Vis full versjon : Service-spørsmål V50
Ivar Hestø
08/09/12, 04:35
Hei, kjøpte min V50 2.0D Powershift 09 modell i desember ifjor, da den var gått 64000 km og hadde nettopp fått utført en såkalt "stor-service" på 60 000. Nå er den gått 68000 og servicelampa har nå kommet igjen, og skal derfor til service. Da presterer Volvo å si at da skal gearkasse-oljen skiftes, motorolje+filter, kupefilter og bremsevæske + volvo 2.0 program.
For dette presterer de å gi meg en pris på nærmere 7500 kroner.
Da er mitt spørsmål, hva i huleste er det de gjør på 60 000km service siden de kaller dette en stor-service, og at jeg nå 8000 km senere må ut med 7500 kroner igjen ???? Da tørr jeg nesten ikke å tenke på hva 60 000km service koster.....
Her er det nok oljeskift/flush av kassa di som koster. Verdt hver krone spør du meg..
Er kanskje sånn at servicelampa lyser etter 1 år sia forrige service. (viss ikkje antall km ikkje kommer først)
Kupéfilter er kanskje på kvar service. Bytte av kupéfilter og rens ac ac-anlegget er iallefall ikkje dumt å gjøre på kvar service!
Bremsevæske (og kjølevæske) går på tid.
Volvo 2-0 program er gratis. (er masse reklame on dette på radioen)
Braathen142
08/09/12, 19:29
Min har kun vært på service hver 20000km sia den var ny, uansett hva som har blitt byttet.
Service lampa lyser kun ved tanke på km.
Min har kun vært på service hver 20000km sia den var ny, uansett hva som har blitt byttet.
Service lampa lyser kun ved tanke på km.
Ok, eg er litt usikker på kva min bil gjere. (03 S60) Køyrer ca 16 000 km i året og har serviceinterval på 20 000 km. Lampa begynner iallefall å lyse lenge før 20 000 km. Men er no greit å skifte oljen når bilen har gått rundt 16 000 km.
Braathen142
08/09/12, 19:40
Ok, eg er litt usikker på kva min bil gjere. (03 S60) Køyrer ca 16 000 km i året og har serviceinterval på 20 000 km. Lampa begynner iallefall å lyse lenge før 20 000 km. Men er no greit å skifte oljen når bilen har gått rundt 16 000 km.
Det kan gått hende.
Men V50`n min går værtfall kun på km etter det jeg har skjønnt, kan være noe volvo kanskje kan stille selv via Vida for eks.
Men nå kjører jeg over 20000km i året uansett da :p
Hei, kjøpte min V50 2.0D Powershift 09 modell i desember ifjor, da den var gått 64000 km og hadde nettopp fått utført en såkalt "stor-service" på 60 000. Nå er den gått 68000 og servicelampa har nå kommet igjen, og skal derfor til service. Da presterer Volvo å si at da skal gearkasse-oljen skiftes, motorolje+filter, kupefilter og bremsevæske + volvo 2.0 program.
For dette presterer de å gi meg en pris på nærmere 7500 kroner.
Da er mitt spørsmål, hva i huleste er det de gjør på 60 000km service siden de kaller dette en stor-service, og at jeg nå 8000 km senere må ut med 7500 kroner igjen ???? Da tørr jeg nesten ikke å tenke på hva 60 000km service koster.....
Alt du skriver der skulle vært bytta på den såkalte stor-servicen (kan ikke ha vært mye stor) rett før du fikk bilen. Oljeskift etter 8000km er litt vel lite, selvom det ikke gjør noe akkurat.
Fikk du kvittering på hva som ble gjort før du kjøpte bilen? Den skal ikke begynne å lyse igjen allerede nå.
Ivar Hestø
09/09/12, 23:14
Er det ingen som sitter i systemet og vet hva som blir gjort nøyaktig på 60 000km servicen ? Gidder ikke å skifte gear-olje nå hvis det har vært gjort for 8000km siden...
Sitter å ser i service-heftet mitt nå, og der står det at 60 000 service ble utført på 61255 den 3 oktober 2011, så er faktisk enda mindre km siden den ble utført...Pussig nok, så er den faktisk før tiden service-påminneren også..... Ble forøvrig utført av Bilia Personbil as, avd økernveien, så blir vel å ta seg en telefon dit å høre hva som ble gjort sist.
står det ikke i instruksjonsboka di da?
Ivar Hestø
10/09/12, 10:01
Nope, eneste jeg får vite av bøkene i bilen er at Bilia økern har hatt en vedlikeholdsservice. Ikke hva som er gjort.
Edit: nå snakket jeg nettopp
Med en hyggelig kar på bilia på økern som kunne fortelle meg hva som ble gjort på servicen sist, og at gearkasseoljen ikke skal skiftes før på 80 000km servicen. Med mitt kjøremønster, så er det jo enda et år til jeg passerer 80 000km..... Oljen ser jo fin ut, og kassen har ingen tegn til slitasje.
THolandsli
10/09/12, 10:21
Såvidt jeg har forstått det så skal du bare ha en "oljeservice" siden du har utløpt på tid, og ikke kommer til å overstige oppsatt intervall innen neste års service?
Ivar Hestø
10/09/12, 10:37
Har kjørt 4000km siden desember igjor, så er rimelig sikker på at jeg kommer til å holde meg godt innafor :) men damen bak disken var fast bestemt på at her skulle det skiftes olje på alt.
Jeg mente instruksjonsboka, ikke serviceboka. I instruksjonsboka står hva som gjelder på de forskjellige serviceintervallene
Ivar Hestø
10/09/12, 12:36
Eneste jeg fant var hvilke motortyper som skal ha service da og da. 4 sylindringene på 20 000, 5 sylindra på 30 000 osv...
Edit: snakka nå med verksmesteren og som han sa, så var det ingen fare å ta bort oljebyttet nå, da jeg med min kjørelengde årlig, kommer til å få årsintervallet to ganger før jeg når 80 000 da oljen skal skiftes...... Uansett om det skulle skje noe med gearkassen, hadde de ikke noe de skulle ha sagt siden jeg er på rett side av kilometer-intervallet enda.....
Så på torsdag skal bilen inn og få skiftet bremsevæske, motorolje+ filter, pollenfilter osv.... En liten vanlig service. Kall meg gjerrig, men gidder ikke å betale for en 80 000 service 2-3 ganger før jeg faktisk når 80 000 :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.