PDA

Vis full versjon : Ulyd fra multireim 2005 XC90 D5



Tore
07/09/12, 09:52
Da jeg startet opp bilen i dag (2005 XC90 D5) hørte jeg en gnisselyd fra multirema, særlig når AC kompressoren slår inn; se video:

8NcdFulshQU

Ser at strammehjulet til multireima vibrerer en del;

Kan det være at det er strammehjulet som er gåent og ikke klarer å stramme reima nok til at den ikke gnisser, eller er det mer nærliggende å tro på frihjulet til dynamo eller AC-kompressor?

Uansett lot jeg bilen står i ro i garasjen i dag slik at man ikke skal risikere å ødelegge mer enn det som allerede er i stykker... :confused:

Wahl
07/09/12, 10:29
Ikke vent med å bytt dette, på D5 kan reima gå inn i regreima å da kan det havarere, det er ikke skjeldent at lageret inne i AC kompressoren går, kjør til en Volvoforhandler å hør hva de sier, de har nåkk vert borti det før :)

cortinaterje
07/09/12, 11:06
Når dynamohjulet var gåent på min hørtes en svak klirring på tomgang. Med en gang jeg økte turtallet bittelitt var lyden borte.

Omdu skrur av AC. Er lyden der hele tiden da?

Tore
07/09/12, 11:23
Lyden forsvinner med turtall. Lyden er der mest når magnetkoplingen til AC kompressoren kobler inn (altså når AC-kompressoren går).

Har ikke prøvd å slå av AC for å se om det påvirker noe. Det knittrer litt også når magnetkoplingen til AC kompressoren ikke er koblet inn, men da langt fra så mye som når den er koblet inn.

Vatnehol
07/09/12, 12:30
strammehjulet på reima kanskje? er ofte den som går først.

Vatnehol
07/09/12, 12:34
strammehjulet på reima kanskje? er ofte den som går først.
etter du har kjørt en liten tur med bilen, med rolig kjøring, så stopper du den, og går frem å kjenner på lageret til ac, dynamo, servo og strammehjulet, er det noen av de som er en god del varmere enn de andre, eller overnaturlig varm så er det synderen. og visst du tar av reimen, trenger en kraftig torx, helst en torx bits å skralle, for å ta av presset på strammehjulet slik du får av reima, så kan du også prøve å snurre på lagerene, og du kjenner fort hvilken som er gåent.
dette er fort gjort, men om det er ett godt varmt ett så er det ganske åpentbart dårlig, slakke=friksjon *= varme, eller visst det har kommet vann i dem, mer friksjon som er lik varme :)

Tore
07/09/12, 13:02
Selv mistenker jeg strammehjulet; Regner med at nevnte varmgang er så tydelig at man ikke trenger å låne med noe termokamera fra jobben for å diagnostisere dette :) Tenkte selv å ta av reima i helga og kjenne på de ulike lagerne; som sagt mistenker jeg selv strammeren, men er heller ikke fremmed for at det kan være frihjuelt på dynamoen som synger...

cortinaterje
07/09/12, 13:56
Jeg byttet alt untatt dynamoen for den føltes så fin ut når jeg snurret på den. Gjett hva som lagde lyden?
Riktig! - det var dynamoen.

men min lyd var mer som en klirrelyd. - Ikke slik gnisselyd som Tore's

eab
08/09/12, 11:33
Løpehjulet rett ved strammeren gikk på min d5 motor. Bare flaks gjorde at multireima ikke dro med seg registerreima når løpehjulet ramla av (!) og trilla bortover asfalten... Så jeg ville absolutt funnet ut hva det er før noe slikt skjer.

850GLTsilver
08/09/12, 11:52
Akkurat det mellomhjulet der nede under dynamoen er en gjenganger ja. Lageret låser seg og lager høy slitasje på ribbereima, noe man kan se på som et forvarsel.
Bør byttes hver 60K.
Dynamoens lagre er også en kilde til ulyder. Har en slik her som høres ut som ei sliten servopumpe.

Texascom
09/09/12, 08:10
Sjekk om frihjulet på dynamoen frier ut den ene veien. Ta av reimen og sjekk, enkelt og greit!

Tore
09/09/12, 14:32
Da har jeg løsnet reima og kjent på alt av hjul og lager;

Alt kjennes normalt ut så nær som frihjulsfunksjonen på dynamoen; kanskje litt slark (ut og inn) i rulla som sitter rett under strammehjulet, men den roterer fint og lett som alle de andre hjulene; ingen ting som minner om defekte lager eller unormal motstand.

Men når jeg tar tak i hjulet på dynamoen og sveiver hjulet ca en halv runde i hver retning så fort jeg klarer for å bråstoppe og ta en halv runde i motsatt retning følger selve dynamoen fast med; altså virker det ikke som frihjulet fungerer om denne metoden for å sjekke på er tilstrekkelig til å diagnostisere dens funksjon?

Jeg satser derfor på dynamoens frihjul.

Ser at man må ha noe spesialmothold når man skal demontere dette; vil dette settet fra biltema fungere: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Spesialpipesett-for-dynamo-191385/ eller er det noen enkle triks for å klarer dette med "vanlig" verktøy?

Må dynamo ut av bilen for å demontere frihjulet eller lar dette seg fikse med dynamo på plass i bilen?

Hvor "farlig" er det å kjøre noen mil med et defekt frihjul på dynamoen?

850GLTsilver
09/09/12, 18:06
Da har jeg løsnet reima og kjent på alt av hjul og lager;

Alt kjennes normalt ut så nær som frihjulsfunksjonen på dynamoen; kanskje litt slark (ut og inn) i rulla som sitter rett under strammehjulet, men den roterer fint og lett som alle de andre hjulene; ingen ting som minner om defekte lager eller unormal motstand.

Men når jeg tar tak i hjulet på dynamoen og sveiver hjulet ca en halv runde i hver retning så fort jeg klarer for å bråstoppe og ta en halv runde i motsatt retning følger selve dynamoen fast med; altså virker det ikke som frihjulet fungerer om denne metoden for å sjekke på er tilstrekkelig til å diagnostisere dens funksjon?

Jeg satser derfor på dynamoens frihjul.

Ser at man må ha noe spesialmothold når man skal demontere dette; vil dette settet fra biltema fungere: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Spesialpipesett-for-dynamo-191385/ eller er det noen enkle triks for å klarer dette med "vanlig" verktøy?

Må dynamo ut av bilen for å demontere frihjulet eller lar dette seg fikse med dynamo på plass i bilen?

Hvor "farlig" er det å kjøre noen mil med et defekt frihjul på dynamoen?

Er bittelitt usikker på hva du mener med frihjul, men der lar seg gjøre å få av reimhjulet uten spesialverktøy ja.
Er kun dette å holde igjen som er cluet, noe man kan oppnå ved å løsne sentermutteren mens ribbereima sitter på.

Tore
09/09/12, 19:10
Er bittelitt usikker på hva du mener med frihjul, men der lar seg gjøre å få av reimhjulet uten spesialverktøy ja.
Er kun dette å holde igjen som er cluet, noe man kan oppnå ved å løsne sentermutteren mens ribbereima sitter på.

Med frihjul mener jeg at reimskiva på dynamo har enveislager. Disse reimskivene har ingen mutter; de er skrudd inn på akslingen til dynamoen. De skal skues ut med en spesialkopp med utvendige splines og hull. Man bruker koppen til å skru frihjulet mens man dytter en umbraco gjennom koppen for å holde igjen akslingen til dynamoen.

Spørsmålet er de om nevnte biltemaverktøy har kopp med riktig dimensjoner for Volvo og om dette kan gjøres med dynamoen i bilen eller om den må ut for å ha nok plass foran reimhjulet?

850GLTsilver
09/09/12, 20:16
OK.
Lærte jeg noe nytt i dag også.

Vil tro at det biltemasettet inneholder det som skal til. Er i grunnen ikke så mange forskjellige varianter å velge i, tror du?

Gjetter på at settet nærmest er spesiallaget for å kunne gjøre jobben der med generatoren på plass.

Texascom
09/09/12, 20:24
Beste er å ta ut dynamo da dette hjulet bruker å sitte veldig godt! Ikke noe fare å kjøre med så lenge du holder deg i området utenfor lyden.

Tore
10/09/12, 20:51
Dynamofrihjulsbytte løste saken :-) Og dynamoen måtte ut for å klare å få av det gamle hjulet...

degocostly
13/01/15, 21:29
Gammel tråd, men fikk du av reima uten spesialverktøy?