PDA

Vis full versjon : Løfte ut motor av bil, hovedsaklig 240, hvilket løfteredskap?



JonasS
10/09/12, 22:21
Kjapt og greit, hva foretrekker dere når dere hiver ut motor? Har selv brukt talje, føler det er litt uegnet kanskje. Mulig "elefant" er bedre?

Er det grei skuring å løfte ut motor+gearkasse sammen, når begge skal ut likevel?

Dimmern
10/09/12, 22:24
har selv brukt talje en gang, "elefant" er og foretrekke og vel så det ;)

kermitt
10/09/12, 23:04
Elefant eller silokran med talje i og ett slikt justerbart åk i det.

JonasS
10/09/12, 23:14
Blir vel litt småvillt å montere silokran med tilbehør i garasjen..:P Men skjønner at jeg skal ha elefant i nygarasjen fremfor øyebolt og talje.

Hva med casen med å løfte ut motor+gear? 1 løft eller splitte og ta ut hver for seg?

kermitt
10/09/12, 23:16
Ja, det blir voldsomt i en garasje! Men for de av oss som skrur i fjøs/låver så er det genialt å benytte seg av.
Jeg liker å ta ut motor og gir. Lettere å treffe splines på clutchen og bytte olje på kassa osv.

turb00le
11/09/12, 06:12
Dritten med 240 er at en ikke får satt panseret loddrett som på 940.
Har selv dratt det ut med talje i taket og det funker jo, men enklere med elefant.

vazborris
11/09/12, 06:20
Har prøvd et par forskjellige elfant kraner og jeg liker best den gamle til biltema som man ikke kan legge sammen tar litt større plass og oppbevare men den er "best" syntes jeg.

daihatsu93
11/09/12, 06:28
Jeg tok av panseret, brukte elefant og tok ut motor og gir på min 240, det gikk det, men er en fordel og være to personer når man tar ut motoren :P

ArneR
11/09/12, 07:21
Elefant er tingen ja. Plukk av frontstykket, så slipper du å løfte spesielt høyt også.

JonasS
11/09/12, 07:58
Ja, har skiftet et par motorer alene, brukta da talje. Syns hele prosessen var knotete. Får se om det ikke blir å investere i elefant før man skal ut med nestemann! :)

kermitt
11/09/12, 08:19
ta ut radiator og grill så går det mye lettere!

turb00le
11/09/12, 12:38
Lånte en elefant fra bilxtra eller noe sånt.
Den var for kort så måtte egentlig ta av fangeren for å få ut motoren... Dritt.
Bruker selv en gammal en som min far har lagd, den løfta vi ut motoren av en 4x4 chevy pickup med uten å fjerne noe i fronten.

Daruu
11/09/12, 12:59
Spørs åssen sted man står å gjør det.
I garasjen min er det grusgulv = sågodt som umulig å bruke elefant å få ut motor.
Brukte selv talje når jeg hadde motoren inn i 240'n igjen, bare tok av panseret, dytta bilen under talja med motoren heist opp å slapp den rett ned.

Øygard
11/09/12, 15:41
Traktor med frontlessar, eller evt gravemaskin er jo ein mulighet viss du har tilgang på det.

vazborris
11/09/12, 19:57
Lånte en elefant fra bilxtra eller noe sånt.
Den var for kort så måtte egentlig ta av fangeren for å få ut motoren... Dritt.
Bruker selv en gammal en som min far har lagd, den løfta vi ut motoren av en 4x4 chevy pickup med uten å fjerne noe i fronten.

Den ene jeg har brukt som var kjøpt på Torshov var også for kort den var knotete og bruke syntes jeg men alle er jo forskjellige på hva de liker også ofte:)

HansOla
11/09/12, 21:41
Jeg brukte traktor! men ta av _alle_rør og slanger FØR du løfter :P ellers blir hele bilen med opp ;P

Dan Bay-Johansen
11/09/12, 22:18
Elefant lett !!

Jeg har Jula sin som er sammenleggbar...syntes den funker greit ;)

Denne : http://www.jula.no/verkstedkran-601011

kermitt
11/09/12, 22:45
Jeg har prøvd traktor og gravemaskin og det er mildt sagt uegnet! Kjøp heller en elefant og sveis på litt ekstra. Jeg vil også anbefale å kjøpe en sånn http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Lofteak-680-kg-15838/
Det hjelper så utrulig mye på. Huker man bare i de originale ørene og skrur på den der så går det som en lek.

-S.Johnsen-
15/09/12, 12:18
Jeg har prøvd traktor og gravemaskin og det er mildt sagt uegnet! Kjøp heller en elefant og sveis på litt ekstra. Jeg vil også anbefale å kjøpe en sånn http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Lofteak-680-kg-15838/
Det hjelper så utrulig mye på. Huker man bare i de originale ørene og skrur på den der så går det som en lek.

Jeg har brukt gravermaskin,elefant,hjullaster og talje.
Må si det var lettest og misnst skade med elefanten men mest morro med gravemaskinen :P

Tinnsoldaten
18/09/12, 15:28
Blir vel litt småvillt å montere silokran med tilbehør i garasjen..:P Men skjønner at jeg skal ha elefant i nygarasjen fremfor øyebolt og talje.

Hva med casen med å løfte ut motor+gear? 1 løft eller splitte og ta ut hver for seg?

Hvis du skal bygge nytt, kan du jo slenge en H eller I-profil oppi taket. En manuell løpekatt er nesten gratis, og så sniker du til deg en utrangert elektrisk kjettingtalje. Det skal i alle fall jeg gjøre når jeg bygger. (Skal sies at jeg er over snittet løftenerd, siden jeg jobber med det...)

Dan Bay-Johansen
18/09/12, 16:32
Elektrisk kjettingtalje med løpekatt er ûber praktisk da, kan brukes til mangt ;)

Når jeg skal bygge garasje en vakker dag skal det inn en I-bjelke...i tillegg til elefanten ! Jeg er stålmann så har sett effekten av ordentlig løfteverktøy endel ganger :p