PDA

Vis full versjon : Bytte ut orginalt eksosanlegg -> hvem demper gir mest motstand?



Svirre
10/09/12, 22:22
Som sagt, har lyst til å prøve noe "sportslig". Har kun katalysator og en j***l av en potte. Den er er nesten like stor som bensintanken...tanken min er å fjerne den svære potta, beholde katta og kjøre på med en enkel stor potte bak med mulighet for å kunne utvide til dobbelt utblås :)

Høres dette ut som noe akseptabelt mtp evt. ytelsesendringer eller er det katta som "kveles"?

850GLTsilver
10/09/12, 22:30
Ytelsesmessig blir det sikkert bra nok, men neste EU kan du glemme å gå igjennom. :cool:

Svirre
10/09/12, 23:06
Ytelsesmessig blir det sikkert bra nok, men neste EU kan du glemme å gå igjennom. :cool:

Støy?

mrstfu
10/09/12, 23:43
her må jeg motsi Silver litt, kjenner en 855 2.3T som gikk fint gjennom med 3" strak fra katalysator.

jeg hadde erstatta flytebrygga foran bakhjula med strakrør, lagd nye rør derfra, og fått på en så stor / lang demper som mulig på innsida av bakfanger. Turboen er jo en lyddemper i seg selv.

eventuelt får du tak i ganske lange meshdempere med inngang og utgang på en side, samt utgang på andre siden. perfekt å legge på tvers bak bakfanger.

for å gi en liten pekepinn, på en av de siste sidene i prosjektloggen min, ser du en video av nye oppsettet mitt. 2" fra motor til katalysator, 2.5" derfra til en 40cm lyddemper bak fanger. du burde havne en del lavere i lyd ivå enn denne, samt ha en ganske annen lyd.

R.G
11/09/12, 05:30
ikke turbo på motor vil det bli mye mere støy

Svirre
11/09/12, 06:30
Så hvis jeg kjører på med 2 stk gjennomgangspotter så vil det kanskje bli mer akseptabelt? Er ute etter litt mer lyd, men samtidig skal det være behaglig. Hadde jo strakrør på 760'n min, men det var en TD og et helt annet lydbilde, men turbo demper en del i seg selv ja!

mrstfu
11/09/12, 07:54
jeg synes Turid er behagelig nok når man slepper av gassen bittelitt... cluet er å ha sterk nok motor til ikke å måtte ligge med full åpning på gasspjeldet hele tida, roer seg betraktelig ned med litt forsiktighet. kanskje ikke noe å kjøre i flere timer med, men jeg trur jeh skulle lidd meg gjennom det.

om du kaster på en liten demper der hvor den gamle satt, sammen med en større en bak, burde det bli kanon. er du smart fester du demperne med eksosklammer, så du kan bytte ut etter behov.

850GLTsilver
11/09/12, 15:26
her må jeg motsi Silver litt, kjenner en 855 2.3T som gikk fint gjennom med 3" strak fra katalysator.



Meget mulig, men slett ikke legitimt. ;)
Er ikke mulig å overholde støykrava med rake 3" fra kat og bakover.
Men det er vel plass nok og effekt nok av et par snertne sportspotter der bak, og på 2WD er det vel enklere å dele røret rett bak bensintanken?
Må regne med litt selvbygg, da jeg sannelig ikke er sikker på hva som finnes av "ferdige" anlegg som matcher 2WD og to rør bak.

mrstfu
11/09/12, 15:42
Meget mulig, men slett ikke legitimt. ;)
Er ikke mulig å overholde støykrava med rake 3" fra kat og bakover.
Men det er vel plass nok og effekt nok av et par snertne sportspotter der bak, og på 2WD er det vel enklere å dele røret rett bak bensintanken?
Må regne med litt selvbygg, da jeg sannelig ikke er sikker på hva som finnes av "ferdige" anlegg som matcher 2WD og to rør bak.

da må det nok bli en halvsats tilpasset x70, som kom med to uttak. er ikke verre enn det, mekanisk er jo bilene tilnærmet identisk.

850GLTsilver
11/09/12, 17:08
da må det nok bli en halvsats tilpasset x70, som kom med to uttak. er ikke verre enn det, mekanisk er jo bilene tilnærmet identisk.

Dersom du med X70 snakker om XC70 så er det veldig mye som er forskjellig på de og S/V-70 og 850. Altså når vi snakker om eksos og plasseringen av dette.
850AWD og XC70 er mere lik hverandre enn 850AWD er lik 850. Har noe med bakaksel og diff og sånt svineri som man ikke behøver å bry seg om på 850/S70/V70.

Resevehjulsbrønnen er vel også ulik, samt bensintanken.

hgnubel
11/09/12, 18:30
Stfu mener vel V/S70 med awd tenker jeg. XC70 er jo ikke bygget på P80 platformen engang hvis vi skal være pirkete ;) Men mange, selv eiere av V70XC som selger dem som XC70...

Nok pirking... Når det gjelder dobbel utblås på fwd P80 så har jeg aldri sett noen ferdige pakker, men mange "hobbyløsninger" der røret over til høyre siden henger langt ned under reservehjulsbrønn og ser ganske trist ut. Kan vel telle på en hånd de som har sett bra ut, men hvordan de har løst det plassmessig vet jeg ikke.

Edit: reservehjulsbrønnen er lik på awd/fwd, men ikke bensintanken.

850GLTsilver
11/09/12, 18:50
Good pirking.

Så de første XC70 ble ikke før P2 plattformen de altså?
Når jeg tenker meg om så het de vel kun AWD de før dette ja...

Den med reservehjulsbrønnen ante meg ble feil ja ;)

mrstfu
11/09/12, 19:31
pirker litt til jeg, Silver. FØR 2000, altså P80 plattformen, fikk AWD på R AWD, AWD, og V70 XC. V70en med den grove ulakkerte plastikken rundt om på fangera, heter V70 XC. Folk selger de som XC70, men det var en modell som kom først på P2 (rett meg om jeg tar feil åå plattformnavnene, Nubel:-) ).

For å paraphrase deg: Trodde dette var noe alle visste?:-)

EDIT: Jeg mente halvsats til V70, P80, R ja. Alle V70 R, inkludert AWD, kom vel med dobbel utblås? Forskjellen er at rørsplitten ikke skjer bak reservehjulsbrønnen, men ved siden av venstre bakdemper/fjær. Kronglete system, i mine øyne.

Kan og nevne at på farfars V70 AWD, altså ikke V70 XC eller R AWD, kan man tydelig se en lyddemper bak utsparring i bakfanger på venstre side, mens enderøret er på høyre side. Vil det da bety at man kan stappe på et enderør på venstre side, og ha dobbel utblås? skjønner ikke helt poenget.

850GLTsilver
11/09/12, 21:04
Ser på VADIS at alle AWD er tegnet inn med dobbel blås.
Er utsparingen tilstede og ikke enderør, så er det i grunnen litt merkelig.

XC70 / 70XC er vel begrepsforvirringen ja.

AWD
11/09/12, 21:08
Jeg har 3" fra turbo med sport katt og to potter.Og den gikk rett igjennom eu...

mrstfu
11/09/12, 21:41
AWD: du har to potter, det som gjør det. om en potte går, på sugis attpåtil, finner jeg forhåpentligvis snart ut av:-)

Silver: Utsparringen er ikke utsparret ennå, men det er en god og feit kant der hvor sargen etterhvert skal sitte. ingen tvil om hvor enderøret skal, kan du si.

Folkvord
12/09/12, 00:24
Jeg har 3" fra turbo med sport katt og to potter.Og den gikk rett igjennom eu...


har du noe link elle noe om hvor du får kjøpt 3 toms fra turbo?