PDA

Vis full versjon : Mye trykk i vannet?



Kim74OTic
09/09/12, 13:35
Har et problem på min 740. I fjor begynte bilen å koke etter 5 min, bytta da vannpumpe og termostat uten hell. Bilen stod stille til nå i år, så byttet jeg til nyoverhalt topp, ny toppakning og slipesett. Men problemet er at hvis jeg starter bilen og lar den svive litt, så flytter vannet i tanken over. Første turen i går var på 3-5 minutter, så når jeg åpnet lokket så sprutet vannet ut men det var kaldt vann. Hadde også en 10-15 minutters tur og det samme skjedde men da var vannet varmt. Vannet holder seg i samme høyde i tanken med lokket lukket. Skal vel ikke være sånn?

s4nd3r
09/09/12, 13:47
tett radiator? tett slange eller noe?

C.Erstad
09/09/12, 14:07
Første eg tenker på er termostat.
Ta den ut og kjøruten og se :)

R.G
09/09/12, 14:13
er normalt att vannet spruter opp når man åpner lokket, pga systemet er ett overtrykksystem. da kan vannet holde en høyere temp uten att det koker. åpner man lokket så sleppes trykk ut og vann går over.

bla derfor man ikke skal fylle over maks på tanken, pga ting utvider seg og når motor er varm så stiger vann nivå.


mange som tror det er blåst topppakning eller høyt trykk i system fordi dem skrur opp lokket på ekspansjonstanken når bilen akkurat har rusla å gått. skal være trykk i dissa systemene. er det for mye trykk så vil lokket på tanken sleppe det ut, og når motor blir kaldere når den står så suges opp en ventil som gjør att system drar inn luft igjen og nivå legger seg på normal når bil er kald

Kim74OTic
09/09/12, 18:26
Takker for svar:) radiator er ikke tett og slangene er sjekket.