PDA

Vis full versjon : volvo 850 automat til manuell seedometer signal



Even
10/09/12, 08:21
Har byggd om 850'n min til manuell, men hvor skal jeg ta speedsignalet til speedometeret mitt fra? Har funnet en "how to" på 850, men finner ikke det nummeret på min bil. Er det bare og finne v. abs sensor i lednings skjemaet og hente signal derfra?

850GLTsilver
10/09/12, 08:29
Nummeret?
Alt du trenger er å koble deg inn på den Brun-gule ledningen som sitter i den store røde kontakten (posisjon 33) der oppunder dashbordet, og laske den over til den Grønn-Røde som er i den hvite rett under i posisjon 24.
Su ser det på bildet Morgis har lagt inn HER (http://forum.vccn.no/showthread.php?43-850-Speedometer-signal-ved-ombygging-til-nyere-girkasse)
Hent gjerne opp skjemaet som du finner HER (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/800/tp3907202_850_1995_wiring_diagrams_section_3_39.pd f)
Når du har gjort dette, så er speedometeret ditt koblet til ABS-sensoren.

johnjo
27/09/12, 08:10
Nummeret?
Alt du trenger er å koble deg inn på den Brun-gule ledningen som sitter i den store røde kontakten (posisjon 33) der oppunder dashbordet, og laske den over til den Grønn-Røde som er i den hvite rett under i posisjon 24.
Su ser det på bildet Morgis har lagt inn HER (http://forum.vccn.no/showthread.php?43-850-Speedometer-signal-ved-ombygging-til-nyere-girkasse)
Hent gjerne opp skjemaet som du finner HER (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/800/tp3907202_850_1995_wiring_diagrams_section_3_39.pd f)
Når du har gjort dette, så er speedometeret ditt koblet til ABS-sensoren.

jeg har en volvo 850t5r 95modell.den har blitt ombygd fra automat til manuel(m59 fra 850R).jeg har gjort akkurat sm du sa overfor her.da fikk jeg speedosignal,men når jeg setter bilen i revers så kommer abs og tracs lampa i dashbordet.vet du hva det kan komme av?

850GLTsilver
27/09/12, 10:51
jeg har en volvo 850t5r 95modell.den har blitt ombygd fra automat til manuel(m59 fra 850R).jeg har gjort akkurat sm du sa overfor her.da fikk jeg speedosignal,men når jeg setter bilen i revers så kommer abs og tracs lampa i dashbordet.vet du hva det kan komme av?

Burde ikke skje.
Forvinner de av seg selv igjen da eller?
Og det speedosignalet, du har koblet vekk alt annet på den ledningen opp til speedometeret?

johnjo
27/09/12, 12:21
jeg må skru av tenningen for at de skal bli borte at.men når jeg skal starte bilen og sette den i revers så bare kommer de igjen.hva mener du med koblet bort alt annet på den ledningen.jeg tok bare den ledningen som skal være mellom de to kontaktene under dashen jeg,som morgis viste på bilde.skulle jeg ha gjort noe annet også?

850GLTsilver
27/09/12, 12:49
Normalt skal det ikke være mere på den ledningen.
Er vel egentlig kun en slik girindikatorsak som er vanlig i USA og Japan.
Du har koblet vekk den gamle hastighetsgiveren og isolert den kontakta så den ikke blir utsatt for fukt og slikt?

Er såpass overraskende den feilmeldingen du får frem.
Må se enda nærmere på hva det kan skyldes.

johnjo
27/09/12, 13:02
Normalt skal det ikke være mere på den ledningen.
Er vel egentlig kun en slik girindikatorsak som er vanlig i USA og Japan.
Du har koblet vekk den gamle hastighetsgiveren og isolert den kontakta så den ikke blir utsatt for fukt og slikt?

Er såpass overraskende den feilmeldingen du får frem.
Må se enda nærmere på hva det kan skyldes.

hvor sitter den gamle hastighetsgiveren a?mens jeg driver å prater med deg,jeg har ikke ryggelys,jeg har sjekket pærene og kontakten på girkassen.det er i orden.har det noe å si at man bygd om fra automat og manuel på ryggelyset?er det noe man må koble om eller noe?

850GLTsilver
27/09/12, 13:12
Ryggelysbryter må kobles til ja.
Du finner ledningene til denne også i den store kontakten oppe på girkassa.
Blå-Grå i kontakt 9 og Blå i kontakt 5. Ryggelysbryteren på manuellkassa er rett ved der kontakta på automaten satt.

Hastighetsgiveren satt i automatkassa på undersiden av kassa, rett over der høyre drivaksel går ut av kassa. Ledningen går opp mot denne store kontakta oppe på kassa..

johnjo
27/09/12, 13:31
Ryggelysbryter må kobles til ja.
Du finner ledningene til denne også i den store kontakten oppe på girkassa.
Blå-Grå i kontakt 9 og Blå i kontakt 5. Ryggelysbryteren på manuellkassa er rett ved der kontakta på automaten satt.

Hastighetsgiveren satt i automatkassa på undersiden av kassa, rett over der høyre drivaksel går ut av kassa. Ledningen går opp mot denne store kontakta oppe på kassa..

ok.det er ikke jeg som har ombygd denne til manuel,så jeg vet ikke åssen han andre har koblet dette.men opp på manuelkassa ved giroverføringen så sitter det en kontakt med to ledninger på.gul-grønn og gul-brun.er det det som er ryggelysbryteren?

man må ikke bytte ledningsnett ellernoe sånn når man bygger om til manuelkasse?

850GLTsilver
27/09/12, 13:53
Plassering stemmer, men ikke fargene på ledningene.
Skal være Blå-Grå og Blå de ledningene.

Det er her hunden ligger begravet.

Gul-Brun er til Automatkassa. Gul-grønn er til ABS. Og der har vi nok problemet at du får de lysene i instrumentet ja.
Du må få koblet om det der ja.

Det er i grunnen samme kabelsettet. Eneste som må kobles om mellom manuelt og automat er disse fire ledningene.

johnjo
27/09/12, 14:05
Plassering stemmer, men ikke fargene på ledningene.
Skal være Blå-Grå og Blå de ledningene.

Det er her hunden ligger begravet.

Gul-Brun er til Automatkassa. Gul-grønn er til ABS. Og der har vi nok problemet at du får de lysene i instrumentet ja.
Du må få koblet om det der ja.

Det er i grunnen samme kabelsettet. Eneste som må kobles om mellom manuelt og automat er disse fire ledningene.

ok,da skjønner jeg.tror du den blå-grå og blå ledningene ligger løst en stand ved girkassa ellernoe.hva skal jeg gjøre med den gul-brune og gul-grønne ledningene?jeg har egentlig lite peiling på det elektriske skjønner du.når du mener den store kontakten ved girkassa,mener du den ved venstre framlykt?

850GLTsilver
27/09/12, 14:13
ok,da skjønner jeg.tror du den blå-grå og blå ledningene ligger løst en stand ved girkassa ellernoe.hva skal jeg gjøre med den gul-brune og gul-grønne ledningene?jeg har egentlig lite peiling på det elektriske skjønner du.når du mener den store kontakten ved girkassa,mener du den ved venstre framlykt?

Den store kontakta er en som i det minste har vært oppe på girkassa rett ned for ABS-pumpa. Er totalt 25 ledninger på den kontakta, men det er mulig han som koblet om for deg har fjernet den helt. Vil tro den blå og Blå-Grå ledningen ligger der sammen med disse 25 ja.

johnjo
27/09/12, 14:22
Den store kontakta er en som i det minste har vært oppe på girkassa rett ned for ABS-pumpa. Er totalt 25 ledninger på den kontakta, men det er mulig han som koblet om for deg har fjernet den helt. Vil tro den blå og Blå-Grå ledningen ligger der sammen med disse 25 ja.

ok.da skjønner jeg litt mer.skal se om den kontakten er der.hva skal jeg gjøre med de to andre ledningene a?

johnjo
27/09/12, 15:09
kan det være denne kontakten her du mener:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1808.jpg

850GLTsilver
28/09/12, 00:06
Nei.
Rett under bremsekraftforsterkerklokka. Under beholderen for bremsevæske.

johnjo
28/09/12, 08:43
Nei.
Rett under bremsekraftforsterkerklokka. Under beholderen for bremsevæske.

ok.nei der er det ingen kontakt.har du noen bilder av den kontakten.den kontakten du mener, sitter den bare på turbo biler eller sitter den på vanlig sugemotor biler?

850GLTsilver
28/09/12, 10:44
Kontakten ligner på den der foran.
Siden du har bygget om fra automat til manuell, så satt den montert rett oppe på girkassen. Vil være rart at han som koblet om for deg skal ha tatt seg jobben med å fjerne alle spor etter den. Skal ta et bilde av min bil så ser du hvor den burde være Men du må vente til i morgen, eventuelt til Mandag. Spørs hvor mye tid jeg får til overs i kveld. Skal bort i helgen. Er bilen originalt med automat, så spiller det ingen rolle hvilken motor.

johnjo
28/09/12, 14:26
Kontakten ligner på den der foran.
Siden du har bygget om fra automat til manuell, så satt den montert rett oppe på girkassen. Vil være rart at han som koblet om for deg skal ha tatt seg jobben med å fjerne alle spor etter den. Skal ta et bilde av min bil så ser du hvor den burde være Men du må vente til i morgen, eventuelt til Mandag. Spørs hvor mye tid jeg får til overs i kveld. Skal bort i helgen. Er bilen originalt med automat, så spiller det ingen rolle hvilken motor.

ok.det er bra.bilen kom orginalt med automat ja.ta den tida du trenger du med bilde.:)

johnjo
01/10/12, 19:13
Kontakten ligner på den der foran.
Siden du har bygget om fra automat til manuell, så satt den montert rett oppe på girkassen. Vil være rart at han som koblet om for deg skal ha tatt seg jobben med å fjerne alle spor etter den. Skal ta et bilde av min bil så ser du hvor den burde være Men du må vente til i morgen, eventuelt til Mandag. Spørs hvor mye tid jeg får til overs i kveld. Skal bort i helgen. Er bilen originalt med automat, så spiller det ingen rolle hvilken motor.

fikk du tatt et bilde ellernoe ell?

850GLTsilver
02/10/12, 15:29
fikk du tatt et bilde ellernoe ell?


Ah, sorry. '
Den kontakta er selvfølgelig 100% skjult av luftfilterboksen.

Ble ikke noe bilde av den, men fjerner du luftfilterboksen så vil du se den under der, litt i bakkant av girkassa.