PDA

Vis full versjon : Montere hengerfeste,V70,2005 modell



waterboy
10/09/12, 17:41
Skal montere hengerfeste på en 2005 modell,V 70,kjøper fast originalt feste,har montert det før på en 2000 modell,S 80,er det noen som vet om det er likt,er det bare plug and play ? Bilen har ryggesensorer,vil det by på noe problem ? Trengs det noen ekstra elektrisk modul eller hva det heter ? Er det mest vanlig å velge 7 pol kontakt ? Flott hvis noen kunne hjelpe med svar.

FroBe
10/09/12, 19:27
Monteringsanvisninger finner man som vanlig på Volvo sine nettsider ved å velge bil og hva man ønsker å montere.
Er det denne (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/V70(00-08)/2005/D5/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-249760-1/V70_(00-08)_2005) du skal montere?
Alternativt kan du korrigere bilmodellen eller velge et annet hengerfeste i menyen.
Rett kabling må du velge selv i søkemenyen (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/V70(00-08)/2005/D5/Automatic/L.H.D/PartNumberSearch?query=*).

waterboy
10/09/12, 21:57
Takker for svar,ser ut til å være stort sett likt som på S80, vet noen om det kan bli noe kluss i forhold til parksensorer? De blir ikke forstyrret av kroken vel?

FroBe
10/09/12, 22:19
Jeg har uoriginale parksensorer (kr 200 fra Kina), men de er plassert noenlunde etter anvisningene i Volvos monteringsanvisninger.
De gir ingen reaksjon på den fastmonterte kroken, men gir beskjed med en gang man har hektet noe på kroken...

waterboy
10/09/12, 22:43
Ok,satser på at det vil funke,mange takk for svar.

MadAss
11/09/12, 17:32
Om du har originale parksensorer og originalt hengerfeste (ledningsmatte m. modul) så vil ryggesensorene slå seg automatisk av når du kobler til hengerkontakta.
Ryggesensorene reagerer ikke på kroken

waterboy
11/09/12, 18:42
Det er orginale park.sensorer. Jeg har nå bestillt originalt fast feste med orginal ledningsmatte. Det jeg ikke gjorde var å bestille denne elektriske modulen,vil det allikevel fungere uten denne ?

Tore
11/09/12, 19:13
Jeg kjøpte avtagbart Bosal hengerfeste til min 2005 XC90 på http://www.towequipe.co.uk/

Siden dette er en annen bil er jo ikke alt likt, men jeg har ingen problemer med parksensorene selv når hengerfestet er montert. Jeg hoppet over alt fjaset med orginal traiolermodul og programmering hos volvo osv; jeg satte inn en enkel bypass-relemodul som de selger for noen hundrelapper på samme webside. Fungerer knall :-) (eneste er at jeg ikke automatisk kobler bort parksensorer når jeg setter på henger og ei heller flytter tåkelys fra bil til henger automatisk men det får dog bare være...)

Komplett inkl frakt til Sverige (har hytte der) kom hengerfestet med bypassmodul på ca 3000 kr. Montert på en ettermiddag selv. Volvo skulle ha ca 12.000 for samme greia om jeg ikke husker feil...

waterboy
11/09/12, 19:48
Han jeg snakket med på delelager hos Volvo pratet også om modul og ekstra programmering hos Volvo. Jeg satser på at det fungerer med lednigsettet som følger med,så får jeg heller slå av parksensorer ved rygging med henger. Hvis denne modulen trengs,går det vel å sette inn etterpå,tror jeg da !

Tore
11/09/12, 19:59
Det volvo snakker om er en trailermodul; denne sørger for lys til tilhengeren, samt utkobling av parksensor etc når du henger på hengeren. Den er i følge volvo nødvendig når du setter på hengerfeste, men i praksis fungerer det med relemodul til noen hundrelapper og manuell styring av parksensorene (selv om volvo ikke tror det...)

Kobler du hengerfestekoblingen rett på baklysa får du mye elektriske feil, lampavarsler og trolig en del annet prakk....

waterboy
11/09/12, 21:02
Med orginal kabelmatte er det jo bare å koble til kontakten som ligger klar der i bagasjen,men dette er kanskje ikke nok ?

Tore
12/09/12, 07:56
Spørsmålet er om det faktisk ligger kontakt klar dersom du ikke har trailermodul...? På min 2005 XC90 var det ikke noe slikt som var "bare å koble til" i alle fall - og elektronikken er ganske så lik på disse bilene...

I følge volvos tilbehørsweb trenger du foruten hengerfeste både et kabelsett og en trailermodul. Trailermodulen må programmeres i bilen: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/V70(00-08)/2005/D5/Automatic/L.H.D/ShowDocument/VCC-425533

Alternativt kan du bruke et bypassrele til noen hundrelapper som jeg sier over her; da kobler du deg bare inn på ledningene til baklysene og slipper noe programmering og styr:
http://www.ebay.com/itm/7-WAY-SMART-BYPASS-RELAY-TOWBAR-TOWING-ELECTRICS-CANBUS-RELAY-/200818179871?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ec1b23f1f

waterboy
12/09/12, 08:24
Må vel kanskje ta med denne modulen også,takker så mye for gode svar !

Wahl
12/09/12, 08:37
Det du trenger er krok, modul, ledningsnett fra den katalogen til Volvo, så må dette programeres etterpå.

Tore
12/09/12, 08:41
Det du trenger er krok, modul, ledningsnett fra den katalogen til Volvo, så må dette programeres etterpå.

Det er det som er svaret fra volvo ja; mens det riktige svaret er krok, 7-polt kontakt (eller 11-polt om man absolutt har bruk for det), 7-polt kabel (eller mer om behov) og en eller annen form for "driver" i form av relemodul til ett par hundre korner eller volvos orginale trailer-modul til 10x i pris + programmering... :-)

Denne burde også fungere men er mye dyrere enn den jeg har linket til lenger opp:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhengerfeste-tilbehor/Universal-elkabelsett-relestyrt-34970/

FroBe
12/09/12, 09:38
Hvis man ikke har dette i bilen fra før er vel hovedfordelen med Volvo sin trailermodul at den er er lett å plugge i, men koster penger og krever software.
De universelle relémodulene er billigere, men krever mer arbeid med å finne rette ledere for tilkoblingene i baklysene.

Har Volvo sin modul andre fordeler (pærevarsel eller lignende) enn utkobling av pipelyd ved rygging? Det er sjelden jeg rygger lenge nok med noe bakpå kroken til at jeg ikke klarer å tolerere pipelyden.

Tore
12/09/12, 11:34
Trolig har volvos modul pærevarsel - og den fungerer vel også slik at om du slår på tåkebaklys så vil dette tennes på tilhengeren og ikke på bilen, men utover dette tror jeg funksjonen er relativt lik mellom original trailermodul og universal relemodul.

Jeg har som sagt universal relemodul i min XC90 og det var superenkelt å montere; faktisk synes jeg det virket likeså enkelt å montere som å montere original relemodul etter det jeg leste i monteringsanvisningen.

waterboy
15/09/12, 10:12
Da var hengerfestet montert ! Trengte denne Trailermodulen,funket uten noen programmering !