PDA

Vis full versjon : har kjøpt med awd, oppdaga da jeg kom hjem at bakhjulene slårinn bare i revers! noen som har peiling på hvorfor?



julen
07/09/12, 09:30
kjøpte meg i går en 1998mod v70 2.5t awd, fant ingen steder å teste drivlinja på der jeg var så jeg valgte å stole på selger som sa den var grei...
noe den ikke var:S

det skal være sattpå flonka ny fordelingskasse å hylse i den for ca 2-3år siden.

problemet:

bakhjulene slår ikke inn i det heletatt når jeg kjører frammover å spøler:(
dem slårinn umiddelbart når jeg rygger, får en smellelyd i bakenden noen ganger når det slårinn i revers.

på forhond takk for svar!

mrstfu
07/09/12, 21:06
ehhh... hæh? såvidt jeg har skjønt av den viskosekoblinga, består den av en olje eller viskos veske som herder ved friksjon. mener å ha hørt det finnes et elller annet hurramekk som gjør at innkobling skjer delvis eller med forsinkelse når man rygger, men ved kjøring fremover, skal den visstnok mer eller mindre låse utveksling mellom frem og bak, etterbat forhjula har spunnet 1.5 omdreinit i forhold til bakhjula. ikke ta meg på ordet her, mange som kan dette bedre enn meg.

men hvordan vet du at den ikke fungerer fremover? finn deg en slette, stopp, og tøm gira bortover. torque steer burde være krafrig redusert i forhold til en ren FWD, om den fungerer. grei indikasjon på om den funker. eventuelt, jekk opp alle hjula, og dra rundt høyre fremhjul med ei skralle eller latmann. mener bakhjula skal bevege noe på seg, i det minste.

uansett, se hva andre sier. bare en stakkars elektriker, jeg.

Folkvord
08/09/12, 02:26
er noe som di kaller eit frihjul som pleier ver problem når du har slikt symptomer som du har, har vert eit par tråder her fra før av om akkuratt det, og da sa di det var frihjulet:P

Folkvord
08/09/12, 02:29
http://forum.vccn.no/showthread.php?15415-Problem-med-AWD&highlight=frihjul fant en gamel tråd så les litt der;-)

julen
08/09/12, 09:27
ehhh... hæh? såvidt jeg har skjønt av den viskosekoblinga, består den av en olje eller viskos veske som herder ved friksjon. mener å ha hørt det finnes et elller annet hurramekk som gjør at innkobling skjer delvis eller med forsinkelse når man rygger, men ved kjøring fremover, skal den visstnok mer eller mindre låse utveksling mellom frem og bak, etterbat forhjula har spunnet 1.5 omdreinit i forhold til bakhjula. ikke ta meg på ordet her, mange som kan dette bedre enn meg.

men hvordan vet du at den ikke fungerer fremover? finn deg en slette, stopp, og tøm gira bortover. torque steer burde være krafrig redusert i forhold til en ren FWD, om den fungerer. grei indikasjon på om den funker. eventuelt, jekk opp alle hjula, og dra rundt høyre fremhjul med ei skralle eller latmann. mener bakhjula skal bevege noe på seg, i det minste.

uansett, se hva andre sier. bare en stakkars elektriker, jeg.

har testa me opp å ned:P
ikke antydning til drift hvis jeg spøler på i bløt plen når jeg kjører fram, bakhjula slår som sagt inn umiddelbart når jeg rygger.
hører det smeller i bakenden.
jeg har nå konkludert med at det er denne frihjulsmekanismen som ikke er go, som jeg har forstått sitter den i viskosen å jeg må dermed ha ny viskose...:(

julen
08/09/12, 09:29
er noe som di kaller eit frihjul som pleier ver problem når du har slikt symptomer som du har, har vert eit par tråder her fra før av om akkuratt det, og da sa di det var frihjulet:P

har konkludert med frihjulet jeg å, men jeg var litt usikker så jeg måtte se om fler hadde innspill.
takk for linken! viste jeg hadde sett en tråd om det men jeg fant den ikke igjen når jeg søkte...

julen
08/09/12, 09:29
noen som vet hvordan det er å reparere denne frihjulsmekanismen i viskosen?:P

mrstfu
08/09/12, 09:49
gaffa og WD40 løser det meste:-)

OlavS.
08/09/12, 10:53
du kan løse problemet med å kontakte den gammle eigeren, for vist han sa at han var sikker på at AWD'n funka, og den ikke gjorde det, så har du ei sak:P

OlavS.
08/09/12, 11:08
du kan løse problemet med å kontakte den gammle eigeren, for vist han sa at han var sikker på at AWD'n funka, og den ikke gjorde det, så har du ei sak:P

Folkvord
08/09/12, 12:11
noen som vet hvordan det er å reparere denne frihjulsmekanismen i viskosen?:P

har aldri studert viskosen noe særli på di så er usikker på hvordan di er, men på en eller aen måtte må det gå og åpne den og fikse???
men hadde dette vert for 3 dager siden så kunne du fått en viskose av meg ved betaling av frakt:P leverte en 855 awd som bakstilligt og mellomaksling stod på til omselting:P

men hør med morgis på forumet her, menner han fant noe som erstatet viskosen med noe elektronisk som du trykket på en knapp for og skru av og på awd;-)