP...
Kan være at sleperingene i dynamoen din er utslitt.
Overlever sjelden mere enn ett børstebytte.
Sliter også med dynamoen for tiden.
ladelampa lyser når tenning er på, og slukker når jeg starter bilen.
dynamoen lader 14v helt til motoren er varm og jeg må bremse i et kryss.
hvis turtallet synker til under 1000rpm, går spenningen ned til under 12v og bilen begynner å riste. gasser jeg på litt slik at turtallet går opp, stiger også volten til 14.
1 - ladelampa funker som den skal
2 - har bytta børster/regulator (ja.. riktig type)
3 - pussa alle jordingspunkter og sjekket etter brudd etc..
4 - registerreim og alle reimer var just bytta av merkeverksted (sitter som smurt)
Er det da dynamoen som er sliten? jeg føler jeg har sjekket alt som er å sjekke
850GLTsilver
07/12/12, 22:44
Er normalt at den ikke lader under 1000 Omdr.
Eller i det minste på tomgang (800 Omdr)
Regner med at den motoren rister helt ned mot 500 Omdr,
Da kan problemet sitte i tomgangsmotoren.¨
Plukk den ut og vask den godt i bremserens eller noe lignende.
Etter vasken så bør du sette den ordentlig inn med en tynn olje.
Bruk gjerne våpenolje.
Tøm ut overflødig olje og remonter den etter å ha sjekket at sleiden der inne går lett.
hmm.
Har ikke noe problemer med at bilen jager på tomgang. Den ligger stabilt og fint, så vet ikke helt om det er Tomgangsregulatoren? kan selvfølgelig rense den, så er det også gjort :rolleyes:
Det er vell strengt talt Unormalt at en dynamo skal slutte å lade hver gang du stopper bilen..
Jeg har som sagt sjekket en del ting.. senest i dag erstattet jeg alle jordingsledningene (batteri-chassi-dynamo) bare for å se om det var brudd noe sted.
Det jeg ser for meg i hodet mitt, er at det kan være en sensor/føler av noe slag gjør at dynamoen slutter å lade på et viss punkt.
Feks bak på dynamoen der det er en liten sort boks, skrudd fast og plugget i det lille flat stikket (W+) (snakker ikke om regulatoren nå).
Er bare så ufattelig ulogisk at dynamoen kun funker over 1000 omdr, men ikke på tomgang.. :p
850GLTsilver
11/12/12, 18:20
Normalt så skal den klare å holde seg i gang ned mot 600Omdr ogsdå, men her spørs det om reimhjul og slikt er korrekte.
Om jeg ikke husker helt feil, så skal reimhjulet på dynamoen være sånn Ca 2/3 av reimhjulet på veivakselen.
Altså dynamoen skal gå en del raskere enn veiva. Er bilen ikke så alt for turtallssterk, så kan den godt være ned mot halve diameteren også.
Du får sjekke dette, så får vi høre.
Har du flatreim, eller vanlige vifteremmer?
Takk for svar :)
Har nok vanlige viftereimer.
Det som er så rart, er at det kun skjer når bilen går på tomgang.. men det skjer ikke alltid på tomgang.
At den slutter å lade skjer litt sånn tilfeldig føler jeg.. så er det bare å gi litt gass, så lader den igjen..
var på mekonomen og torshov i dag. De ønsket at jeg tok en test på batteriet.
kunne ikke tro at det var noe vits da batteriet mitt ligger på 12.56v når bilen er av.
vi fant ut at volt styrken på batteriet er bra.. 93%.. men selve kvaliteten på batteriet var dårlig (63%).
Antageligvis noen celler inni der som er dårlige og ikke vil ta imot lading.
Har nå investert i nytt varta batteri. så håper at det var det som var problemet.
Kan det i det hele tatt være problemet? :p
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.