PDA

Vis full versjon : Bytte fra M47 til m90 i 86.mod 74o tic.



kristofferlund
04/09/12, 17:21
Hei, skal bytte fra m47 til M90 i min 740, stemmer det at jeg må bytte til Dobbelmasse svinghjul og bytte clutsh?

Christian
04/09/12, 20:50
Du kan bruke det svinghjulet du har, men du må ha en clutchlamell tilpasset M90 (20 splines mot 22 på M47) dette selges løst på Pedersens.
Trykkplata bruker du opp igjen fra M47'en.

kristofferlund
04/09/12, 20:52
Tusen takk for svar:)

SirKim
04/09/12, 22:33
eventuelt bare bestille en diesel-lamell på volvo til D24 med M90 :) Det gjorde jeg på min da jeg bytta fra M47 til M90 :)
Den lamellen har riktig antall splines og er i riktig diameter :) Plug&Play :)

Utløserarmen må shimses 5mm da :)

Svirre
04/09/12, 23:17
eventuelt bare bestille en diesel-lamell på volvo til D24 med M90 :) Det gjorde jeg på min da jeg bytta fra M47 til M90 :)
Den lamellen har riktig antall splines og er i riktig diameter :) Plug&Play :)

Utløserarmen må shimses 5mm da :)

Er vel akkurat det samme som Christian foreslår lenger opp her? Fortsett fra at den skal tåle noen NM ekstra?

Christian
05/09/12, 17:40
eventuelt bare bestille en diesel-lamell på volvo til D24 med M90 :) Det gjorde jeg på min da jeg bytta fra M47 til M90 :)
Den lamellen har riktig antall splines og er i riktig diameter :) Plug&Play :)

Utløserarmen må shimses 5mm da :)

Hvor mye du må shimse varierer fra clutch til clutch. Er ingen fasit på det.
Fikk du kjøpt løs lamell til M90 diesel?


Er vel akkurat det samme som Christian foreslår lenger opp her? Fortsett fra at den skal tåle noen NM ekstra?

Jepp, det er akkurat det samme. :) Tåler det samme og.

SirKim
06/09/12, 20:30
Ja jeg fikk kjøpt løst hos volvo :)

Feiltenning
07/09/12, 16:08
eventuelt bare bestille en diesel-lamell på volvo til D24 med M90 :) Det gjorde jeg på min da jeg bytta fra M47 til M90 :)
Den lamellen har riktig antall splines og er i riktig diameter :) Plug&Play :)

Utløserarmen må shimses 5mm da :)

Jeg shimset ikke noe som helst når jeg monterte i sommer. Problemet er vel at den ikke løser helt ut uten shims? Hvordan vet jeg at min gjør det 100%?
Clutchen ser ut til å fungere utmerket foreløpig. Driver med innkjøring, så har ikke kjørt hardt enda :p

Edit: Kjører med diesel-lamell og den spesielle trykkplata som skal tåle mer enn original turbo

Svirre
08/09/12, 19:47
Jeg shimset ikke noe som helst når jeg monterte i sommer. Problemet er vel at den ikke løser helt ut uten shims? Hvordan vet jeg at min gjør det 100%?
Clutchen ser ut til å fungere utmerket foreløpig. Driver med innkjøring, så har ikke kjørt hardt enda :p

Edit: Kjører med diesel-lamell og den spesielle trykkplata som skal tåle mer enn original turbo

Du merker det om du ruser bilen med clutchen inne i 1. gir. Da merker du om den er shimset riktig. Bilen kommer til å ville bevege litt på seg hvis den ikke er 100% riktig shimset.

kristofferlund
02/10/12, 11:55
Må jeg av med svinghjulet når jeg skal bytte kasse? bare sånn at jeg kanskje må tenke på og sette det på riktig? har noen erfaringer med montering, er man avhengig av løfte bukk? eller klarer man vis man får bilen litt over bakken og bruker garasje gjekk og løfter kassa borti?
trenger litt råd og tips :)

Tinnsoldaten
02/10/12, 15:45
Trenger ikke ta av svinghjulet. Sørg for å få sentrert lamellen skikkelig, ellers blir det vanskelig å få kassa innpå. F.eks. Biltema har verktøy for dette. Jeg lagde meg eget sentreringsverktøy av inngående aksling på en ødelagt kasse, funker perfekt.
Går an å gjøre det liggende under bilen, men har du mulighet til å få den på bukk, er det MYE enklere.

kristofferlund
02/10/12, 22:01
Hvordan verktøy? Link? :)

R-israelsen
03/10/12, 11:39
Jeg har sentreringsverktøy i garasjen kristoffer :-)

kristofferlund
03/10/12, 15:51
Flott :)

kristofferlund
03/10/12, 17:28
Kan du legge det på et sted så jeg kan finne det? :)

R-israelsen
03/10/12, 18:53
Husker ikke helt hvor jeg la den, men ligger nok på gulvet en plass :-) Er en mørk metall stang med hakk innover, er avkappet fra en girkasse. Så ser ut som stanga som går inn i clutchen på en vanlig girkasse ;)

Svirre
03/10/12, 22:16
Inngående aksel kalles det ;)

R-israelsen
03/10/12, 22:47
Takk før det :- ) Er ikke så kjent med girkasser!