PDA

Vis full versjon : 855 T-5R, feilmelding på automat.



evolve
09/09/12, 14:55
Har en volvo 855 t-5R hvor girkassa hadde røki. Kassa ble tatt ut og hatt på overhaling så skal være i orden nå. Men får feilmelding i instrumentpanelet som blinker for automatkassa... Satte i hjerne fra annen t-5R uten noen endringer på feilmeldingene. Girkassa går fint og bra, men girer ikke ned i oppoverbakker når en gir på, men girer ned hvis jeg setter den i L. Virker også som om den går direkte i 3.gir når jeg starter.
Noen som har erfaring med hva dette kan være?

850GLTsilver
09/09/12, 17:37
Lurt å lese ut feilkoder. Vil fortelle utrolig mye mere enn at lampa blinker i dash.
Men siden du har byttet kasse, så vil jeg tro at du kanskje ikke har fått pnp-switchen 100% på riktig plass.

Kassa di går i nødmodus når det foreligger feilmelding på den ja, og da har du bare 3. og 4. gir tilgjengelig.

Årsmodell snakker vi?

evolve
09/09/12, 19:57
Det her er en 95-modell t-gul. Pnp-switchen vil si da?

850GLTsilver
09/09/12, 20:11
pnp-switchen er en brytersak som sitter oppå girkassa og forteller elektronikken om hvilken posisjon du har girvelgeren.
Der ligger også kontakt for startsperre og reverslysbryter.

Er vel OBDII i bilen din, eller er den akkurat så gammel at du har slik diagnoseenhet rett foran elektronikkboksen der fremme til høyre i motorrommet?

evolve
09/09/12, 20:27
Det er diagnoseenhet på den her.
OBDII kom på 96mod trur jeg.
Men åssen vet en om den er 100%
Riktig da?

evolve
09/09/12, 20:49
Har feilsøkt og der kom 2-2-3 trottelposisjonssignal for lav. Er det da pnp-switchen?

850GLTsilver
09/09/12, 21:09
Har feilsøkt og der kom 2-2-3 trottelposisjonssignal for lav. Er det da pnp-switchen?

Nei så sannelig.

Da er det TPSen din som er gåen. Heller ikke uvanlig.
Er et potmeter dette som sitter på gasspjeldet.

evolve
09/09/12, 21:15
er detta noe en får tak i brukt? Evt hva slags prisnivå ligg det på? :-)

850GLTsilver
09/09/12, 21:31
er detta noe en får tak i brukt? Evt hva slags prisnivå ligg det på? :-)

Brukte er gåene.

Koster Ca $50,- hos FCP.
Finnes sikkert hos leverandører her hjemme også, i tillegg til Volvo.
Finner de ikke hos Vparts eller Skruvat av en eller annen grunn.

evolve
09/09/12, 21:34
Skjønner. Takker så meget for hjelpen så langt ;-)

evolve
15/09/12, 16:24
Har bytta hele gass spjeldet med TPS... Alikevel er det feilmelding om at trottelposisjonsignal for lav, men denne gangen får jeg sletta feilmeldinga, før den igjen kommer tilbake. Nå går også girkassa fra første gir men er ivrig på å gire seg oppover uten at kickdown funker.... Er det da brudd i ledningsnettet eller hva skjer?

Kjellen
15/09/12, 16:30
Blinker varsellampen, eller lyser den konstant? Hos meg satt knappen for vinterfunksjon fast på en måte... var klissete og masse støv og drit nedi der etter 20 års bruk... Sjekket det?

R-johann
15/09/12, 18:10
bryter er bytta

evolve
15/09/12, 18:14
Varsellampen blinker i instrumentet og på bryteren. Bryteren ble bytta før i dag uten respons på girkassa...

850GLTsilver
15/09/12, 18:31
Varsellampen blinker i instrumentet og på bryteren. Bryteren ble bytta før i dag uten respons på girkassa...

Hva slags feilkode da?

evolve
15/09/12, 18:46
Varsellampa til girkassa blinker i instrumentet, den vinterbryteren til girkassa blinker og feilmelding om trottelposisjonssignal for lav, som tidligere...

850GLTsilver
15/09/12, 19:13
Varsellampa til girkassa blinker i instrumentet, den vinterbryteren til girkassa blinker og feilmelding om trottelposisjonssignal for lav, som tidligere...

Det er meldingen til deg om at det ligger en feilkode i systemet for girkassa det.
Der fremme ved høyre forlykt er feilkodeavleseren, med mindre bilen din er såpass ny at den er satt opp med OBDII.

Er det OBDII så må en kodeleser kobles til en kontakt som sitter i midtkonsollen, mens på de tidligere så kan du lese ut gjennom en svært enkel prosedyre beskrevet under Howto-tips og triks, for 850.

evolve
15/09/12, 19:26
Det er som nevnt tidligere ikke OBDII, men diagnoseenhet ved høyre framlykt hvor det er feilsøkt og feilkoden 2-2-3 trottelposisjonsignal for lav kommer. Har bytta gass spjeld med TPS men likevel kommer feilmelding 2-2-3. Får sletta feilkoden fra diagnoseenheten men kommer alikevel tilbake...

850GLTsilver
15/09/12, 19:34
Det er som nevnt tidligere ikke OBDII, men diagnoseenhet ved høyre framlykt hvor det er feilsøkt og feilkoden 2-2-3 trottelposisjonsignal for lav kommer. Har bytta gass spjeld med TPS men likevel kommer feilmelding 2-2-3. Får sletta feilkoden fra diagnoseenheten men kommer alikevel tilbake...

Da er det et par ting å sjekke.
Det ene er om tilkoblingene til TPS er som de skal være. Dersom det er stor overgangsmotstand i +-ledningen der, så vil sensorspenningen tilbake bli lavere enn 0,5V.
Regner med at du sørget for å rense kontaktene ordentlig før du satte den sammen? Og fylte kontakthuset med lavtempfett. (Vil sikre deg mot senere trøbbel.
En annen måte å dobbeltsjekke dette på er å sette på tenninga, få en til å tråkke gassen helt i bånn og så måle spenningen fra TPS. Den skal nå være på Ca 4,5V om alt er i orden. Dette skal du kunne måle ved å sette en målepinne inn i den Gul/Hvite ledningen som går ned til TPS. relatert til chassis.

Noe annet er om TPS er kommet helt på rett plass, og om staget ned til gasspjeldet er korrekt justert.

evolve
15/09/12, 19:45
Skal sjekke dette i morra eller mandag. Men kan det skje at det er brudd noe sted i ledningsnettet?

R-johann
16/09/12, 13:39
kontakter skjekket .bryter inni bil skifta komplett gassapjeld skifta . skjekket det som er å se på ledninger uten og splitte opp lednings pakker . spidometer funker som det skall henger bilen opp i bukken og og setter den i drive og gir gass så girer den som den skal

mrstfu
17/09/12, 09:40
Har bytta hele gass spjeldet med TPS... Alikevel er det feilmelding om at trottelposisjonsignal for lav, men denne gangen får jeg sletta feilmeldinga, før den igjen kommer tilbake. Nå går også girkassa fra første gir men er ivrig på å gire seg oppover uten at kickdown funker.... Er det da brudd i ledningsnettet eller hva skjer?

bare for å ha det klart, monterte du NYTT gasspjeld med NY TPS? eller tok du noe fra en delebil eller lignende? om den fungerte feilfritt på bilen du tok den fra, betyr ikke det at den fungerer like bra på din.

evolve
17/09/12, 14:21
har kjøpt brukt gasspjeld men virker som TPS'en er ny.
Men har hørt noe rykter om at det kan ha en virkning å justere posisjonen til TPS'en, og/eller girvelgeren?

850GLTsilver
17/09/12, 15:29
har kjøpt brukt gasspjeld men virker som TPS'en er ny.
Men har hørt noe rykter om at det kan ha en virkning å justere posisjonen til TPS'en, og/eller girvelgeren?

Girvelgeren har neppe med denne feilen å gjøre.
Derimot må man regne med at TPS må justeres på plass ja. Og om den TPSen virker å være ny, så kan det være en fare for at den likevel ikke fungerer som den skal. Har hørt at enkelte har hatt vansker med å få TPSer fra IPD til å fungere på disse bilene.

evolve
18/09/12, 08:42
nå har vi prøvd tre forskjellige TPS'er uten noen endring...? har også prøvd hjerne fra en annen T-5R, også uten endringer. Hvis jeg setter giret i D så sliter den fryktelig i form av at den går veldig tungt og girer seg fort opp i 4gir. er derfor vanskelig å komme seg over 3000rpm.... Derimot hvis jeg setter giret i L så går bilen som normalt hvor den drar hele veien og kan gå helt opp til 4500rpm uten problemer før den girer seg videre opp. Med andre ord så er jo girene der, og girkassa klarer å gå som den skal. problemet ligger i "Drive". Er det da girvelgeren som er def.? Mener dere fortsatt at det er TPSn? Eller kan det være no brudd i ledningsnettet?

mrstfu
18/09/12, 08:58
girvelgeren flytter bare en kontaktarm på PNPswitchen, så om det har noe med spakposisjon å gjøre, ligger nok feilen i PNPswitchen. Hvilken Vestbygda bor du i? Harestua? I tilfelle kjenner jeg en kar ute i Aurskog Høland som overhaler slike for en brøkdel av hva du må ut med for en ny en. Kjærringa hans lager tilogmed kaffe, litt over gjennomsnittet smakfull.

Anbefales uansett å få den byttet eller overhalt, kjent feilkilde til alskens uønsket oppførsel. Fikk farfar sin overhalt for et år siden, funket feilfritt siden.

evolve
18/09/12, 09:29
ja skjønner. men da er spørsmålet, kan en feil i PNP-switchen forårsake feilkode på TPSen og føre til at girkassa girer for fort opp slik at motoren går tungt?
Nei bor i hamarområdet. men hvis han overhaler detta billig så er det uansett bare en times kjøring for min del... hva koster ny og hva koster overhaling?

bortstun
18/09/12, 09:36
ja skjønner. men da er spørsmålet, kan en feil i PNP-switchen forårsake feilkode på TPSen og føre til at girkassa girer for fort opp slik at motoren går tungt?
Nei bor i hamarområdet. men hvis han overhaler detta billig så er det uansett bare en times kjøring for min del... hva koster ny og hva koster overhaling?

Hadde samme feilkode å samme symptomer på min. Ble bra etter jeg skiftet PNPen.

evolve
18/09/12, 10:17
Hadde samme feilkode å samme symptomer på min. Ble bra etter jeg skiftet PNPen.

da skal det prøves ;)

gswede
18/09/12, 10:34
Mulig ett skudd i blinde men det finnes de som har hatt hell med å "ratche" girspaken fra p til l fort frem og tilbake 5-10 ganger for å "rengjøre" pnpen. Verd et forsøk.. regn uansett med å bytte/overhale kontakten. Pnp skal også kalibreres og det kan jo hende at noe har løsnet evnt forflyttet seg i overføring til pnp.

evolve
18/09/12, 11:13
Takk. Mottar alle tips med stor takk. Skar prøves!

mrstfu
18/09/12, 13:11
når jeg fikk overhalt min, husker jeg ikke hva jeg betalte for den; vi ble vel enige om pris der og da. varierer sikkert litt med arbeid, kan sittw uhyggelig godt en del av boltene nedi der. regn med et eller annet i nabolaget 400-600kr. inkludert kaffe:-)

ny koster rundt 1800 pluss frakt, billigtse jeg har hørt om hvertfall. i mine øyne ikke verdt det, da overhalinga gjør den absolutt god som ny.

send han en melding og spør, så kan det jo hende du får en pris.

evolve
09/10/12, 14:38
Nå har vi bytta pnp-switchen uten hell, men i et siste desperat forsøk på å få bilen til å fungere som normalt bytta vi motorstyreenheten i bilen hvor feilkoder ble borte og bilen går som den skal :-) men så har det dukka opp et anna problem hvor bilen går som den skal i 3-4km før pila i instrumentet blinker igjen og kassa går i nødmodus. Feilsøker da kassa hvor feilkode 3-2-2 dukker opp. Det er da feil utveksling for angiven fart... Får sletta feilkoden hvor bilen da igjen går som den skal i 3-4km før den igjen får samme feilkode....

Noen ideer?

gswede
09/10/12, 17:12
Hvor mye olje er det på kassa? Litt for lite er verre enn litt for mye.
Har du bytta TPS og..? Den kan gi 322 kode. TPS=Throttle position sensor koster en tusenlapp+- sitter like ved gasspjeld.

evolve
09/10/12, 17:18
Hvor mye olje er det på kassa? Litt for lite er verre enn litt for mye.
Var bra med olje på kassa i går når jeg sjekka. Kan det være hastighetsføler som har dårlig kontakt eller no sånn?