Vis full versjon : Bygge en grei motor 300hk
Hei
Sikkert mange som spørr om dette, men er så venslig og leite/søke på forumet her..
Lurer på hva ville dere gjort om dere skulle bygge en motor på rundt 300hk med orginal sprut?
Fk/ft hva ville dere brukt?
Hva slags oppsett av bensin/turbo og alt ville dere brukt?
Hvor ville dere handlet fra?
Har er gromm motor nå, men vill ikke ha datasprut for skal være registert bil, vil og beholde innsuget orginalt(men kan portes)
B21-23-230blokk, gjerne ei med 13mm-råder, LH2.4, TLAO-chip(eller tilsvarende, men denne er billigst og funker godt) 558-dyser (440ml) fjerna formotstander om det finnes på 2.4-nettet ditt, større turbo (her er det et hav av muligheter, men IKKE 13c-16T-19T-snurrer) alu-cooler, 3"lmm, a-kam(f.eks) gjerne en liten jobb på toppen for noen høvdinger, 940-grenrør. Og monter en oljekjøler sammen med dette.
Alt gnålet om underspyling osv. trenger du ikke bry deg om, det er langt ifra nødvendig på et slikt effektuttak. Lavere komp er et +, jeg vil si 8.0-1 - 8.5-1, ut ifra hva jeg har hørt. Min A-motor har org. komp såvidt jeg vet, har lada opp i 1.7, men det hadde vært interessant å senka kompen, føler den bremser litt.
Ellers er jo friske lager, gode syl/stempel/ringer og generelt en tett og fin motor å foretrekke! :) B230K må modifiseres mer enn di andre grunnet flat topp og forbrenningsrom i stempel samt høy komp.
Forøvrig så står det i søkk og kav om dette her inne.. Søkefunksjonen er enkel og grei i bruk, bare prøv litt.
Men hva slags blokk er best og gå utrifra?
Ikke smidd innmat?
Hva slags snurre er greit og bruk viss du skal foretrekke?
Hva slags topp er greit og bruke? Tenkte og porte innsug og eksos, men plane hvor mange mm?
Noe mer du ville gjort?
B230fk/ft og B23ET blokkene tåler 300hk greit visst lager og lignende er i god stand(helst nye). B23et blokken har smidd veiv(og muligens annen smidd innmat?), mens FK har underspyling, di fyrste FT blokkene har ikkje det.
Du seier ingenting om hvilken pris du tenker og legge deg på. Mange som driver med volvo har ikkje så mykje penger, å då er det mange som bruker kina snurrer med stor suksess med tanke på ka dei kostar. Men legg du rundt 7-10 000kr får du ein grei Garett eller turbonetic turbo. Kjøper du t3 turbo med wastegate sparer du deg for mykje arbeid. 940 manifoilen krever kun at du freser bort pyramide tetningen for at dei fleste passer på.
Du kan bruke 531 topp. Den har et litt høgare effektuttak enn den vanlige 530 toppen. Disse har ofte VX3 kam som funker greit til 300hk.
Bunndel:
Jeg ville gått utifra en FT/FK motor, overhalt bunndelen og hvis du tar deg råd;h-råder.
Topp:
Jeg ville brukt en vanlig 530 topp siden det sitter på motoren og gitt den en liten garasjeporting.
Kommer en god bit ved å knekke kanter og fjerne ujavnheter. Ville også slipt inn ventilene på nytt og skifta
til de gule ventilfjørene pedersen selger. Så stappa inn en A kam eller en trimkam til turbo, ikke VX3.
Rundt motoren:
Standard innsug. 940 grenrør som portes opp og planfreses, evt bruke en overgangsspacer.
Turbo ville jeg brukt en liten t3/t4 hybrid, k27, hx35 e.l. Alt ettersom hvor mye penger du vil spytte inn.
Sprutet chipper du med noen vettige chips; tlao, vikingchips, turbocenter e.l.
Så 968 dyser, 558 e.l. og en 3 toms lmm.
Det spørs jo akkurat hva du vil legge i det av penger, lønner seg å kjøpe en god turbo for god respons.
Stortsett enig med turb00le her. Eneste er at jeg syns ikke det er så nøye om blokka heter FT eller A, men FT/FK er vel den beste blokka for en som ikke syns det er så rett frem å kaste på turbo.
Jeg har de svakeste rådene i min motor (9mm) og kjører et tilsvarende "300-kit" som nevnt her. Går godt det også så lenge motoren får puste! (Det får den ikke med eks. 19T-turboer.) Samt tenningsbank holdes langt vekk.
Veldig gode svar her, nei vil jo legge litt i motoren så den holder skal bygge den i vinter så kan bruke god tid på den =)
Og skjønner godt dette med turbo, vil ikke ha noen kina snurre!
Men har hørt mye forskjelling ang de dysene der, hva burde man ha 968-558? Trenger ikke dysemotstand på noen av de?
Hvor mye går disse TLAO chippene opp til, ser de selges så utrolig billig?
Hvor er andre plasser og få kjøpt chipp som passer ett sånnt oppsett?
Hva ville dere gjort ang bensin a?
Et kjapt søk!! http://forum.vccn.no/showthread.php?34080-Hva-slags-bensinpumpe-oppsett-til-300&highlight=bensinpumpe+300
Ja se der ja takker for det.
Men orginal innsuget, bør m,an gjøre noe med det eller hvordan er det?
Hører noen bruker E-innsug men da må mjan jo sveise inn dyseholdere?
Org innsuget funker fint. Forskjellen på 968 og 558 dysene er at 968 dysene krever 3,8bar bensintrykk, så du må ha justerbar BTR. Usikker på om du trenger formotstanderen på dei. 558 dysene jobber med org 3bar bensintrykk, disse er høy ohm, så du trenger ikkje formotstander. "plug and play" med andre ord:)
558-dysene er beregnet på 1 innsugsventil, mens 968-dysene er beregnet for 2. Praktisk betydning? Usikker, noen mener så, men det går fint som snus!
968-dysene leverer vel en smuule mere bensin enn 558-dysene, om man kjører slik Sondre93 skriver. Jeg mener 558-dysene er best da man kan kjøre org. bensintrykksreg. Denne er driftsikker og fin.
F-manifolden er bremset med langt over 300hk..:)
Jeg foretrekker blokk etter 89 pga trøstinga på veiva.
På de "gamle" b230 blokken er trøstinga på midten av veiva, den er også dårligere enn på 89-> blokkene.
Dette kan bli ett problem hvis en kjører hard trykkplate (mister smøringa -> havari).
Oki. Men har en aermotive btr jeg ville brukt da vettu så kunne jo brukt de 968 dysene? Hva slags merke er det?
Hvor ville dere handlet alle deler til oppsett nevnt over?
Har det noen hensikt og porte innsuget?
Hvor mye burde jeg plane toppen?
Husk god kjøling og større eksos på lista di. :)
ja hehe, ha en 16 raders oljekjøler og tenkte og kjøpe en ssånn modell tilpasset ic fra turbotrimming =)
ingen ?
Det viktigste når man skal bygge motor er å si mest mulig om budsjettet. Dette er dessverre noe de fleste ikke sier noe om og da blir det vanskelig.
Innkjøp av en B230 motor + alt det vanlige til en "300 hk" sats blir ofte dyrere enn mange er klar over innledningsvis og resultatet vanligvis dårlig. (Slik jeg oppfatter det). Typiske eks.: http://forum.vccn.no/showthread.php?46800-B230fk-fusker-og-mister-kraft
http://forum.vccn.no/showthread.php?46644-240-med-b230-ft-lugger-noe-digert-rundt-1200-1500-rpm
Hvis jeg skulle bygget meg en ca. 300 ærlige hk turbo rødmotor så ville ikke jeg begynt med en 2,3 L. Grunnen er at man lett får så høyt peak dreimoment at man får problemer med drivverket og dette øker totalkostnadene betydelig.
Videre er det slik at når man skal turbotrimme til 300 ærlige hk så ser jeg INGEN fordeler med å begynne med en original B230 turbomotor. Den er dyrere i innkjøp enn en A,E,F motor og ALT må byttes ut eller modifiseres likevel, ikke sant?
Her ett uvanlig og meget alternativt oppsett som jeg er sikker på vil irritere opp en hel haug av folk som kjører "vanlige" problemfulle og fuskende "300 hk" oppsett. :o
Eneste ulempen med dette oppsettet er at det er mye mer tidkrevende å gjøre det på denne måten.
Hvis du f.eks begynner med en B21 så får du en motor med flatere dreiemomentkurve som er mer turtallsvillig enn en 2,3 L motor.
Jeg ville da modifisert etter følgende oppskrift:
1. Dreiet stempene til ca. 8,0:1 i kompresjonsforhold.
2. 530 toppen kan portes om ønskelig.
3. 940 eksosmanifold og en KRX400 eller Turbonetics T3Trim super 60med A/R0,63 turbinhus.
4. Borret dysehull i toppen og flyttet originaldysene dit. Slik: http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMAG0373.jpg
5. Portet opp en F-manifold inne i kanalene rundt dysene og kjørt originale turbodyser eller lignende her.
6. Så kjører man ett originalt F-innsprut (helst med blokkmontert fordeler slik at man kan kjøre ett gammelt flatt og lett svinghjul med 215 mm clutch.)
7. Så følger man opp med tilleggsprut til å styre dysene på dyserad nr. 2 og en amerikansk tenningsboks som retarderer tenningen ved ladetrykk, alternativt en AEM FIC.
8. Stor kinacooler, 3" eksos og ett stort og godt luftfilter anbefales.
9. Original F-LMM monteres mellom intercooler og gasspjeld og ladetrykket justeres til 1,3 - 1,5 BAR.
Ah ja er jo en mulighet det og da. Men kan tilføye att jeg har en ft motor som er borret til 2, 5l og ny smidd innmat med je stempler og h profil råder og en 531 topp som er portet i innsug og eksos side, mangler bare en annen kam for er orginal kammen og noen stivere ventil fjærer. Ville du byttet ut denne? Er fristende og bygge på denne.
Ah ja er jo en mulighet det og da. Men kan tilføye att jeg har en ft motor som er borret til 2, 5l og ny smidd innmat med je stempler og h profil råder og en 531 topp som er portet i innsug og eksos side, mangler bare en annen kam for er orginal kammen og noen stivere ventil fjærer. Ville du byttet ut denne? Er fristende og bygge på denne.
En 2,5L bunndel med portet 531 topp med store ventiler har potensialet til LANGT over 300 hk så hvis du har budsjett til å følge opp med passende turbo osv så er det defintivt det rette å bruke, men å kvele en så grom motor ned til 300 hk blir feil i mine øyne.
Korrekt oppsatt blir det vanskelig å ikke få ut 400 hk.
Det viktigste når man skal bygge motor er å si mest mulig om budsjettet. Dette er dessverre noe de fleste ikke sier noe om og da blir det vanskelig.
Innkjøp av en B230 motor + alt det vanlige til en "300 hk" sats blir ofte dyrere enn mange er klar over innledningsvis og resultatet vanligvis dårlig. (Slik jeg oppfatter det). Typiske eks.: http://forum.vccn.no/showthread.php?46800-B230fk-fusker-og-mister-kraft
http://forum.vccn.no/showthread.php?46644-240-med-b230-ft-lugger-noe-digert-rundt-1200-1500-rpm
Hvis jeg skulle bygget meg en ca. 300 ærlige hk turbo rødmotor så ville ikke jeg begynt med en 2,3 L. Grunnen er at man lett får så høyt peak dreimoment at man får problemer med drivverket og dette øker totalkostnadene betydelig.
Videre er det slik at når man skal turbotrimme til 300 ærlige hk så ser jeg INGEN fordeler med å begynne med en original B230 turbomotor. Den er dyrere i innkjøp enn en A,E,F motor og ALT må byttes ut eller modifiseres likevel, ikke sant?
Her ett uvanlig og meget alternativt oppsett som jeg er sikker på vil irritere opp en hel haug av folk som kjører "vanlige" problemfulle og fuskende "300 hk" oppsett. :o
Eneste ulempen med dette oppsettet er at det er mye mer tidkrevende å gjøre det på denne måten.
Hvis du f.eks begynner med en B21 så får du en motor med flatere dreiemomentkurve som er mer turtallsvillig enn en 2,3 L motor.
Jeg ville da modifisert etter følgende oppskrift:
1. Dreiet stempene til ca. 8,0:1 i kompresjonsforhold.
2. 530 toppen kan portes om ønskelig.
3. 940 eksosmanifold og en KRX400 eller Turbonetics T3Trim super 60med A/R0,63 turbinhus.
4. Borret dysehull i toppen og flyttet originaldysene dit. Slik: http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMAG0373.jpg
5. Portet opp en F-manifold inne i kanalene rundt dysene og kjørt originale turbodyser eller lignende her.
6. Så kjører man ett originalt F-innsprut (helst med blokkmontert fordeler slik at man kan kjøre ett gammelt flatt og lett svinghjul med 215 mm clutch.)
7. Så følger man opp med tilleggsprut til å styre dysene på dyserad nr. 2 og en amerikansk tenningsboks som retarderer tenningen ved ladetrykk, alternativt en AEM FIC.
8. Stor kinacooler, 3" eksos og ett stort og godt luftfilter anbefales.
9. Original F-LMM monteres mellom intercooler og gasspjeld og ladetrykket justeres til 1,3 - 1,5 BAR.
7. Hva legger du i tilleggsprut i denne sammenhengen? Kan et originalt innsprut brukes?
Enig med det du skriver her, men er det virkelig så stor forskjell i dreiemoment kurve på 2,1 og 2,3 hvis ellers alt er likt?
Forskjellig rådeforhåld på B21/23 og B230.
7. Hva legger du i tilleggsprut i denne sammenhengen? Kan et originalt innsprut brukes?
Enig med det du skriver her, men er det virkelig så stor forskjell i dreiemoment kurve på 2,1 og 2,3 hvis ellers alt er likt?
Jeg mener ett sprut som kan kontrollere 4 stk. tilleggsdyser så nøyaktig at motoren får riktig AFR i enhver driftstilstand.
Jeg har kjørt dobble K-Jet med tilfredsstillende resultat så det er nok ikke umulig å få to stk. LH. originalsprut til å sammarbeide heller.
Det er nok det. Volvos 2,1L rødmotorer produserer rundt 170 Nm, men 2,3L rødmotorene gir over 190. Forskjellen i motorvolum er 8,9%, men forskjellen i dreiemoment er større.
B21E gir 123 hk, og Volvo penta AQ140 (B21) gir 140 hk og dette med "530" topp.
Eneste 2,3L motoren som gikk med 530 topp og sprut var B230E. Denne gav 129 hk.
Volvo penta AQ145 (B23) gikk med 531 topp, men leverte likevel kun 3,5% høyere effekt enn B21 til tross for 8,9% større motorvolum.
Vi ser da at når vi trimmer til ett gitt maks effekt-tall så vil dreiemomentet som en 2,3L leverer være mye høyere enn det man får fra en 2,1L motor.
Hvis vi ser på en B19E/B200E så går disse med A-kam og gir maks effekt på 6000 o/min. En B23/B230 med a-kam leverer maks effekt på 5250 o/min.
Forskjellen i turtall for maks effekt her hele 14,2% og det avslører at 44/35 mm ventiler er ALT for lite for ALLE disse 2,3L motorene.
Når motorer går med for små ventiler så stuper man turtall og maks effekt, men dreiemomentet øker.
Men hvor ville dere kjøpt trim deler da? Og si budsjettet er på 40-50k
Men hvor ville dere kjøpt trim deler da? Og si budsjettet er på 40-50k
Jeg ville kjøpt forskjellige deler forskjellige steder.
Sier du noe mer om hviken bil motoren skal brukes i, hvordan den skal brukes og hvilket resultat du ønsker for ett utlegg på ca. kr. 45 000,- i deler på motor og tilbehør.
Spar noen av kronene til girkasse og det oppsettet. Siden du ikke skal "super" toppeffekt er det ikke feil å ha bra med moment oppover mot de 300 hestene.
Den skal i en 940, ønsker godt drag hele veien og så går for portet 530 topp, men vilken kam? Og kompen skal den gjøres noe med? Tlao chipper, dyser? Justerbar btr, 3"eksos, turbo? Portet innsug, 940 manifold som er portet, walbro pumpe intank, noe mer?
http://www.ebay.com/itm/Genuine-Bosch-42lb-Green-Giant-Fuel-Injectors-NEW-42-lb-hr-Turbo-1-8T-2-3T-440cc-/280787763243?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item416041402b&vxp=mtr Vil bare sjekke med forumfolket at jeg har peilet meg inn på riktige dyser for 300-hk oppsettet? Er jo orginale bosch 558 til grei pris.
Disse vil fungere bra for meg sant?
volvoRsport
14/10/12, 19:25
Er jo orginale bosch 558 til grei pris.
Som det også står i annonsen er det -968 dyser, ikke -558.
ahhhhh, så på Interchange Part Number og ikke Manufacturer Part Number :p
http://ksr.as/product_info.php?cPath=495_154&products_id=2769 Er dette kopi-dyser eller orginale Bosch?
volvoRsport
15/10/12, 09:46
http://ksr.as/product_info.php?cPath=495_154&products_id=2769 Er dette kopi-dyser eller orginale Bosch?
Garantert kopi. Men du kan også bruke de -968 dysene du linket til først sammen med justerbar bensintrykksregulator. De leverer omtrent det samme på 3,8 bar som -558 leverer på 3,0 bar.
ja er klar over det, og ser ut som om det blir på denne måten da jeg har leitet meg ihjel etter orginale Bosch 558 uten hell...
hvordan gjør folket det med veivhusventilasjonen? Legger den opp slik den er orginalt? (Evt. hvordan. Orginale slangen dere bruker?) Catchtank? Inn på trykkrør feks. rett før innsug?
hvordan gjør folket det med veivhusventilasjonen? Legger den opp slik den er orginalt? (Evt. hvordan. Orginale slangen dere bruker?) Catchtank? Inn på trykkrør feks. rett før innsug?
Sett den enten opp orginalt(mellom luftfilter og turbo) eller lag en catchtank med et filter på toppen. Eg hadde bare slange med et filter på enden på forrige bilen min. Funket bra det, men kom bitte litt "oljedamp" opp som ikkje gjer seg i et fint og reint motorrom.
For alt i verden, ikke sett slangen rett i trykkrør, du må ha en vakuumkilde på veivhusventilasjonen, så sett den enten mellom luftfilter og turbo som tidligere nevnt, eller i eksosen. Du får kjøpt slike sett med reedventiler og slanger osv. beregnet på formålet.
Men åssen er det om jeg bruker min 2,5 liters bunndel med smidd innmat på dette oppsetet folk har sagt her da? Skal jeg da senke kompen eller? Er ikke helt sikker på kompen i den nå, er en ft blokk orginalt
Åssen hjerner kan man chippe da å er det best med de viking spesial chippene? Har liggende en 219 hjerne og en 968 hjerne
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.