PDA

Vis full versjon : Hvor mye er komplett B230fk motor verdt?



Helmik
08/09/12, 20:03
Hei

Jeg lurer på hvor mye motoren min er verdt? Med girkasse og mellomaksling.

B230FK
M90
KM Stand: 255000

Sondre93
08/09/12, 20:30
Kommer litt ann på standen på motoren. Men ein tett og fin motor uten olje/vann forbruk og med ein turbo uten for stor slark bør verdien ligge på rundt 10-12 000kr. Rekner med komplett motor inkluderer downpipe, radiator, intercooler, slanger, formotstander osv..?

turb00le
08/09/12, 20:35
Det spørs også litt hvor i landet du er...
Jeg som bor en halvtime fra svenskegrensa kan bare dra og kjøpe en motor i sverige for en billig penge.

Jeg ville ikke si at 10000 er noen upris hvis det er så og si komplett motor med alt som hører til av rør, slanger, bokser osv.

Helmik
08/09/12, 20:40
Den er komplett

JonasS
09/09/12, 05:45
Jeg husker jeg betalte 15.000 for en komplett FK ifra sverige i 2005. Da var den ombygget til enkeltmassesvinghjul, blokkmontert fordeler og LH2.4 fra 240. Levert ifra hugger, komptestet og kontrollert. Den gang var det en normal pris, hadde gått 120.000km. Men tiden har gått videre siden da. Jeg ville idag kanskje strukket meg til 8.000 for en tilsvarende orginal motor idag, mulig opp mot 10000 om selger var dyktig og motoren hadde et meeget lite dokumentert km.tall, samt annen kam.

Jeg har ingen skrupler med å kjøpe f.eks. en F-blokk med tykke råder idag for så å turbokonvertere den selv. Får man senka kompen en smule så er det jo nesten samma motoren. Og det går ant (vet jeg idag) å kjøre motor med turbo uten underspyling..:) Men det er jo meg, har fått endel erfaring siden man var "ung og dum"..:) Fantes ingen annen motor enn B230FK i mine øyne da jeg var 18.. Husker de var EKSTREMT populære den gang..;)

Sondre93
09/09/12, 09:23
Jeg husker jeg betalte 15.000 for en komplett FK ifra sverige i 2005. Da var den ombygget til enkeltmassesvinghjul, blokkmontert fordeler og LH2.4 fra 240. Levert ifra hugger, komptestet og kontrollert. Den gang var det en normal pris, hadde gått 120.000km. Men tiden har gått videre siden da. Jeg ville idag kanskje strukket meg til 8.000 for en tilsvarende orginal motor idag, mulig opp mot 10000 om selger var dyktig og motoren hadde et meeget lite dokumentert km.tall, samt annen kam.

Jeg har ingen skrupler med å kjøpe f.eks. en F-blokk med tykke råder idag for så å turbokonvertere den selv. Får man senka kompen en smule så er det jo nesten samma motoren. Og det går ant (vet jeg idag) å kjøre motor med turbo uten underspyling..:) Men det er jo meg, har fått endel erfaring siden man var "ung og dum"..:) Fantes ingen annen motor enn B230FK i mine øyne da jeg var 18.. Husker de var EKSTREMT populære den gang..;)

Fk motorene er veldigt greie for folk som ikkje vil åpne ein motor og bytte innmat. Det blir jo fort dyrt med ei F blokk også. Nye råder og stempler, alt av lager, pakninger, turbo, grenrør, dyser, eksos osv..

FK motorene er også enkle å billige og få godkjent i vognkortet.

JonasS
09/09/12, 10:34
Fk motorene er veldigt greie for folk som ikkje vil åpne ein motor og bytte innmat. Det blir jo fort dyrt med ei F blokk også. Nye råder og stempler, alt av lager, pakninger, turbo, grenrør, dyser, eksos osv..

FK motorene er også enkle å billige og få godkjent i vognkortet.

Velvel, bortsett fra stempla, så er det jo i praksis samme motor etter 89. F-blokka jeg har fikk jeg gratis om jeg fjerna den. Den var da utstyrt med thrustlager i bakkant, men med 9mm-råder. 500kr for 13mm-råder betalte jeg, dreier stempel selv, stempelringsats, pakningskit, lager ~5000kr så kommer man langt. 1000 +/- for turbomanifold + turbo (1000-5000, alt ettersom) noen 100-lapper på biltema for hone, og ventilslipesett. Så i praksis kan man si at man KAN få en F-motor turbokonvertert til samme pris, men den vil da være nyoverhalt. Så kommer det jo an på om det følger med cooler og slanger med FK-blokka da.

Men jeg skal ikke krangle, en komplett FK/FT er gulle gode og enkle greier. Plug and play. Alle kan få det til med litt hjelp ifra guiden her inne "Fra A-F(FT/FK)

Men jeg overså at du nevner M90 med i salgsprosjektet ditt her, mr. Trådstarter. Om blokka er tett og fin, gearboksen er tight og fin, cooler og kjøler er tette og fine, ledningsnettet er med (Er det 240-nett så drar jo det litt opp i mine øyne) OG du kan kvitere motoren, altså medsende dokument (kopi av vognkort der motoren kommer ifra) så får du glatt 15000. Turbotrimming tar enda mer for den pakken.

daols1
09/09/12, 21:25
kan si hva jeg ga for min b230fk.. 7500, Da var motoren komplett utenom ledningsnett og downpipe... 96 modell med m90 kasse uten aksler km stand 180000!

Feiltenning
09/09/12, 23:30
Ga 15000 kr for komplett rustfri delebil 96 mod. med FK. Km stand 288000. Bilen var EU godkjent når jeg kjøpte den.