PDA

Vis full versjon : lukter svidd bak dashboard 245 1992. snart bytta halve bilen..



Voolvoo
05/09/12, 21:32
Lukter litt (veldig) svidd bak dashboardet på 245n, lukta kom helt brått.
Lukter som om noen har tatt en lighter og smelta plastikk.
-det kommer ikke fra stereo(heldigvis)

det er ingen varme ledninger eller bokser såvidt jeg kunne merke : /

Noen som har vært borti det samme problemet og gjøre meg klok? :)

Øygard
05/09/12, 22:23
Leraren eg hadde i fjor hadde ein Opel Ascona ein gong, og der lokta det svidd frå dashbordet. Det tok til og med fyr. Det viste seg at det var dimmebrytaren til lyset i dashbordet som var problemet. Kan jo vera verdt å sjekka:)

850GLTsilver
05/09/12, 23:55
Du har vel aldri slike 100W pærer i lyktene dine?

Øygard
06/09/12, 00:17
Det er ikkje sett i feil sikringar nåken plassar?

kermitt
06/09/12, 00:45
Det er vel ikke tilfeldigvis lukten av kupevifta som sakte brenner opp? Når jeg har på min vifte hører jeg ingenting, så går det 10 sec også siver det varm tjukk kvit røyk ut av ALLE luftekanalene i dasjen :p

Øygard
06/09/12, 00:53
Det høyrest jo ut som ei ganske sannsynleg forklaring:)

Voolvoo
06/09/12, 14:17
Du har vel aldri slike 100W pærer i lyktene dine?

Det har jeg faktisk! å når du sier det, lukter mest med fulltlys på, har hatt de montert en stund.
prøver å bytte til orginale pærer etterpå :)


Det er vel ikke tilfeldigvis lukten av kupevifta som sakte brenner opp? Når jeg har på min vifte hører jeg ingenting, så går det 10 sec også siver det varm tjukk kvit røyk ut av ALLE luftekanalene i dasjen :p

Vifta er ikke helt god å lager skrapelyd iblandt :P men er ikke den ;) skrudde den av og lukta var like ''herlig'' lukta ikke fra luftekanaler heller :) (heldigvis?)


Det er ikkje sett i feil sikringar nåken plassar?

Ikke av meg ihvertfall :P har aldri røket en sikring i mitt eie :) lukter ikke der nede heller :P


Leraren eg hadde i fjor hadde ein Opel Ascona ein gong, og der lokta det svidd frå dashbordet. Det tok til og med fyr. Det viste seg at det var dimmebrytaren til lyset i dashbordet som var problemet. Kan jo vera verdt å sjekka:)

Det skal sjekkes opp ;)


Takker for svar til nå :) skal ut å sjekke opp litt snart :)

Tor-Erik
06/09/12, 14:36
Lukter litt (veldig) svidd bak dashboardet på 245n, lukta kom helt brått.
Lukter som om noen har tatt en lighter og smelta plastikk.
-det kommer ikke fra stereo(heldigvis)

det er ingen varme ledninger eller bokser såvidt jeg kunne merke : /

Noen som har vært borti det samme problemet og gjøre meg klok? :)

Eg hadde en Volvo 245 som det brått kom svi lukt fra dashbordet og eg skjønte først ikke hva og hvorfor, men så skrudde eg av viften og kjørte en stund uten, da ble svi lukten mindre, men straks eg skrudde på igjen så kom lukten tilbake.

Eg tok kontakt med en Volvo hugger i Bergen og ble først tilbudt en uoriginal vifte til halve prisen noe eg sa ja til, etter mye arbeid demontering og satte dette sammen igjen så skulle prøve at alt virket. Først gikk viften også kom det kraftig røyk utav kanalene.

Eg ble overasket og trodde eg hadde gjort noe feil, så eg demonterte den og tok viften ut igjen, det viste seg at det var nr før den tok fyr. Eg kontaktet huggeren og da sa han at det var vist nok feil på den serien så han kompenserte meg men en ny original vifte uten ekstra kostnad.

Eg tror du skal sjekke viften din før du brenner den opp, det var ingen lyd i min heller.

kermitt
06/09/12, 15:19
Kjent etter om lysbryteren blir varm? Er ikke noe ukjent fenomen på disse at lysbryteren kan utvikle varme og at varmeapparat motoren svir seg.

ovlov86
06/09/12, 16:14
Sjekk relèet for bensinpumpa. Det smelta på en 245 jeg hadde... Ikke at jeg skjønte hvorfor.

850GLTsilver
06/09/12, 17:08
Det har jeg faktisk! å når du sier det, lukter mest med fulltlys på, har hatt de montert en stund.
prøver å bytte til orginale pærer etterpå :)



Vifta er ikke helt god å lager skrapelyd iblandt :P men er ikke den ;) skrudde den av og lukta var like ''herlig'' lukta ikke fra luftekanaler heller :) (heldigvis?)



Ikke av meg ihvertfall :P har aldri røket en sikring i mitt eie :) lukter ikke der nede heller :P



Det skal sjekkes opp ;)


Takker for svar til nå :) skal ut å sjekke opp litt snart :)


Er ikke mange som tenker over det med wattstyrken på lysa.
Det har seg slik at den 100W lampa krever nær dobbelt så mye strøm i forhold til hva kabelopplegget er dimensjonert for.
Når jeg advarer mot å bruke slike lamper, så er det ikke så mye for at jeg er redd for å bli blendet, men slike overbelastninger av kabler i ei slik kabelmatte ender gjerne med at isolasjonen smelter, og åpner for full kortslutning. Og siden det er mange av de ledningene som fører 12V også når tenningen er slått av, så er det dermed umiddelbar fare for at kabelmatta tar full fyr. Skjer dette om natten i garasjen din, så kan du tenke deg hva resultatet kan bli.

Så som en riktig velmenende advarsel: Ta bort de 100W lampene, og få en KYNDIG elektriker/Bilelektriker til å se over kablene i hele lengden av kabelmatta hvor disse ledningene til lysene går. Få denne elektrokyndige til å skifte ut alle skadede ledninger, og monter de originale, lovlige og TRYGGE lampene som hører til i lyktene.

Jeg er skremt over hvor mange som lar seg friste av alt det fine lyset, uten å tenke på at de utsetter seg selv, og andre for direkte livsfare.

Voolvoo
06/09/12, 19:34
Er ikke mange som tenker over det med wattstyrken på lysa.
Det har seg slik at den 100W lampa krever nær dobbelt så mye strøm i forhold til hva kabelopplegget er dimensjonert for.
Når jeg advarer mot å bruke slike lamper, så er det ikke så mye for at jeg er redd for å bli blendet, men slike overbelastninger av kabler i ei slik kabelmatte ender gjerne med at isolasjonen smelter, og åpner for full kortslutning. Og siden det er mange av de ledningene som fører 12V også når tenningen er slått av, så er det dermed umiddelbar fare for at kabelmatta tar full fyr. Skjer dette om natten i garasjen din, så kan du tenke deg hva resultatet kan bli.

Så som en riktig velmenende advarsel: Ta bort de 100W lampene, og få en KYNDIG elektriker/Bilelektriker til å se over kablene i hele lengden av kabelmatta hvor disse ledningene til lysene går. Få denne elektrokyndige til å skifte ut alle skadede ledninger, og monter de originale, lovlige og TRYGGE lampene som hører til i lyktene.

Jeg er skremt over hvor mange som lar seg friste av alt det fine lyset, uten å tenke på at de utsetter seg selv, og andre for direkte livsfare.

Satt inn 50w pærene igjen, ikke akkurat noe forskjell :P


Sjekk relèet for bensinpumpa. Det smelta på en 245 jeg hadde... Ikke at jeg skjønte hvorfor.
Gikk bilen din etter det? bilen min går like fint :P Hvor sitter det? :)


Eg hadde en Volvo 245 som det brått kom svi lukt fra dashbordet og eg skjønte først ikke hva og hvorfor, men så skrudde eg av viften og kjørte en stund uten, da ble svi lukten mindre, men straks eg skrudde på igjen så kom lukten tilbake.

Eg tok kontakt med en Volvo hugger i Bergen og ble først tilbudt en uoriginal vifte til halve prisen noe eg sa ja til, etter mye arbeid demontering og satte dette sammen igjen så skulle prøve at alt virket. Først gikk viften også kom det kraftig røyk utav kanalene.

Tok ut sikringa til vifta mi i stad, men lukta kom uansett fra bak dashbard når jeg kjørte : / så vifta er utelukket, men takk :)


Kjent etter om lysbryteren blir varm? Er ikke noe ukjent fenomen på disse at lysbryteren kan utvikle varme og at varmeapparat motoren svir seg.

Absolutt Ingenting jeg klarer å finne som blir varmt :S
Koblet t.o.m av lysbrytere osv osv.. luktet like ille :S

Sviddlukta merkes best hvis man stikker snuta rett over rattet og inn.. under kjøring blir man fjern i hue.. :S


Glad jeg ikke bruker bilen i jobb :P

NOEN I SARPSBORG/FREDRIKSTAD OMRÅDET SOM ER RÅ PÅ BILELEKTRISK? :P

daihatsu93
06/09/12, 20:26
Har samme problem i bilen min, kun av og til, lukter det noen svidde ledninger, så blir lukta borte en stund før den plutselig kan dukke opp :P

Voolvoo
06/09/12, 22:29
ganske ille også ikkesant? Lukter noe jæ...g her :P
er som du sier.. av og på.
Kan ikke være dynamo som lader for mye heller?
Er så ille at jeg ikke tør å ha instrumentpanelt på plass fordi jeg må følge med :P gikk greit tur-retur svinesund i dag, men IKKE luktfritt :P

850GLTsilver
07/09/12, 08:01
ganske ille også ikkesant? Lukter noe jæ...g her :P
er som du sier.. av og på.
Kan ikke være dynamo som lader for mye heller?
Er så ille at jeg ikke tør å ha instrumentpanelt på plass fordi jeg må følge med :P gikk greit tur-retur svinesund i dag, men IKKE luktfritt :P

Det er neppe noe problem.
Svært sjelden disse dynamoene er i stand til å produsere noe utover 16-17V, noe som slett ikke vil ha samme virkning som for høy belastning på ledningsnettet.
Er lukta like ille med standard pærer også nå?
Sjekk i såfall selve lysbryteren, eventuelt fjernlysreleet, som vel også ligger der under dashen på 240?

ovlov86
07/09/12, 12:54
Gikk bilen din etter det? bilen min går like fint :P Hvor sitter det? :)



Jepp den gjorde det... :p Var bare "skallet" rundt og en kabelsko som var smelta. På min var det under rattstammen ca.

På den annen side, Accorden min lukta svidd bak dashen. Ti minutter etter:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/2360.jpg

Voolvoo
07/09/12, 16:29
Lysbrytern lukter ikke. hvor nøyaktig pleier releet å sitte?
Har bytta til 50w pærer igjen ja :P


å fy faen....... det der er noe jeg ikke vil oppleve :P må da ha brent noe lengre enn 10min? :P må lete mer etterpå.

Noen form for verktøy og utstyr som kan anbefales for å finne problemet?

ovlov86
07/09/12, 16:44
Lysbrytern lukter ikke. hvor nøyaktig pleier releet å sitte?
Har bytta til 50w pærer igjen ja :P


å fy faen....... det der er noe jeg ikke vil oppleve :P må da ha brent noe lengre enn 10min? :P må lete mer etterpå.

Noen form for verktøy og utstyr som kan anbefales for å finne problemet?

Fjernlysreleet henger vel på venstre innerskjerm på 240? Blink med lyshorn så hører du den. ;)

Nja, den var totalt overtent etter 2 minutter, og ble slukket etter ca. 20.

Voolvoo
07/09/12, 17:15
da er det ikke releet heller:P for det er ikke varmt, samme gjeder ledninger :P

Fy faen det må ha brent det der :O

boman
07/09/12, 17:51
Funker lysdimmeren din? Den lukter skikkelig når den er i ferd med å slutte å funke. Heller ikke uvanlig at den blir ødelagt på 240.

Voolvoo
07/09/12, 19:48
Lysdimmeren er i orden ja :) men takk for svar :)

Som 850gltsilver sier: IKKE bruk 100watts pærer i lyktene!

da går det slik som med min:
Lysreleet som sitter bak sigarett tennern på 1992 modell :)
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20120907_185759.jpg

Obs! passer ikke overens med relè fra tidligere modell.. trolig de er identisk alle på LH 2.4

Noen som vet delenr på den fra biltema?
Bosch
nr :0 332 015 012
12V 2x 15A
Eller for noen som tyder det bedre på bilder?
http://www.raceinfo.no/temp/tn_20120907_205503.jpg Øverste rad: 86, 87b og 87
nedre rad: 85 og 30
Noe du også bør sjekke Daihatsu93 :)

daihatsu93
07/09/12, 20:48
se der ja, kanskje ikke så dumt nei :P på min så har forresten lysbryteren kvelda også, kun kjørelys og park som funker, må holde fulltlyse inne for at det skal lyse :P så et nytt rele og bryter hadde nok gjort seg her ja :P

Euro-96
07/09/12, 20:51
Lysdimmeren er i orden ja :) men takk for svar :)

Som 850gltsilver sier: IKKE bruk 100watts pærer i lyktene!

da går det slik som med min:
Lysreleet som sitter bak sigarett tennern på 1992 modell :)
http://forum.vccn.no/

Obs! passer ikke overens med relè fra tidligere modell.. trolig de er identisk alle på LH 2.4

Noen som vet delenr på den fra biltema?
Bosch
nr :0 332 015 012
12V 2x 15A
Eller for noen som tyder det bedre på bilder?
http://forum.vccn.no/ Øverste rad: 86, 87b og 87
nedre rad: 85 og 30
Noe du også bør sjekke Daihatsu93 :)

Akkurat det samme skjedde min 245,lukta svidd og plutselig så funka ikke kjørelysa,og den bilen har ikke ekstralys så det var ikke det som gjorde at det smelta.
Og etter litt leting så fant jeg den smelta kontakta..case closed!

gaupe
07/09/12, 22:18
Sjekk hovudlysreléet, ligg bak om ventilasjonslukene i midtkonsollen. Lite sølvfarga relé, har du for sterke pærer kan du svi av tilkoplingane på dette.

Det reléet i motorromet er kun langlys.

Voolvoo
08/09/12, 09:20
Sjekk hovudlysreléet, ligg bak om ventilasjonslukene i midtkonsollen. Lite sølvfarga relé, har du for sterke pærer kan du svi av tilkoplingane på dette.

Det reléet i motorromet er kun langlys.

Er akkurat det som har skjedd her, av akkurat samme årsak :)
Men alt av lys fungerte her, selvom kontakta var køl svart... releet har en liten smelteboble det også :P

Voolvoo
08/09/12, 22:03
satt på ett vanlig biltema enkelt rele (4 pinner) for å ha nær og fjernlys.. men den gleden varte ikke lenge, kjenner at det lukter rart :P (biltema syndrom?)

Har bestilt nytt Fra Hella igjennom mekonomen.. men vil da kanskje det svi seg og? ingen av koblingene til releet har over 12volt..

Revell
08/09/12, 22:13
på gamle 240n min så smeltet holderen til pæra samtidig som rele holdern. alt dette pga 100W pærer. men har du ekstralys koblet på samme ledninger og rele som kjørelys? isåfall kan det være grunnen;)

850GLTsilver
08/09/12, 22:22
satt på ett vanlig biltema enkelt rele (4 pinner) for å ha nær og fjernlys.. men den gleden varte ikke lenge, kjenner at det lukter rart :P (biltema syndrom?)

Har bestilt nytt Fra Hella igjennom mekonomen.. men vil da kanskje det svi seg og? ingen av koblingene til releet har over 12volt..


Dersom du bare satte det releet rett på de skadede ledningene/kontakten, så er det slik at det blir høy overgangsmotstand i de ødelagte delene som gir lukt.
Bytt ut rubb og rake som har vært i kontakt med det der, like gjerne først som sist.

Voolvoo
08/09/12, 22:25
på gamle 240n min så smeltet holderen til pæra samtidig som rele holdern. alt dette pga 100W pærer. men har du ekstralys koblet på samme ledninger og rele som kjørelys? isåfall kan det være grunnen;)


To tusenmetere som er koblet via eget relè med styrestrøm fra fultlys :P


Dersom du bare satte det releet rett på de skadede ledningene/kontakten, så er det slik at det blir høy overgangsmotstand i de ødelagte delene som gir lukt.
Bytt ut rubb og rake som har vært i kontakt med det der, like gjerne først som sist.

Klippa ut den fæle gamle sokkelen :P Bruker kabelsko og har lagt opp ny jording.. Releet blir varmt :O og hvis jeg kobler av den rødgrønne (30)
så blir frotsatt releet varmt.. da må det ha noe med styrestrøm (86) å gjøre?

daihatsu93
08/09/12, 22:31
Jeg har også ekstralys på bilen min, men jeg mener da jeg koblet opp eget rele til detta, Men! jeg koblet + ledningen på hovedlysa :P kan kanskje ha en sammenheng på bilen min, da det ikke kommer av seg selv antar jeg :P

850GLTsilver
08/09/12, 22:32
Kan være at de releene har et vel stort egenforbruk, saltså strømtrekk i spolen da ja.
Kan sende deg et originalt Volvo J-rele om ønskelig?
Det er riktignok "bare" 4-polt, men varer tilsynelatende "evig".

Voolvoo
08/09/12, 22:40
Har alt bestilt, men kan si ifra om det svir seg :)

Voolvoo
03/10/12, 20:51
har bytta relè. ble varmt, så jeg skrudde bryteren på ''0'' igjen for da er ikke releet slått inn.
Noen som vet hva som kan forårsake dette? spenning er målt til 14 volt (som batteriet)
Kjører orginale pærer på hovedlykter. Kjører 1000metere med eget relè. kun koblet styrestrøm via fulltlys til ene hovedlykta.

850GLTsilver
06/10/12, 18:27
Bytta sokkelen?

Voolvoo
07/10/12, 13:43
Kabelsko og svart teip :)

Voolvoo
07/10/12, 17:06
Må få orden på det her fortest mulig. noen som har gooood greie på f.eks jordingspunkter og andre releer som er knyttet til dette releet? må jo ligge noe der :P
Kan jo ikke bruke fulltlyset før releet blir varmt -_-

Voolvoo
09/10/12, 19:05
kan nevne at det tar en liten stund før det blir varmt. releet skal vel ikke være varmt i det heletatt?

Voolvoo
14/10/12, 13:35
Ingen? :)

850GLTsilver
15/10/12, 13:39
kan nevne at det tar en liten stund før det blir varmt. releet skal vel ikke være varmt i det heletatt?

Det kan få en temperatur på rundt 40° eller deromkring ja, men det skal ikke være så varmt at du "må" slippe det.

Kabelsko og svart teip? Nåh, skeptisk. Særlig til kabelsko av ikke fullgod kvalitet. Er kabelskoene av uisolert utførelse siden du har surra de inn i teip?

Invester i alle tilfelle i kvalitetskabelsko, mere enn gjerne uisolerte, men etter å ha presset disse godt på plass. (BYTT LEDNINGEN HELE LENGDEN) så kan du trekke over ei krympestrømpe, fylle opp med fett der rundt kontaktstykket og varm opp med en varmluftpistol.
Kvalitetskabelsko avsløres ved å ha godt med materiale, så de danner god kontaktflate med relekontaktene. Materialet er gjerne hardere/stivere enn "billigsko".
Gå gjerne opp en størrelse på ledningen. Ligger det 2mm² der i dag, gå opp til 2,5mm² eller enda bedre 4mm².

Voolvoo
15/10/12, 16:31
Takk :)
Hmm, biltema kabelsko med bittelitt blå isolasjon bare :P
Med andre ord; Bytte hele den Grønn/røde Ledningen? Den som var svidd de ytterste 10mm (Hva går den til egentlig?) tipper den er ca 2mm :)
(men hvorfor bytte den? Pga at det kan ha svidd seg lenger inn og bli dårlig kontakt?)
Kjøpe Ny sokkel like greit på torshov?

850GLTsilver
15/10/12, 22:21
Takk :)
Hmm, biltema kabelsko med bittelitt blå isolasjon bare :P
Med andre ord; Bytte hele den Grønn/røde Ledningen? Den som var svidd de ytterste 10mm (Hva går den til egentlig?) tipper den er ca 2mm :)
(men hvorfor bytte den? Pga at det kan ha svidd seg lenger inn og bli dårlig kontakt?)
Kjøpe Ny sokkel like greit på torshov?


Et av produktene på Biltema som jeg holder meg unna ja.
Kjøp ABIKO eller lignende. Mulig Mekonomen fører de. Og kjøp gjerne de som har krympestrømpe ferdig montert.

Svidde kabler har gjerne blitt varme et stykke innover, noe som er med og ødelegger krystallstrukturen i kobberet. Pleier å fjerne minst 5 centimeter av slike ledninger OM resten ser greit ut. (Vanskelig å si hvordan den kabelen er inne i kabelmatta, men der kan den være ordentlig ille, og hovedårsaken til at jeg anbefaler bytte i hele lengden. )

Grønn/Rød? Må sjekke skjema. Antar den kommer fra sikringsboksen, og 2mm i diameter tilsvarer Ca 1,5mm².

Voolvoo
16/10/12, 16:46
Vil tro det er best å bytte hele lengden på den kabelen jeg og:P Kjørte tur retur svinesund med lukta i bilen :P (visste ikke hva som var feil da)
Skal ta en titt på mekonomen :)

Når det gjelder 2mm.. jeg får ikke til den mm2 saken :P

ovlov86
16/10/12, 19:42
Et av produktene på Biltema som jeg holder meg unna ja.
Kjøp ABIKO eller lignende. Mulig Mekonomen fører de. Og kjøp gjerne de som har krympestrømpe ferdig montert.



Hva er egentlig forskjell på en dyr og billig kabelsko sålenge du bruker ordentlig tang til å klemme med, pluss krympestrømper?

850GLTsilver
16/10/12, 22:22
² får du til med å holde ned ALT-knappen mens du taster inn 0178 på det numeriske tastaturet
NB: fungerer ikke på de tallene over tastaturet på bærbare.

Slik: mm²

850GLTsilver
16/10/12, 22:24
Hva er egentlig forskjell på en dyr og billig kabelsko sålenge du bruker ordentlig tang til å klemme med, pluss krympestrømper?

Billige har et materiale i seg som sprekker opp når du presser de.
Dette fører til dårlig press både på kabelen og på "spaden" kabelskoen skal inn på.

Rent metallurgisk i grunn.

ovlov86
16/10/12, 23:48
Billige har et materiale i seg som sprekker opp når du presser de.
Dette fører til dårlig press både på kabelen og på "spaden" kabelskoen skal inn på.

Rent metallurgisk i grunn.

Har jeg aldri opplevd, og jeg har brukt MYE kabelsko. :p Aller best er vel å lodde uansett??

850GLTsilver
17/10/12, 12:18
Har jeg aldri opplevd, og jeg har brukt MYE kabelsko. :p Aller best er vel å lodde uansett??

Tro meg. Det har jeg også. I over 35 år faktisk.
Lodde blir ofte sett på som en løsning, men sannelig så blir man lett lurt av det.
En lodding som ER perfekt fra starten men som blir utsatt for store strømmer/oppvarming og nedkjøling, ender opp som en grå krystallinsk masse som slett ikke leder strøm så godt.
Dermed øker varmgangen og karusellen er i gang.
GODE og godt tilpassede kabelsko som presses med riktig moment er og blir det beste.

Industrien har gitt oss litt hjelp til å velge riktig kabelsko:
Røde til ledninger på 1,5mm²
Blå til ledninger på 2,5mm²
Gule til ledninger på 4mm²
Sorte til ledninger på 6mm²
Hvis man i tillegg sørger for å holde avisolert lengde så nær opp til den ideelle for disse OG presser med ei GOD presstang (Disse flate multitengene skulle vært forbudt)
så vil man få en GOD forbindelse som holder i år etter år.
Se bare på kablene som alt ligger i bilen din. De er alle presset.
Som en ekstra forsikring om langt liv kan man sette inn ledningsenden med litt grafittfett, eller lavtemperaturfett. Sjekk gjerne om det fettet du bruker er egnet til å bruke på elektrisk utstyr for å oppnå god elektrisk kontakt. Skulle man føle seg tvunget til å bruke disse flate tengene, pass på å få TO presspunkter, begge innenfor den delen av kabelskoen som er beregnet for å presses. (Ei vel definert hylse inne i kabelskoen der ledningen settes inn)
Plasten skal egentlig ikke deformeres så alt for mye.

De beste kabelskoene er disse som er "nakne" beregnet for å trekke over en plasthylse etter at kabelen er presset på plass. Dette er selvfølgelig også de dyreste (Surprise)
Her har man også langt bedre kontroll på pressingen.

ovlov86
17/10/12, 17:07
Ja, de flate tengene er verste sort.

850GLTsilver
17/10/12, 19:07
Vi kan jo ta med bilder av ordentlige tenger, slik at uinnvidde skjønner hva det er snakk om.

HER (http://www.google.no/search?q=kabelskotang&hl=no&rlz=1C1TEUA_enNO499NO499&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=r_N-ULypHYfotQbUk4GoCw&ved=0CCwQsAQ&biw=1366&bih=667)

Er forøvrig bilder av alle typer der, men jeg regner med de fleste skjønner tegninga.

Voolvoo
17/10/12, 22:26
Fortsår litt mer :) Får gå for gule jeg da ;)
til 4mm² ;)

Voolvoo
29/10/12, 22:11
Har dette releet noen slags tilknytning til det runde releet under lysbryterne? isåfall, hva slags forbindelse? hvis ikke; hvem relè er det dette har tilknytning til?

gaupe
29/10/12, 22:41
Har dette releet noen slags tilknytning til det runde releet under lysbryterne? isåfall, hva slags forbindelse? hvis ikke; hvem relè er det dette har tilknytning til?

Pærefeilvarselet?

Voolvoo
30/10/12, 23:04
det jeg tror og. men er noen som mener det styrer litt av hvert :P

gaupe
31/10/12, 00:04
det jeg tror og. men er noen som mener det styrer litt av hvert :P

Styrer ingenting anna enn kampen i instrumentpanelet, men den den.har potensiale til å lage mykje kvalm.

Voolvoo
31/10/12, 15:43
kan uansett prøve hvis jeg har en liggende:P blir oppgitt over elektriske feil.. :P

Voolvoo
07/11/12, 20:48
Nå er det noe rart her..
var en tur på skroten hvor jeg henta fulltlysrelè i motor rommet og det lille sølvrelè bak dashen. tok også med kontakten til det :)
Byttet ut den rød/grønne ledningen fra sikring nr7 (den feite av de, som også er den riktige). monterte da en 6mm² med tilhørende kabelsko.(fjerna den gamle i kontakten og satt inn denne)
Kjørte en liten tur nå. var bra en stund (10-15min) etter det begynte det å svi i fingra mine når jeg tok på det...

Fant ett skjema som Morgis har lagt ut :)
Så om noen kan redigere side22 i paint og krysse av flere ting jeg bør sjekke( og gjerne hva enkelte navn på komponentene er på annet enn gresk:P )
Så hadde det vært fryktelig bra :)

Rart at alle andre bare bytter det Jæ..a relè så er det i orden :P men uflaks er jeg vant med :)

850GLTsilver
08/11/12, 22:11
Du kunne rusla opp til Aurskog Høland en tur, så får vi se litt på det.

Voolvoo
09/11/12, 16:54
All hjelp er god hjelp, og virker som du kan det :) Det kan jeg gjerne gjøre :) Har du ett mob nr som en kan nå deg på?