PDA

Vis full versjon : Valg av ekstralys



Chevelle_68
11/09/12, 00:08
Skal til å montere ekstralys på 05 V70en min. Har vert hos Volvo og handlet braket/lening/bolt kittet.
Nå sitter eg og lester meg grønn på nette om hvilke lykter eg skal velge, men blir dessverre ikke noe klokere.

Så er her noen som har ekstralys på bilen sin?
Hvilke lys har dere valgt og hvorfor?

HD

todleif
11/09/12, 08:28
Eg valgte NBB Alpha 225 fordi dei lyser bra på tester.
Sammen med 60w xenonkit lyser dette bra!

Chevelle_68
11/09/12, 13:05
Hvem selger slike lys?
Har du bilder av bilen din med lysa på?

GLTOslo
11/09/12, 22:30
1962Hella 3003

todleif
11/09/12, 22:55
Eg kjøpte lysa mine hjå xenonkungen.com
Lysa heiter vist ABL Alpha N225 no. http://www.xenonkungen.com/se/art/extraljus-60w-nbb225.php
Er antagligt same lys, sia dei reklamerer for NBB Alpha 225 http://www.xenonkungen.com/shop/4404/art4/h2631/9972631-origpic-c05c84.jpg

Er og tilsalgs på finn. Berre gå inn på torget og søk etter ekstralys.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1677.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2341.jpg

Phoenix
11/09/12, 23:03
Har 3 stk Bosch Lille Knick med 100w Xenon på min V70.
Lyktene er ombygget til xenon.

FroBe
11/09/12, 23:19
Når de selger H1/H7 Xenon-pærer med justerbar fokus (http://www.xenonkungen.com/se/art/focuseye-xenonlampor.php) beviser dette at Xenon-pærer i halogenlykter ikke fokuserer korrekt og vil blende andre trafikanter hvis de brukes i nærlys/tåkelys. Det er ikke uten grunn at Xenon i halogenlykter er ulovlig på veien i de fleste land i verden.

Forøvrig ser jeg også at de i testen linket til ovenfor advarer om at når man dimmer ned fra Xenon-modifisert ekstralys til nærlys så er det som å kjøre inn i en mørk vegg, kjør forsiktig!

todleif
11/09/12, 23:49
No var det snakk om ekstralys. Er jo ikkje farligt om ekstralys blender.

Har du bra fjernlys, so vil jo det bli ganske merkbar forskjell nnår du skrur dei av og køyrer med nærlysa. (uansett om det er halogen eller xenon)
Dette plager ikkje meg. (og det er ikkje akkurat mange som har so bra fjernlys som meg)

Eg har ikkje montert xenon i nærlysa pga at dette vil blende andre bilister. (men har xenon i fjerlysa)

ovlov86
12/09/12, 01:24
Når de selger H1/H7 Xenon-pærer med justerbar fokus (http://www.xenonkungen.com/se/art/focuseye-xenonlampor.php) beviser dette at Xenon-pærer i halogenlykter ikke fokuserer korrekt og vil blende andre trafikanter hvis de brukes i nærlys/tåkelys. Det er ikke uten grunn at Xenon i halogenlykter er ulovlig på veien i de fleste land i verden.

Forøvrig ser jeg også at de i testen linket til ovenfor advarer om at når man dimmer ned fra Xenon-modifisert ekstralys til nærlys så er det som å kjøre inn i en mørk vegg, kjør forsiktig!

Har du ikke annet å gjøre enn å håndheve lysregler i folks tråder? Skulle tro du var ansatt i biltilsynet. Jeez...

FroBe
12/09/12, 05:54
Har du ikke annet å gjøre enn å håndheve lysregler i folks tråder? Skulle tro du var ansatt i biltilsynet. Jeez...

Er du alltid så gretten?

ovlov86
12/09/12, 12:27
Er du alltid så gretten?

Ja folk som deg gjør meg jævla gretten. Jeg legger merke til at HVER gang noe omhandler xenon, så er du der med en gang å vifter med pekefingeren. Jeg tror det fleste har fått med seg til nå at det ikke er lov, så la nå folk bestemme over seg selv og sine egne biler uten at du skal sitte der som en regelrytter og påpeke "NEI NEI NEI! DETTE ER IKKE LOV!" Reflektor ditt og reflektor datt.

De aller fleste her er voksne folk som greier å ta konsekvensene om de så blir stoppet med ulovlige lys. Jeg har også blitt blendet av folk med dårlige lykter med ettermontert xenon i, men jeg gidder ikke sitte her å forsure folks tråder om hvor fælt det er. Get over it.

850GLTsilver
12/09/12, 17:23
Ja folk som deg gjør meg jævla gretten. Jeg legger merke til at HVER gang noe omhandler xenon, så er du der med en gang å vifter med pekefingeren. Jeg tror det fleste har fått med seg til nå at det ikke er lov, så la nå folk bestemme over seg selv og sine egne biler uten at du skal sitte der som en regelrytter og påpeke "NEI NEI NEI! DETTE ER IKKE LOV!" Reflektor ditt og reflektor datt.

De aller fleste her er voksne folk som greier å ta konsekvensene om de så blir stoppet med ulovlige lys. Jeg har også blitt blendet av folk med dårlige lykter med ettermontert xenon i, men jeg gidder ikke sitte her å forsure folks tråder om hvor fælt det er. Get over it.


Nådda.

Siden emnet allerede er oppe, så innrømmer jeg glatt at jeg hører til de som lar seg irritere over overdrevent lysbruk.
Siden problemet i bunn og grunn er et rent sikkerhetsproblem, så holder jeg med disse som løfter pekefingeren når regelstridige lysmonteringer taes opp.
Det har lite å si for den som selv har dette lyset, men for ALLE som møter en slik bil med feilaktig innstilt lys så er det en reell fare.

Ser vi det hele i den konteksten, så syns jeg faktisk det er du som bør gå stille i dørene, og heller akseptere at pekefingeren dukker opp.

Hadde det ikke hat noe som helst å si for sikkerheten etter veiene så hadde vi holdt kjeft, rett og slett.

MrX
12/09/12, 19:01
Men om noen har xenon i fjernlysene sine så vil det jo ikke påvirke sikkerheten, er verre med de som kjører og blender med ettermontert xenon i nærlysene.

Selv har jeg disse (http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlys-42362/) fra biltema på Forden. Har montert 100w xenon i de, de fungerer utmerket, spesielt med tanke på prisen.

FroBe
12/09/12, 19:43
Er det noen ekstralys som har plass til Xenon-ballast i lykten, eller må man legge dette på utsiden utsatt for vær og regn?
25 000V tennspenning er ikke å spøke med, det smalt godt i sokkelen da jeg ved en forglemmelse koblet på strøm uten å ha montert D2S-pæren.
Klipper eller skader man isolasjonen på ledningene til pæra bør man forsegle dette med både silikon og krympestrømpe for å unngå overslag, 25 000V kan lage 2cm lange gnister i tørr luft.

MrX
12/09/12, 20:02
Er det noen ekstralys som har plass til Xenon-ballast i lykten, eller må man legge dette på utsiden utsatt for vær og regn?
25 000V tennspenning er ikke å spøke med, det smalt godt i sokkelen da jeg ved en forglemmelse koblet på strøm uten å ha montert D2S-pæren.
Klipper eller skader man isolasjonen på ledningene til pæra bør man forsegle dette med både silikon og krympestrømpe for å unngå overslag, 25 000V kan lage 2cm lange gnister i tørr luft.

De biltema lykten jeg linket til har god plass til ballast.

TheStig
12/09/12, 21:02
Er det noen ekstralys som har plass til Xenon-ballast i lykten, eller må man legge dette på utsiden utsatt for vær og regn?
25 000V tennspenning er ikke å spøke med, det smalt godt i sokkelen da jeg ved en forglemmelse koblet på strøm uten å ha montert D2S-pæren.
Klipper eller skader man isolasjonen på ledningene til pæra bør man forsegle dette med både silikon og krympestrømpe for å unngå overslag, 25 000V kan lage 2cm lange gnister i tørr luft.

Skulle ønske han som klippet ledningene og stjal mine 3 xenonbøtter fra gamlebilen fikk 3x 25 000V rett i klåfingrene..

850GLTsilver
12/09/12, 21:37
Er det noen ekstralys som har plass til Xenon-ballast i lykten, eller må man legge dette på utsiden utsatt for vær og regn?
25 000V tennspenning er ikke å spøke med, det smalt godt i sokkelen da jeg ved en forglemmelse koblet på strøm uten å ha montert D2S-pæren.
Klipper eller skader man isolasjonen på ledningene til pæra bør man forsegle dette med både silikon og krympestrømpe for å unngå overslag, 25 000V kan lage 2cm lange gnister i tørr luft.

Er først og fremst bare ubehagelig.
Det vil si, man bør ikke støtte seg til chassis mens man "herjer" med de ledningene nei.

ovlov86
12/09/12, 21:57
Nådda.

Siden emnet allerede er oppe, så innrømmer jeg glatt at jeg hører til de som lar seg irritere over overdrevent lysbruk.
Siden problemet i bunn og grunn er et rent sikkerhetsproblem, så holder jeg med disse som løfter pekefingeren når regelstridige lysmonteringer taes opp.
Det har lite å si for den som selv har dette lyset, men for ALLE som møter en slik bil med feilaktig innstilt lys så er det en reell fare.

Ser vi det hele i den konteksten, så syns jeg faktisk det er du som bør gå stille i dørene, og heller akseptere at pekefingeren dukker opp.

Hadde det ikke hat noe som helst å si for sikkerheten etter veiene så hadde vi holdt kjeft, rett og slett.

Nuvel. Vi får enes om å være uenige. Poenget er også at ikke alle som kjører med xenon blender alle de møter, kun fordi de mangler nivåregulering. Og det har enda mindre å si i ekstralys, hvem blir blendet av de? Ser ikke helt problemet.

Stille i dørene går jeg aldri. Sist jeg fikk en pekefinger opp i ansiktet knakk jeg fingeren hans. Idiotisk? Så absolutt.

Det er også litt av problemet med nettforumer, det at veldig mange ikke er interesserte i å svare på trådstarters spørsmål, men kun å ytre en personlig mening. Typ "hvor kan jeg kjøpe tre-eika felger til bilen min?" "ÆSJ! Det er stygt!"

Men nok om det, og tilbake til trådstarters spørsmål.

De lampene MrX linker til kommer også veldig godt ut i tester har jeg sett. De gir veldig greit med lys, og sikkert enda mer med xenon, hvis du tør å trosse lyspolitiet da.

todleif
12/09/12, 22:17
Her er ein test av lys: http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/102003.pdf

Enda ein test: http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092003.pdf

Og enda ein: http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/072104.pdf

Har ikkje sett noken nyare tester. Led begynner å lyse ganske bra, so ekstralys eller ein rampe med led kan være interessant. (men koster nok ein del for øyeblikket)

850GLTsilver
12/09/12, 22:56
Hadde klinka til med disse her jeg: NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS
Lekker design som passer S60 perfekt. Etter mitt syn da.

ovlov86
12/09/12, 23:31
Hadde klinka til med disse her jeg: NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS
Lekker design som passer S60 perfekt. Etter mitt syn da.

De var pene de der ja! :)

Turbovogn850
04/02/13, 21:00
Hella Rallye 3003 m/parklys x3
Harry?
Nei, bare utrolig gromt :D