PDA

Vis full versjon : 2.0T vs. 2.4T



Torsen67
11/09/12, 10:50
Hei

Hvem av disse motorene er mest kurante? Ser det går mest 2.0T men dette kan jo også være ett prisspørsmål.

Nivåregulering, AWD og automat med tiptronic. Er dette utstyr som er ett pluss, eller er det elektronikk som fort vil tulle det til på eldre biler? Når jeg handler vil jeg gjerne styre mest mulig unna utstyr som får lommeboka til å åpne seg.

T

FroBe
11/09/12, 11:22
Nivåregulering og AWD er rent mekanisk frem til 2003, med Haldex kom det elektrisk styring av AWD.
Elektronikken til Geartronic på automaten er neppe noe feilkilde, men rent mekanisk kan automaten gi dyre reparasjoner.

2.4T drikker mye bensin med AWD. På langkjøring kommer jeg så vidt under litern, ved mye småkjøring går det 1,5 til 2 liter per mil. Etter hva eierne av 2.0T sier høres disse ut til å være billigere i drift.

C.Erstad
11/09/12, 11:47
2.0 er den motoren som er best i mine øyne. Hatt den selv og med chip er den kanon fin å kjøre!
Er sprek orginalt men får det lille ekstra når du trimmer den.

Sollien
16/09/12, 06:36
Har 2literen selv og ligger på ca 0,85 på blanda kjøring.. og jeg liker å kjenne moment ;) anbefaler på det sterkeste å kjøpe bsr tuning til disse da det utgjør mye på opplevelsen ;)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

larsverm
16/09/12, 16:14
Selv har jeg hatt S80 2,0T (med automat) i noen uker nå og oppfatter denne som ganske "frisk" - men opplevelsen kommer også mye an på hvordan man kjører og hva man ellers har vært vant til. Den går gjerne opp i litt turtall hvis man vil kjenne på kreftene, men det er vel ikke så merkelig. Enkelte (med høye krav?) sier gjerne at denne er litt svak, men en her på forumet hadde en gang hørt på et Volvo-verksted at denne motoren er en av de beste som Volvo noen gang har lagd, hva som nå måtte ligge i det. 2,4T har ikke så mye mer i hestekrefter originalt, men gir vel først og fremst mer dreiemoment og muligens fra litt lavere turtall (har ikke tallene for hånden akkurat nå). Uansett ikke billige biler, men pris må ha vært et viktig argument for 2,0, for forskjellen i engangsavgiftens sylindervolumkomponent utgjør flere titusen kroner mellom 2,0 og 2,4. På en tilstrekkelig lang langtur har jeg hatt forbruk på 0,79.

amcarduden
17/09/12, 15:43
Tallene er slik: 2,0T har 180hk v 5300rpm og 240Nm mellom 2200-5300rpm. 2,4T har 200hk v 5000rpm og 285Nm mellom 2000-5000rpm. Da må nødvendigvis 2,4 motoren bli sterkere fra bunnen i samme biltype. Dette er tall fra instruksjonsboka mi.
Kjører selv en V70 med 2,4T og manuelt gir. Den går greit ned på 0,8 på langkjøring(målte til 0,73 en gang, men da gikk det også i fartsgrensene:). Aldri brukt over literen selv på småkjøring, også om vinteren. Klimaanlegg og større hjul om sommeren gjør forbruket likt omtrent hele året.

larsverm
17/09/12, 21:54
Nettopp, jeg mente å huske at det var noe slikt - 2,4T har lavere toppeffekt pr sylindervolum enn 2,0T, men dreiemomentet står mer i forhold, og det kommer litt tidligere. Særlig i det lille men viktige turtallsområdet 2000-2200 er det dermed en sikkert temmelig merkbar forskjell, og i noe mindre grad videre oppover.

Børge Vikebø
19/09/12, 20:45
Hadde 2,4t med automat uten awd, forbruk langkjøring ned på 0,82. Forbruk med campingvogn 1,35 på smale fjellveier på vestlandet. Vanlig kjøring til/fra jobb ligger på 0,95.