PDA

Vis full versjon : Tighte opp forstilling på 854



Straydog
05/09/12, 15:34
Hei!

I det siste har gromvogna fått en lei dødgang i rattet, noe som gjør bilen meget tungvint å kjøre på lengre turer. Vi snakker vel ca 3-4cm, minst. Da det har blitt slik over tid, så regner jeg jo kanskje med at det er snakk om forstillingsdeler av gummi som begynner å bli slitent. Så, spørsmålet er, hva bør jeg bytte av forstillingsdeler for å få bilen tight og styrefølelsen tilbake igjen?

bullxo
05/09/12, 16:09
tja.. styrestag, opphengskule... kan i noen tilfeller være selve tannstanga... ganske lett å finne ut hva det er... jekk opp fronten, ta med godt lys, brekkjern e.l og prøv å bend på litt forskjellige plasser ved foringer så ser du fort hvor det er slakke hen.. ikke sikkert du trenger brekkjern engang om det er riktig ille.. :P

brynna
05/09/12, 16:18
Sjekk rattakselledd (vinkelleddet over pedalene inne i kupeen)
Endeledd indre-ytre og tannstang som nevnt tidligere.

Gir dødgang i rattet og klakkelyd ved ujevn veg.

850GLTsilver
05/09/12, 17:53
Dette gjorde jeg for en stund siden på "Emil".

Nye foringer i stabstanga.
Nye "kyllingben".
Nye endeledd
Nye bærekuler
Gjorde underverker.
Skal fullføres med følgende:
Polyurethan foringer på bærebrua.
Nye indre endeledd.
Og dette med indre endeledd tror jeg kan være en vesentlig sak for i og med at jeg fikk ny deilig pakke fra IPD i dag, så kjente jeg på de endeleddene som var med der.
VESENTLIG tightere enn de som sitter på bilen. Gleder meg som en unge til å få fiksa dette.

I enkelte tilfeller kan det også lønne seg å bytte fjærbeina komplett.
Er øvre bærelager slitt så vil styreresponsen bli elendig. Og det nesten umerkelig om man har bilen over tid da dette gjerne utvikler seg langsomt.

mrstfu
05/09/12, 23:00
Som GLTSilver sier, skal du ha tight forstilling, er kuler og foringer veien å gå. Kjører med polyforinger selv, og selv om det ikke aklurat er ræserbil på boks, merker man en noe mer kontant styrefølelse. Uten å be deg løpsrigge bilen din; anbefaler på det hardeste fjærbeinsstag i motorrommet. Bilen blir ikke noe mer ubehagelig å kjøre, men det hindrer vridninger noe voldsomt. Kort sagt, svingen føles flatere. Den hindrer at fremvogna vrir seg like mye, med andre ord har du mer bakkekontakt med begge dekka foran, og du merker med en gabg at bilen ikke krenger like mye. Volvo selger originalt til mellom 700-900kroner.

Straydog
07/09/12, 05:45
Takker for innspill her, folkens! Ser ut som det blir en liten julegave til Svart'n fra vparts i år da. :)