PDA

Vis full versjon : Volvo 245 83mod hvilken turbomotor ? 740et eller 940fk



Volvonikko
05/09/12, 22:42
Hei! Tenkte jeg skulle bygge om 245en min. Tenkte jeg skulle bytte ut den slitne b230a gassermotoren som kun har kjørt 22000km
Men er så dau og blitt så gammal at det er på tiden med en oppfriskning under panseret :)

Da tenkte jeg dere volvo erfarne dyktige mekanikere og fans skulle svare meg på hvilken type jeg burde gå for ?

B23at er ikke aktuellt!!!

Er forberedt på å bygge om fra gasser til innsprut.

Har forestillt meg noen planer. Enten høytrykken til 740 eller lavtrykken til 940 eller 940 høytrykk om man får tak i det.
Har foreløpig en 740et med høytrykk og en 940fk lavtrykk jeg har på bok om jeg bestemmer meg for hvilken jeg skal gå for!^^

Hva mener dere kunne vært greiest?
Fortell meg gjerne fremgangsmåten på ombygging på begge motorer. Hvilken som kan være lettest og lettest for biltilsynet!
Kom gjerne med ideer og svar.

Alt skal bli lovlig gjort og bra utført for at den skal bli godkjent med motor.

Har aldri bygget om før. Derfor kunne veiledning og gode ideer være en god ting å ta med seg under turboprosjektet!

Takker for svar :)

kimove
05/09/12, 22:46
Enkleste måten å gjøre dette på er å bruke en FK og lh2,4 ledningsnett fra en 89 eller nyere 240.

Har bygd om min 87 mod 245 med ET motor og der var det mye arbeid med ledningsnettet for at det skulle bli bra da ledningsnettet i 740/940 er flettet inn overalt i hele bilen......

Daniel V
05/09/12, 22:48
Gå for FKen! Den er lettest å få godkjent. Godkjenn den, så kan du friske den opp litt etterpå. :)

Volvonikko
05/09/12, 22:49
Takker for svar :) Men høytrykken svarer vel bedre da :S
Men om det blir alt for mye jobb. Så funker nok FKen med en liten EcoMax :)

kimove
05/09/12, 22:53
Gå for FK du (forskjellen på FT og FK er forøvrig kun wastegateklokka)

ET som har 182hk og en steinalder innsprøytning er et sant mareritt å feilsøke på (tro meg, jeg vet). LH 2,4 til FT/FK har mulighet for å lese ut feilkoder ved hjelp av blinkdiagnose

Volvonikko
05/09/12, 23:02
Slik bilen ser ut pr idag :) Greit utgangspunkt :)

http://s1236.photobucket.com/albums/ff442/Volvonikko245/Bil%20pr%20idag/

Volvonikko
05/09/12, 23:05
Gå for FK du (forskjellen på FT og FK er forøvrig kun wastegateklokka)

ET som har 182hk og en steinalder innsprøytning er et sant mareritt å feilsøke på (tro meg, jeg vet). LH 2,4 til FT/FK har mulighet for å lese ut feilkoder ved hjelp av blinkdiagnose


For vel bli FKen da :) Alt hjelper vel :)
Har også en 5trinns kasse liggende men ingen mellom aksel. Tilstand på kassa er ukjent?? Fulgte med bilen :)
Men kunne vært fristende med m90. Men 3giret er vel aldri å skjønne seg på :/

Volvonikko
06/09/12, 18:07
Noen som har erfaring med 240 og m90 ? Er vel 3 giret som ikke henger helt på greip :S

Jonas Soldal
06/09/12, 18:36
Problemet med m90 i 240 er vel at gearkasse tunnellen er litt for liten så den må "justerest".
M90 er en super kasse den så lenge du ikke "raper" eller nøkker den i gear.

JonasS
07/09/12, 06:39
M90 er en sterk og god kasse! Jeg har så langt stortsett hatt turbo-volvoer av forskjellige slag, alltid vært chippet, fra 180-"300-ish"oppsett. OG, jeg har aldri rast en kasse! Flax, sikkert, men jeg har dog ligget skevt mange km. tilsammen. Forstår man hva som dreper kassa, og aksepterer at en M47 ikke kan "sparkes" ut i spess. 3.gear, så går det lenge før den dør.

turb00le
07/09/12, 10:07
M90 tåler ikke "bankranergiring" men tåler godt med moment, m47 tåler "bankranergiring" men ikke mye moment.
Trenger ikke å sparke den ut i tredje gir for å knerte den, den siste jeg tok i 240n smalt akkurat idet jeg fikk fullt ladetrykk i tredjegir, ingen tenner igjen...

Sondre93
07/09/12, 15:41
Eg hadde uten tvil gått for ei FK blokk med lh2,4 fra 240. Då får du ein nyare motor, lettere ledningsnett, underspyling på stemplene, motor som tåler meir hk(sterkere råder?) osv..

Eg helde sjølv på med ombygning i 1975 modell med B20a motor. Ny motor blir B230FT fra 740 1990 modell. Eg bruker ledningsnett og tankarmatur frå 240 1992 modell. Bensinpumpe blir Bosch 044.

Satser på at bilen blir mykje meir lettkjørt, sprekere og billigere i drift ved normal kjøring. Blir også servo når eg fyrst er i gang:)

Volvonikko
07/09/12, 19:29
Javel ja :) Tusen takk for mange fine historier og erfaringer :)
Men står jo i en 4trinns kasse i den nå. Vet den tåler alt av juling, men med det mega turtallet.. Så passer det ikke sammen med en turbomotor.

Fikk med en vanlig 5trinns kasse jeg aldri har testet ut. Må skaffe meg mellomaksel først i tilfelle. Men ser bra ut :)


Da blir det vel 940fk eller ft med lh2.4 ifra 240da. kombinere det med 5trinns kassa jeg har liggende :)
Blir vel sikkert smuuud det :)

Eneste jeg gruer meg til er alt det ledningstullet :S
Og hva jeg må legge opp ledninger til osv :S

Jonas Soldal
07/09/12, 20:28
http://forum.vccn.no/showthread.php?2521-Guide-fra-A-til-F-FK-FT-%28oppdatert-02-03-10%29
Les denne så går det nok fint ;)

Sondre93
07/09/12, 22:45
Er vell 5-6 ledninger ja. Men du skjønner det kjapt når du sitter i bilen med kablene og PCen foran deg med oppskrift på kablene;)

Volvonikko
07/09/12, 23:29
Så veldig greit forklart ut :)

Blir moro å prøve seg :)

Men om jeg nå hadde kjøpt den 940FK motoren.. I og med det er lavtrykksturbo.. Og jeg da ville hatt høytrykk.. Er det bare å skifte turbo da eller ? =)

kimove
08/09/12, 08:49
Så veldig greit forklart ut :)

Blir moro å prøve seg :)

Men om jeg nå hadde kjøpt den 940FK motoren.. I og med det er lavtrykksturbo.. Og jeg da ville hatt høytrykk.. Er det bare å skifte turbo da eller ? =)

Eneste forskjelllen på en FK (lavtrykk) og en FT (høytrykk) er wastegateklokka som styrer ladetrykket. Og selvfølgelig er det motorkoden de ser etter på bt så ha det i bakhodet når du søker om godkjenning :)

Volvonikko
09/09/12, 00:32
Aha :) Sikkert bedre og tukle med etter godkjenninga :)

Men hvordan er det med bremser osv ?
Må man forsterke en hel haug om motor er original med 135hk ? =)

JonasS
09/09/12, 06:17
Søker du litt så finner du jo søkk og kav om akkurat det du spør om! 220hk/ventilerte bremseskiver forran på 240. 200/uten vent. skiver. Under disse tallene trenger du ikke bytte noe som helst. Dog er det godt å ha en tight bil om den skal begynne å gå godt.

Sondre93
09/09/12, 09:08
Du får papirer fra volvo norge som sier at bilen tåler den motoren orginalt. Ta disse med til BT og godkjenninga bør gå uten problem så lenge alt ser orginalt og ryddigt ut. Husk og sende søknaden til biltilsynet så fort som muligt, di trenger ofte laaang tid på å svare;)

Volvonikko
09/09/12, 10:33
Høres bra ut :)

Så da blir det bare og godkjenne den med original FK på 135 da ;)
Men må jo ha powerfilter på i og med luftfilter boksen ikke får plass nede i motor rom :S

Få sende søknad når jeg skal begynne å skifte motor. Tar vel ei stund å få igjennom alt av ledninger og legge opp div saker :)
Så har nok av tid. Bilen står allerede vinterlagret. :P

Sa opp forsikringen uten å gi fra meg skiltene. Ville ikke motta nye skilter da disse ser jævli ut på gamle biler :S

Men må vel ha forsikring på den når jeg skal rulle bortover :P
Er det lov til å kjøre bilen bort, eller skal den helst stå på henger ? =)